۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۴۴۳۱۳۲
مدیر حوزه علمیه مازندران عنوان کرد؛

اخلاص؛ مهم ترین شرط در تبلیغ اثرگذار دین

مدیر حوزه علمیه مازندران بر لزوم حفظ اخلاص در تبليغ دين تأکيد کرد و گفت: اگر اخلاص در وجود يك مبلغ ديني حاكم شود، نصرت پروردگار که مصداق وعده الهي است براي جذب حداکثري آحاد جامعه به سمت معارف دين هم محقق مي‌شود.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در جمع معاونان تبلیغ شهرستان ها با بيان اهميت و جايگاه تبليغ در گسترش و نشر معارف ديني و روشنگري مذهبي اظهار داشت: هدايت نفوس بشري در گرو عمل به دستورات و احکام ديني است و جز با عمل به آنها سعادت وکمال ممکن نيست و هرچقدر بتوانيم احکام دين را تبيين کنيم به همان ميزان موفق خواهيم شد.

وی بر لزوم حفظ اخلاص در تبليغ دين تأکيد کرد و گفت: اگر اخلاص در وجود يك مبلغ ديني حاكم شود، نصرت پروردگار که مصداق وعده الهي است براي جذب حداکثري آحاد جامعه به سمت معارف دين هم محقق مي‌شود.

حجت الاسلام طاهری تبليغ را يك تكليف ديني براي طلاب و روحانیان بيان كرد و گفت: عقلانيت نیز يك ويژگي مهم در وجود يك عالم و مبلغ ديني است كه بايد به اقتضاي آن، جايگاه و منزلت خود را آنگونه که شايسته است، بشناسد و حفظ كند.

استاد حوزه علمیه مازندران حفظ لباس و جايگاه روحانيت را حفظ جايگاه انبياء و ائمه اطهار(ع) دانست و تصريح كرد: بر همين اساس بايد با حفظ جايگاه و ارزش روحانيان در جامعه زينت و افتخار پيامبران و ائمه اطهار(ع) باشد.

وي سازگارشدن و مدارکردن را از ويژگي هاي ديگر روحانيان برشمرد و افزود: سيره زندگي پيامبران و ائمه اطهار(ع) بر مهرباني و محبت با مردم بود، در همين راستا مبلغان هم بايد با الگوگيري از ايشان با مردم مهربان و صميمي باشند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأكيد بر لزوم حفظ اخلاص در تبليغ دين، تصريح كرد: اگر اخلاص در وجود يك مبلغ ديني حاكم شود نصرت و ياري پروردگار شامل حال او مي شود.

حجت الاسلام طاهری افزود: امروز تبليغ چهره به چهره مهم ترين عامل انتقال معارف ديني به مردم و آحاد جامعه است و اگر بتوانيم اين عقايد را به بهترين شکل و با استفاده از امکانات استعدادها و ذوق هنري به مردم منتقل کنيم موجب گرايش و جذب مردم خواهيم شد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بيان اين که در جهان امروز، بحران‌هاي فرهنگي درصدد تهي كردن انسان از معنويت است، بیان داشت : تبليغ دين و ارزشهاي نشأت گرفته‌ از آن به جهت مقابله‌ با اين بحران‌ها ضرورت ويژه‌اي پيدا مي‌كند.

وی با اشاره به اين‌که انبياء و اولياي الهي با تبليغ دين و ارزشهاي ديني هدايت و سعادت انسان را به ارمغان آورده‌اند، تصريح کرد: در عصر خاتميت اقتضا مي‌كند كه اين جايگاه رفيع انبياي الهي حفظ و در جهت تبليغ دين و دعوت مردم اقدام شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران افزود: اگر رسالت يك مكتب محدوده‌ خاصي را در بر گيرد، قهراً شعاع پيام‌رساني و تبليغ آن نيز محدود خواهد بود اما از آن‌جا كه رسالت مكتب اسلام، جهاني و جاويد است، گستره‌ پيام‌رساني آن نيز نامحدود خواهد بود.

وي از مهم‏ترين عوامل موفقيت در تبليغ ديني، آگاهي و توانايي لازم ‏در بيان مسائل و موضوعات اسلامي دانست و بيان داشت: اگر مبلغ ديني بدون علم و آگاهي از مطلبي در کرسي خطابه بحث ‏کند و پيرامون آن سخن ‏گويد، به دين و ارزش کلام و شخصيت‏ خود آسيب ‏مي ‏رساند.

عضو شوراي حوزه علمیه مازندران متناسب نبودن ابزار و شيوه هاي تبليغ را يک آسيب جدي دانست و تأکيد کرد: متناسب نبودن ابزار تبليغي مبلغ در بيشتر موارد موجب ناکار آمدي او مي شود از اين رو بايد ضمن حفظ ابزار سنتي تبليغ، براي جذب بيشتر جوانان و نوجوانان از ابزارهاي جديد نيز بهره مند بود.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که بیان ضعيف دين، دفاع بد از آن و رعايت نکردن ظرافت هاي تبليغي، در حقيقت «سوء تبليغ» از دين است که از زيبايي و آراستگي چهره آن در نگاه مردمان مي کاهد، اظهار داشت: جاده تبليغ، مسيري ناهموار است و بي گمان مبلغ، در اين راه با ناگواري ها و سختي هايي روبه رو خواهد شد و ازاين رو، مبلغ ديني تنها با بردباري مي تواند بر ناگواري ها غلبه کند و پيروز ميدان شود.

مدیر حوزه علمیه مازندران حضور مستمر روحانيت در مناطق محروم و روستايي را بسترساز تقويت باورهاي ديني در جامعه دانست و تصريح کرد: تلاش سازمان تبليغات اسلامي، تقويت حضور مبلغان ديني در مناطق تبليغي مورد نياز است.

حجت الاسلام طاهری با بيان اين‌که حضور مبلغان ديني در مناطق محروم و روستايي ناهنجاري هاي اجتماعي را تا حد بسيار زيادي کاهش مي دهد، خاطرنشان کرد: روحانيت به عنوان وارثان حقيقي ائمه اطهار(ع) نقش اثرگذاري در ترويج اسلام ناب و حقيقي بر عهده دارند.

وی با اشاره به اين‌که مبلغان ديني بايد پيام واقعي اسلام ناب را براي مردم به خوبي تبيين کنند، خاطرنشان کرد: مبلغان ديني به عنوان انتقال دهنده پيام ديني، وظيفه سنگيني بر عهده دارند و رفتار و کردار يک مبلغ بايد به گونه‌اي باشد که سخنان او تأثير‌گذاري مناسبي داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه مازندران، علم، ايمان، داشتن فن، اصول خطابه،استفاده از آيات و روايات را مؤثر در تبليغ مسائل ديني روحانيان دانست و اظهار داشت: به روز بودن مطالب سخنراني، تناسب مبحث سخنراني با شرايط مخاطبان نيز از مهم ترين اصولي است که مبلغان دینی بايد در سخنراني هاي خود به عهده بگيرند.

وي با بيان اين‌که تبليغ دين امر پيشگيرانه دارد و به یقین پيشگيري بهتر از درمان است، افزود: دعوت به خدا از بهترين واجبات و طاعات است و اصلي ترين رسالت پيامبران نيز تبليغ دين بوده است.

اين استاد حوزه علمیه با بيان اين‌که اگر امر تبليغ دين به درستي انجام شود، بسياري از مشکلات و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی رفع مي شود، افزود: اگر مبلغان ديني خود عامل به احکام باشند و در رفتار خود اين مهم را جلوه گر کنند، به یقین مردم نيز بهتر مي توانند به سوي دين جذب شوند./950/20/ب2

ارسال نظرات