۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۷۱۶۸۹۷
فعال رسانه‌ای:

نتایج کنکور امسال، حاصل سیاست های غلط آموزشی دولت قبل است

نتایج کنکور امسال، حاصل سیاست های غلط آموزشی دولت قبل است
حجت الاسلام پیشاهنگ گفت: کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی بسیار پایین است و این به خاطر وجود سیاست‌های غلط گذشته در دو دولت قبل است.

اشاره: استعدادهای درخشان و مدارس خاص غیرانتفاعی با وجود پوشش ۳ درصدی آموزش در کل کشور، سهم ۹۵ درصدی از رتبه‌های برتر کنکور 1401 را از آن خود کرده‌اند و آنچه نسبت به گذشته تغییری نداشته، تراژدی تلخ تضعیف روز به روز مدارس دولتی و پیشتازی مدارس غیردولتی است.

با اعلام اسامی ۴۰ نفر برتر کنکور ۱۴۰۱ در گروه‌های آزمایشی مختلف مشخص شد امسال نیز رتبه‌های برتر در تصاحب مدارس خاص است و از میان نفرات برتر کنکور1401 صرفاً یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی عادی تحصیل کرده است! و تعداد ۲۹ نفر از مدارس استعدادهای درخشان، ۹ نفر مدارس غیرانتفاعی و 1 نفر از مدارس نمونه دولتی بودند!

نتایج کنکور 1398 تا 1401 حکایت از آن دارد که با وجود تغییراتی که هر ساله در آمار و ارقام تعداد شرکت‌کنندگان و انتخاب نفرات برتر نسبت به سال‌های قبل وجود دارد، آنچه نسبت به گذشته تغییری نداشته است، تضعیف روز به روز مدارس دولتی و پیشتازی مدارس غیردولتی و خاص است.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ فعال رسانه‌ای گفت و گویی داشته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

رسا- با توجه به اعلام نتایج کنکور امسال و مشخص شدن تنها یک نفر از مدارس دولتی جزء نفرات برتر کنکور سراسری، نظر شما درباره علل عدم کسب رتبه های برتر از مدارس دولتی چیست؟

من فکر می کنم این که در کنکور امسال فقط یک نفر از مدارس دولتی داخل رتبه های برتر کنکور قرار می گیرد نشان دهنده این است که وضعیت آموزشی مدارس دولتی بسیار اُفت کرده است و آموزش در این مدارس از کیفیت های لازم برخوردار نیست.

م/

به نظر من یکی از عمده علت اینکه کیفیت آموزش در مدارس دولتی پایین است به وجود سیاست‌های کلان گذشته در دو دولت قبل بر می گردد که در حوزه آموزش و پرورش این سیاست ها به اجرا در آورده شدند و غالب همت مسئولان وقت در آموزش و پرورش در ۸ سال گذشته به جای تمرکز بر آموزش و حتی پرورش دانش آموزان بر روی مسائل سیاسی و ضد فرهنگی، همچون اجرای سند ۲۰۳۰ بوده و درگیر مسائل سیاسی از این قبیل شدند. از رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش و معاونین همتشان بر این بود که این گونه سیاست ها را اجرایی کنند؛ سیاست هایی که اتفاقاً متعارض و مخالف با سیاست های ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و با منویات مقام معظم رهبری نیز تعارض داشت.

علاوه بر این، این سیاست ها در تعارض با توصیه ها و نصایح کارشناسان دلسوز در عرصه آموزش و پرورش بود؛ اما همه دغدغه مسئولان در دو دوره قبلی ریاست جمهوری اجرای اسناد 2030 در آموزش و پرورش بوده است؛ لذا اجرای این سیاست ها سبب شد تا دیگر فرصتی برای تمرکز بر اصل آموزش و پرورش دانش آموزان باقی نماند و این امر باعث شد تا دانش آموزی که در ۸ سال گذشته در آموزش و پرورش رشد و نمو کرده است از لحاظ آموزشی و پرورشی ضعیف به بار آمده و از خود ساختگی های لازم که بتواند همت بالایی داشته باشد تهی شود.

بنابراین علت اصلی ضعف در آموزش و پرورش، ضعف در نظام آموزشی، تعلیم و تربیت و در نتیجه ضعف علمی و تربیتی دانش آموزان، سیاست های غلطی بوده است که در دولت های قبل اتخاذ و عملیاتی شده است و نتیجه این سیاست ها این شده است که از لحاظ آموزشی مدارس دولتی به شدت افت کنند.

رسا- نقش معلمان در این قضیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

بدون شک یکی دیگر از علل چنین نتایجی در کنکورهای سراسری به معلمین مدارس بر می گردد و در زمانی تفاوت مدارس دولتی با غیر دولتی تنها در مسائل رفاهی آن مدارس بود و مدارس دولتی از لحاظ تجهیزات رفاهی همچون امکانات گرمایشی و سرمایشی و ورزشی ضعیف بود و در مقابل مدارس غیر دولتی از امکانات مناسبی نسبت به مدارس غیر دولتی برخوردار بودند؛ اما به لحاظ آموزشی و پرورشی مدارس دولتی نیز قوی عمل می کردند و معلمان دلسوز بسیاری را در خود جای داده بودند.

م/

در واقع درگذشته غالب والدین فرزندان خود را به این دلیل به مدارس غیر انتفاعی ثبت نام کرده و فرزندان خود را به آنجا می فرستادند که از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار باشند؛ اما امروزه با توجه به ضعف آموزشی و تربیتی مدارس دولتی والدین دانش آموزان حتی با قرض گرفتن و تحمل مشکلات مالی بسیار نیز حاضر به ثبت نام فرزندان خود در مدارس دولتی نیستند؛ چرا که به خاطر دغدغه رشد فرزندان خود، مجبور به فرستادن فرزندان خود به مدارس غیر دولتی هستند.

از طرفی امروزه خانواده‌ها و والدین بر این اعتقاد هستند که در مدارس دولتی معلمان و کادر آموزشی موجود، برای دانش آموزان آنان دلسوزی های لازم را ندارند تا منجر به رشد علمی و تحصیلی فرزندان آنان شود.

زمانی که حتی در دبیرستان ها برخی از معلمان برای دانش آموزان خود کلاس تست زنی نیز دایر می‌کردند و دلسوزانه با برگزاری کلاس های این چنینی دانش آموزان را رشد می دادند؛ اما امروزه غالب معلمان فرصت این کارها را ندارند و این نیز به خاطر سیاست های غلط دولت های قبل است که معلم امروزی به لحاظ معیشتی به شدت ضعیف شده است و گاهی مجبور هستند در شیفت هایی دیگر در آژانس ها و تاکسی های اینترنتی مشغول به کار شوند تا مشکلات مالی خود را برطرف کنند و این سبب می شود که معلمان نتوانند برای دانش آموزان از وقت خود صرف کنند و یا دلسوزی های لازم را انجام دهند.

الحمدالله در دولت سیزدهم بحث رتبه بندی معلمان تصویب و قابل اجراء شده است که اگر این امر در ۸ سال گذشته تصویب و اجرایی می شد، یقیناً شرایط مالی معلمان بسیار متفاوت تر از این زمان بود.

ارسال نظرات