۰۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۸۱۶۰۷

بخش همت مضاعف و کار مضاعف در پایگاه اندیشه اسلامی قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ بخش ویژه همت مضاعف و کار مضاعف در فضای مجازی به همت پایگاه بنیاد اندیشه اسلامی منتشر شد.
سال همت مضاعف و کار مضاعف


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه بنیاد اندیشه اسلامی به مناسبت نام گذاری سال 89 به همت مضاعف و کار مضاعف بخش ویژه ای را منتشر کرد.

اخبار، مقالات، همت و کار در ادبیات فارسی، همت و کار در جامعه شناسی، همت و کار در قرآن و احادیث، همت و کار در پایگاه های اینترنتی، تعاریف عملیاتی همت و کار از بخش های کلی است که دارای زیر مجموعه های مختلفی است.

در بخش مقالات، در مطلبی با عنوان نقش همت در رشد شخصیت، می خوانیم: باید توجه داشت که همواره باید در ترسیم اهداف بهترین، والاترین و ارزشمندترین آن ها را برگزید و برای دستیابی به آن ها اقدام نمود. امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرماید: بهترین همت ها، بزرگ ترین آن هاست. آری این همت های بزرگ و اهداف والا هستند که انسان ها را به تلاش های ارزشمند، مداوم، پی گیر و خستگی ناپذیر فرا می خوانند.

همچنین امام حسین(ع) از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) نقل می فرمایند: خدا کارهای بلند و همت های والا را دوست دارد و از کارهای سست و همت های فرومایه کراهت دارد.

کسانی که افکار بلند و همت های والا دارند، نمی توانند همت خود را در دائره کوچکی محصور سازند و همواره پس از نیل به مقصود، خود را در آستانه مقصد دیگر می بینند. بنابراین، باید از آغاز کار، اهداف را بلند در نظر گرفت. واقعیت هم همین است. تا انسان خود را برای اهداف بلند آماده نسازد، به سختی به اهداف کوچک تر دست می یازد.

دیدگاه اسلام نسبت به کار و حرفه از جمله مقالاتی است که در بخش تعاریف عملیاتی همت و کار قابل مطالعه است که در پاره ای از این مقاله می خوانیم: کار و حرفه در نگرش اسلام به عنوان عمل در نظر گرفته می شود، نگاه به کار و حرفه به عنوان عمل متفاوت از نگرش مهارتی نسبت به کار است در نگرش مهارتی، صرفا به نحوه انجام کار توجه می شود، در حالی که عمل مبتنی بر مبادی شناختی، میلی و ارادی است.

در این دیدگاه لازم است بین مهارت های کسب شده نظام فکری فرد ارتباط عمیقی برقرار باشد، به علاوه فرد باید نسبت به مهارت های کسب شده توجیه شناختی مناسبی داشته باشد. جایگاه و نقش مهارت و حرفه در مجموعه زندگی فرد و حرکت وی به سوی اهداف مشخص شود. در این شرایط کار و حرفه معنای خاصی می یابد در واقع فرد در کار خود معنای غایت گرایانه ای را می یابد.

براین اساس کار وسیله غلبه بر موانع تحول مطلوب در نظر گرفته می شود. به دلیل اینکه فقر و محرومیت و فشار نیازهای اولیه مثل غذا و مسکن و پوشاک انسان را تحت فشار قرار می دهد و از حرکت به سوی غایت های مطلوب باز می دارد. کار وسیله غلبه بر این شرایط تهدید کننده و بازدارنده را فراهم می آورد.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای مشاهده این بخش ویژه از پایگاه بنیاد اندیشه اسلامی می توانند به نشانی www.e-resaneh.com مراجعه کنند. /909/پ202/س

ارسال نظرات