۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۴۳۴۰۱۱
آیت الله سبحانی:

سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم با قانون الهی و قوانین بین المللی مطابقت ندارد

حضرت ‌آیت الله سبحانی سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد و گفت: خطبه های رهبر محترم شیعیان بحرین یعنی آیت الله عیسی قاسم آنگونه که برای ما نقل شده مسالمت آمیز بوده است یعنی جوانانی که می خواستند در مسائلی تند بروند ایشان اجازه نداده و راه صحیح را نشان دادند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امشب در ضیافت افطاری جمعی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبابی برگزار شد، گفت: فتنه در قرآن در دو معنا به کار رفته است.

 

وی افزود: گاهی معنای فتنه انقلاب کور و بی هدف است که از آن به نام شورش تعبیر می شود، از امیرمؤمنان می پرسند معنای فتنه چیست که حضرت می فرمایند هر نوع بر هم زدن وضعی را که دارای هدف نباشد و نظر و مقصود  ایجاد بی نظمی است را فتنه می گویند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که معنای دوم فتنه در قرآن امتحان است، اظهار داشت: اختبار نیز همین است به عنوان مثال در آیه ای از قرآن آمده که اموال و اولاد فتنه هستند یعنی مایه امتحان انسان به شمار می روند.

 

وی ادامه داد: در حدیثی از امام صادق(ع) از فتنه به عنوان انقلاب هدفمند و صحیح یاد شده است، انقلاب اسلامی ایران 37 سال قبل به وقوع پیوست که آدمکش ها را از بین برد و افراد فاسق را بیرون کرد اما این ها به تنهایی کافی نیست بلکه خواتیم امر نیز مهم است.

 

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در نهج البلاغه ابراز داشت: حضرت در حدیثی می فرمایند انسان در فتنه باید همانند بچه شتر باشد تا کسی نتواند از او سواری بگیرد و همچنین از بچه شتر نمی توانند شیر بگیرند که این فرمایش اشاره به همان فتنه کور دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم را محکوم و عنوان کرد: خطبه های رهبر محترم شیعیان بحرین یعنی آیت الله عیسی قاسم آنگونه که برای ما نقل شده مسالمت آمیز بوده است یعنی جوانانی که می خواستند در مسائلی تند بروند ایشان اجازه نداده و راه صحیح را نشان دادند.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: متأسفانه از چنین شخصیتی سلب تابعیت شده است انگار که آل خلیفه خود را مالک می داند تا به عده ای تابعیت داده و عده ای دیگر را سلب تابعیت کند، این کارها با قانون الهی و قانون بین المللی مطابقت ندارد.

 

وی اضافه کرد: هیچ قانونی نمی تواند حق انسان ها را سلب کند، امیدواریم انقلاب بحرینی ها جمعیتی را که علیه شیعه برخاستند و می خواهد آن ها را قلع و قمع کند از بین ببرد، اگر ملتی می خواهد زنده بمانند و مستقل باشند باید حق خود را بگیرند که در این صورت اراده خداوند با آن ها همراه می شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات