۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۷۵۶۵۲۸

ویژگی های کمال ایمان در کلام امام صادق

ویژگی های کمال ایمان در کلام امام صادق
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به کلام امام صادق علیه السلام به تبیین چهار ویژگی کمال ایمان در انسان پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جعفرعلوی، عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در جمع طلاب و دانشجویان پردیس خواهران دانشگاه رضوی به مناسبت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام به تبیین روایتی از ایشان پرداخت.

وی گفت: حضرت می فرمایند ایمان عبد کامل نمی شود مگر اینکه چهار ویژگی داشته باشد: نخست آنکه اخلاقش را خوب کند.

وی افزود: نگفتند که اخلاقش خوب باشد بلکه خوب کند بنابراین ما وظیفه داریم که اخلاقمان راخوب کنیم و دنبال خوب کردن آن برویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: شخصی که نسبتی با امام صادق(ع) داشت بابت گرفتاری مالی نزد حضرت آمد و مشکلش حل شد سپس امام به او متذکر شد کار خوب از هرکسی سر بزند خوب است اما برای تو که منتسب به ما هستی بهتر بوده و در مقابل انجام کار قبیح، از هرکسی بد و از تو بدتر خواهد بود. این نصیحت کنایه وار امام برای ترک شرب خمر او بود.

وی با اشاره به داستان ملحدی که نزد یکی از یاران امام صادق(ع) منکر خدا شد و آن فرد با عصبانیت برخورد تندی داشت، گفت: ملحد دلیل عصبانیت او را پرسید و رفتار وی را مخالف سیره حضرت دانست و سپس به رفتار امام علیه السلام اشاره کرد که در مقابل انکار او چنان شنونده بوده که ملحد تصور پذیرش سخنان خویش را داشته اما حضرت پس از او ضمن رد گفتارش با دلیل و برهان او را قانع کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علوی دومین ویژگی کمال ایمان را خضوع و خشوع در مقابل خدا بیان کرد و گفت: انسان باید در برابر خداوند و مردم خاضع بوده و همیشه خودش را بدهکار خدا بداند.

وی ویژگی سوم و چهارم را نگهداری حرف و سخن زیاد و خروج زیادی اموال از دارایی اش دانست و گفت: البته ما عکس آن عمل می کنیم یعنی مال اندوزی کرده و زیاده سخن می گوئیم.

شایان ذکر است این مراسم با عزاداری و ذکر مرثیه اهل بیت علیهم السلام پایان پذیرفت./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات