۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۷۵۶۰۵۹
حجت‌الاسلام ملک‌زاده در گفت‌وگو با رسا تبیین کرد؛

بایدها و نبایدهای شوراها

بایدها و نبایدهای شوراها
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه اسلام به دنبال سپردن حکومت به مردم است، گفت: شعار امسال نمونه‌ای از توجه رهبر معظم انقلاب به نقش مردم در حکمرانی اسلامی است.

حجت الاسلام محمد ملک‌زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت روز شوراها، دخالت شوراها را در حکمرانی را به منزله مردمی‌سازی و موضوعات حکومت عنوان کرد و گفت: مردمی کردن حکومت یکی از مسائل مهمی است که در حکومت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در سال 1378 نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای تکمیل نقش مردم در حکمرانی اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا را تأسیس کرد و این در راستای همان تداوم حکومت مردمی در جمهوری اسلامی ایران بود؛ بر پایه تعالیم اسلام است که شوراها با اهمیت دادن به نقش مردم در ساختار تصمیم‌گیری می‌توانند کارآمدی بیشتر داشته باشند.

وی با اشاره به شعار سال و نقش مردم در آن ابراز داشت: این شعار جلوه‌ای از وارد کردن مردم و واگذاری بعضی کارهای اقتصادی به مردم است که نتایج آن را خواهیم دید؛ البته در بحث فرهنگ و گسترش امنیت و همه مسائل می‌توانیم با ورود مردم به مسأله شورا و واگذاری مسئولیت به آن‌ها باعث کارآمدی بیشتر و تقویت حکومت شویم.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده با بررسی اجمالی نظرات رهبر معظم انقلاب درباره شوراها گفت: رهبر معظم انقلاب عقیده دارند که شوراها برگرفته از اسلام هستند؛ بنابراین طبق این دیدگاه برای ارائه عملکرد محدودتر در شوراها برای پیدا کردن راهکارها، باید چند نکته از فرمایشات رهبر معظم انقلاب را مد نظر داشته باشیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بیان نخستین نکته اظهار داشت: شوراها باید از رقابت‌های حزبی و جناح‌بندی‌های سیاسی پرهیز کنند؛ ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی باعث تضعیف آن‌ها می‌شود؛ برای تقویت و کارآمدی بیشتر شوراها نباید وارد این مباحث شویم.

وی دومین نکته را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ملاک عمل شوراها باید امانت‌داری، عدالت‌محوری، دینداری و خوش اخلاقی در انتخاب اعضای شورا است.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده نظارت درونی و بیرونی بر عملکرد اعضا، کارگزاران شهرداری‌ها و شوراها را بسیار مهم و حائز اهمیت عنوان کرد و ابراز داشت: این‌ها به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند باید مراقبت و کنترل همواره بر این مسائل وجود داشته باشد و به این ترتیب است که امور می‌تواند بهتر پیش برود و از فساد جلوگیری شود؛ به واقع فساد یک سم مهلکی برای مدیریت کارآمد است؛ هر چه نظارت بیشتر باشد، فساد کمتر خواهد شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی توجه به مسأله رشوه و سوء استفاده از موقعیت را برای جلوگیری از کاهش کارآمدی شوراها و شهرداری‌ها مورد توجه قرار داد و گفت: باید از مسائل مختلفی مانند تجملات پرهیز شود؛ این‌ها می‌تواند نقش مهمی در مدیریت کارآمد داشته باشد.

وی اظهار داشت: باید به روش‌های علمی و تجربه شده اتکا شود تا متخصصان و کارآمدان و افرادی که هم متعهد و هم متخصص و هم به مسائل علمی و دینی آشنا هستند، نیازهای واقعی یک جامعه اسلامی را مرتفع کنند.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده در بیان نکته آخر گفت: همه اعضای شورا و کارکنان آن برای کسب درآمدهای سالم و پایدار برنامه‌ریزی کنند، به ویژه اینکه ما امسال در سال جهش تولید با مشارکت مردم هستیم، هر چه این مسأله و درآمدهای سالم و پایدار و نقش مردم بیشتر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند بر کارآمدی شوراها و تقویت آن‌ها مؤثر باشد.

ارسال نظرات