۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۷۱۵۹۸۱

سفر رئیس جمهور به منطقه لبد و خواسته مردم آن دیار از ایشان

سفر رئیس جمهور  به منطقه لبد و خواسته مردم آن دیار از ایشان
50 روز پیش رئیس‌جمهور به منطقه لبد سفلی آمد و حالا دخترک آنقدر ذوق دارد که چشم از ساختمان نیمه‌کاره مدرسه بر نمی‌دارد؛ نمی‌دانم چه در ذهنش می‌گذرد اما لبخندهایش، خبر از آرزوهای شیرینی می‌دهد که او مصمم است به واقعیت تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ـ مریم عابدینی: همانطور ایستاده و زل زده به زنانی که دبه به دست در حال پر کردن آب هستند اما انگار فکرش جای دیگری است، چرا که مادر چند بار صدایش کرده اما او در افکارش به سر می‌برد. به خودش که می‌آید، نگاهش به نگاهم گره می‌خورد و لبخند کمرنگی روی لبانش نقش می‌بندد و همین می‌شود دلیلی برای هم صحبت شدن.

وقتی می‌فهمد خبرنگار هستم، لبانش به لبخند شیرینی می‌شکفد و می‌گوید: «منم دوست دارم درس بخوانم تا یه آدم مهم بشم و مثل شما کار کنم.» سپس با انگشتش ساختمان نیمه‌کاره‌ مدرسه را نشان می‌دهد و می‌گوید: «دارند برای دخترا و پسرا مدرسه راهنمایی می‌سازند. اینطوری ما هم می‌توانیم درس بخوانیم».

دخترک آنقدر ذوق دارد که چشم از ساختمان نیمه‌کاره مدرسه بر نمی‌دارد؛ نمی‌دانم چه در ذهنش می‌گذرد اما لبخندهایش، خبر از آرزوهای شیرینی می‌دهد که او مصمم است به واقعیت تبدیل کند.

*** روزی که رهبر معظم انقلاب به روستای عشایرنشین لبد رفت

آن روز را همه بزرگان منطقه به خوبی به یاد دارند و در محافلشان، هنوز خاطره‌های شیرینی از آن روز دوست داشتنی تعریف می‌کنند؛ درست ۳۰ سال پیش بود؛ مهر ماه سال ۱۳۷۱ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سفری به استان چهارمحال و بختیاری داشتند؛ در سومین روز از سفرشان از روستای عشایر‌نشین لبد بازفت بازدید کردند و از سوی عشایر این روستا به گرمی مورد استقبال قرار گرفتند.

عشایر روستای لبد بازفت و روستاهای اطراف آن با سردادن هلهله شادی شعارهای «صل علی محمد رهبر ما خوش آمد» و «خامنه‌ای رهبر است وارث پیغمبر است»، مقدم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به روستای خود گرامی داشتند و با قربانی کردن گاو و گوسفند و دود کردن اسپند در حالی که اشک شوق می‌ریختند مراتب خوشحالی عمیق خود را از حضور مقام معظم رهبری در این منطقه محروم ابراز کردند.

رهبر انقلاب اسلامی پس از ورود به این روستا در چند سرپناه بنا شده از سنگ و چوب حضور یافتند و از نزدیک با مشکلات و نیازهای روستاییان آشنا شدند و دستورات لازم را برای حل مشکلات آنان صادر کردند.

مقام معظم رهبری با اعلام تصمیم مسؤولان اجرایی جهت احداث جاده، مدرسه، حمام و تأمین نیازهای بهداشتی روستای لبد بازفت بر لزوم توجه جدی روستاییان به امر سوادآموزی تأکید کردند و آنان را به همکاری، همراهی و حمایت از مسؤولین اجرایی فرا خواندند.

بعد از حضور رهبر معظم انقلاب، در این منطقه، شهرکی بنا شد که مردم منطقه به یمن حضور رهبر معظم انقلاب، آن را شهرک رهبری نامیدند.

*** روستایی در دامنه شمالی ارتفاعات کِینو

«لبد سفلی»، روستایی است در شهرستان کوهرنگ، بخش بازفت از توابع استان چهارمحال و بختیاری است. همانطور که اشاره شد، این منطقه به شهرک رهبری معروف است. این روستا در دامنه شمالی ارتفاعات کِینو است. ارتفاعات کینو و روستای «لبد سفلی» در ناحیه‌ای در منتها الیه استان خوزستان واقع شده‌ است که هم مرز با استان‌های چهار محال و بختیاری و اصفهان است. ارتفاعات کینو  قسمتی از رشته کوه زاگرس در نزدیکی منطقه شیمبار.

دسترسی به روستای لبد سفلی از میان کوه، سخت است و به همین دلیل، طبیعت این روستا بکر است که جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای چادرهای عشایری و غارهای طبیعی دارند. به رغم آنکه امکاناتی برای مردم منطقه فراهم شده است اما هنوز با مشکلات متعددی مواجه هستند. در این روستا، مدرسه ابتدایی هست اما بچه‌ها برای درس خواندن باید به شهر بروند و البته به رغم آنکه مدرسه شبانه‌روزی هست اما عمدتا خانواده‌ها موافق تحصیل دختران دور از خانه نیستند.

همین موضوع، دغدغه‌ای بود که وقتی این بار رئیس‌جمهور به منطقه‌ لبد آمد، مردم از او بخواهند، مدرسه برای دوره متوسطه ایجاد شود تا بچه‌ها به جای آنکه مسیر طولانی را دور از خانواده تحصیل کنند، در کنار خانواده‌های‌شان باشند و درس بخوانند.

*** درخواست مردم از آیت‌الله رئیسی

۳۰ سال بعد از حضور رهبر معظم انقلاب در منطقه عشایرنشین لبد بازفت، ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ یعنی یک چیزی حدود ۵۰ روز پیش، آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در همان بدو سفر به استان چهارمحال و بختیاری، از فرودگاه شهرکرد، به‌وسیله بالگرد راهی منطقه محروم بازفت در شهرستان کوهرنگ شد و با مردم این منطقه به گفت‌وگو نشست.

مردم از وضعیت و مشکلاتشان گفتند و رئیس‌جمهور هم صبورانه پای درد دل آنها نشست؛ در این سفر، یکی از خواسته‌های مشترک مردم شهرک رهبری از آیت‌الله رئیسی، احداث مدرسه دوره متوسطه بود. ما هم 50 روز بعد از حضور رئیس‌جمهور به این منطقه رفتیم تا جویای احوال مردم و روند فعالیت‌ها شویم. در کنار موضوع مدرسه، یکی دیگر از مشکلات مردم، آب است که هنوز با مشکل کمبود آب، دست و پنجه نرم می‌کنند.  

کامران رهی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار فارس گفت: وقتی رئیس‌جمهور به این منطقه آمد، یکی از مشکلات مطرح شده از سوی مردم، وضعیت نامناسب مدرسه روستا بود و همچنین از رئیس‌جمهور درخواست کردند که مدرسه راهنمایی برای فرزندان‌شان احداث شود.

وی ادامه داد: در پی دستور رئیس‌جمهور، ما دو، سه روز بعد در منطقه حضور پیدا کردیم؛ اهالی هزار متر زمین در اختیارمان قرار دادند و ما احداث 2 مدرسه دخترانه و پسرانه را آغاز کردیم و الان بعد از حدود 50 روز، 70 درصد مدرسه احداث شده است.

***‌مدارسی با سازه LSF

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری معتقد است که تا پایان مرداد یا اوایل شهریور احداث دو مدرسه 3 کلاسه متوسطه اول در شهرک رهبری پایان می‌پذیرد.

رهی درباره دبستان این منطقه هم گفت: دبستان شهید رجایی منطقه را بازسازی کردیم؛ تجهیزات آن هم خریداری شده است و تا اول مهر مدرسه مجهز می‌شود؛ درباره هزینه مدارس ساخت مدارس هم باید بگویم، هر مترمربع 8 میلیون تومان است و هر مدرسه یک میلیارد تومان هزینه می‌برد.

وی به سازه مدرسه‌های جدید هم اشاره کرد و ادامه داد: سازه مدرسه، سازه LSF است که مخفف کلمه LightWeight Steel Frame یا همان سازه پیش ساخته سبک است. چون این سازه‌ها فلزی هستند شاید تفاوتی با سازه‌های معمولی نکند و شاید یک مقداری هم گران‌تر باشد اما سرعت عمل برایمان خیلی مهم است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سازه‌های سازه LSF استاندارد و اکثرا ساختمان‌های یکطبقه هستند. ضمن اینکه در زلزله خیلی مقاوم هستند چون سبک هستند و از نظر اجرا زودتر آماده می‌شوند.

***در این منطقه از سامانه «شاد» خبری نیست!

آنطور که بیژن الهیاری دهیار روستای لبد سفلی، شهرک رهبری می‌گوید، این روستا 1150 نفر جمعیت دارد و بیش از 5، 6 هزار نفر از عشایر نیز به این منطقه رفت و آمد دارند زیرا امکاناتی چون درمانگاه دارد؛ اما مهم‌ترین مشکل مردم این منطقه، «آب» است چرا که باید برای مسیر 7 کیلیومتری آب، برنامه‌ریزی شود.

الهیاری به خبرنگار فارس گفت: در مدرسه ابتدایی ما، 80 دانش‌آموز دبستانی درس می‌خوانند و مقطع راهنمایی نیز در شیفت دوم مدرسه برپا بود که با روستاهای اطراف، 90 نفر در این مقطع درس می‌خوانند. در مقطع دبیرستان، پسرها به شبانه‌روزی در شهر چمن گلی می‌روند اما دخترها به شبانه‌روزی نمی‌روند بلکه به صورت آموزش از راه دور درس می‌خوانند و فقط برای امتحانات می‌روند که هر روز باید فاصله 70 کیلومتری را طی کنند.

دهیار روستا ادامه داد: 6 سال است که دکل همراه اول را نصب کردند اما از اینترنت خبری نیست؛ همین موضوع باعث شد که نه دانش‌آموزان و نه دانشجویان نتوانند در دوران کرونا از آموزش مجازی استفاده کنند و به تبع از «شاد» هم نتوانستیم بهره ببریم. البته مدرسه ابتدایی اینجا دایر بود و معلمان به صورت حضوری درس می‌دادند.

رضا الهیاری یکی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم این منطقه است که در رشته برق صنعتی در شهرکرد درس می‌خواند؛ معدلش 19.70 است و خودش می‌گوید خیلی درس می‌خواند البته او خیلی مدرسه شبانه‌روزی شهر چمن گلی را دوست ندارد و می‌گوید غذایش خوب نیست!

او از سختی مسیر هم می‌گوید و از اینکه در زمستان عبور و مرور سخت است و برای دانش‌آموزانی که برای امتحان به مدرسه می‌روند، شرایط سختی وجود دارد؛ حتی او هم در همین جاده چندی پیش تصادف کرد. البته حالا آن روزهای سخت تحصیل به سال پایانی رسیده است. 

***تأثیر کرونا روی تحصیل دانش‌آموزان/ دانش‌آموزان عشایری مدرسه دارند

۸۴۰۰ دانش‌آموز در منطقه کوهرنگ درس می‌خوانند که ۷۰ درصد مدارس ابتدایی هستند و ۳۰ درصد در مدارس متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند. جالب این است که ۷۰ درصد دانش‌آموزان نیز در روستاها زندگی می‌کنند و ۳۰ درصد دانش‌آموزان شهری هستند؛ به گفته مدیر آموزش و پرورش کوهرنگ، پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی در این منطقه بالای ۹۸ درصد است و ۲ درصد از دانش‌آموزان عشایری هستند که از آموزش استقبال نمی‌کنند؛ پوشش تحصیلی در دوره‌های متوسطه اول و دوم نیز ۸۰ درصد است.

علی یوسفی بابادی مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ درباره وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان این منطقه اظهار کرد: شهرستان کوهرنگ، بیشتر عشایری و روستایی است و دانش‌آموزان از مناطق محروم هستند؛ در پی سفر رئیس‌جمهور مقرر شد که یک مدرسه متوسطه اول دخترانه و یک مدرسه متوسطه اول پسرانه احداث شود که تا اول مهر آماده حضور دانش‌آموزان خواهد شد؛ بر این اساس دانش‌آموزان از روستاهای اطراف هم به اینجا می‌روند. 

وی ادامه داد: الحمدالله در روستاهای دوردست، معلم ابتدایی پیش‌بینی شده است؛ برای مقطع متوسطه نیز مدرسه شبانه روزی در شهر چمن گلی ایجاد شد که آنجا هم می‌توانیم دانش‌آموزان را اسکان دهیم؛ البته برخی والدین استقبال نمی‌کنند که فرزندشان به مدرسه شبانه روزی برود که باید فرهنگسازی شود. دنبال این هستیم که با بزرگان و ریش سفیدان گفت‌و‌گو کنیم تا این مشکل برطرف شود.

یوسفی بابادی با بیان اینکه ۱۰ سرباز معلم داریم، افزود: بیشتر تلاش می‌کنیم از بچه‌های بومی همان روستا به عنوان معلم استفاده کنیم؛ خدارا شکر مشکل معلم نداریم اما از نظر تسهیلات در مناطق محروم فقط بندی به نام مناطق محروم در حقوقشان پیش‌بینی شده است.

وی به دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا 20 درصد دانش‌آموزان ترک تحصیل کردند که بعد از آن، تلاش شد که همه دانش‌آموزان برگردانده شوند. 

*** افتتاح آب، مدرسه و جاده مواصلاتی در هفته دولت

همانطور که اشاره شد در سفر آیت‌الله رئیسی به منطقه عشایری لبد، مردم مشکلات خود را مطرح کردند. حالا بعد از 50 روز، شهباز اکبری فرماندار کوهرنگ به اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، اشاره می‌کند. 

فرماندار کوهرنگ به خبرنگار فارس گفت: حدود 50 روز پیش در دورترین نقطه محروم استان چهارمحال و بختیاری یعنی بازفت، اتفاق بسیار خوبی افتاد که آیت‌الله رئیسی به اینجا آمدند و این سفر با خیر و برکت همراه شد؛ اولین مصوبه‌ این سفر، بحث جاده مواصلاتی این روستا بود که خداراشکر 70 درصد زیرساخت این جاده که 5 کیلومتر است، انجام شده است و در هفته‌های آینده بحث آسفالت این جاده هم انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: در حوزه آب شرب که دغدغه مردم است، 6 هزار متر لوله خریداری شد و موافقتی با مسکن و شهرسازی شد تا تجهیزات مورد نیاز در اختیار آبفای شهرستان و استان قرار داده شود و قرار شد برای هفته دولت یعنی هفته اول شهریور، خط انتقال آب شرب افتتاح شود. 

اکبری با بیان اینکه احداث مدرسه متوسطه اول دخترانه و مدرسه متوسطه اول پسرانه و همچنین تعمیرات مدرسه ابتدایی در حال انجام است که در هفته دولت افتتاح خواهد شد، گفت: بحث کانال‌های کشاورزی و انتقال آب بالادست روستا به مزارع، مصوب شد که ان‌شاءالله در هفته دولت افتتاحیه کانال کشاورزی را در منطقه لبد خواهیم داشت. همچنین در بحث شیلات هم تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی با بیان اینکه بزرگترین شبکه برق‌رسانی به منطقه لبد را در ماه گذشته افتتاح شد، افزود: این منطقه برق‌دار شد و مصوب شد که شرکت برق استان به روستاهای همجوار منطقه لبد را در اسرع وقت برق ‌رسانی کند.

*** بی‌بی‌گل هم خانه‌دار شد 

بی‌بی‌گل سلیمانی، بانویی است که برای خوش‌آمدگویی به رئیس‌جمهور برای حضور در روستای لبد با اسپند به استقبال آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه آمد و با تقدیم نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار تکمیل خانه و سرپناه نیمه‌تمام خود و دختر معلولش شد و حالا خبر رسیده است که خانه وی نیز تکمیل شده است.

فرماندار کوهرنگ در خصوص منزل روستاییان گفت: در حوزه مسکن تصمیمات بسیار ارزشمندی گرفته شد و با دستور ریاست جمهور و تأکید استاندار، مصوب شد که ۴۳ واحد مسکن مهر تکمیل شود. این مسکن‌ها در حد ۴۰، ۵۰ درصد پیشرفت کار داشته است و مصوب شد تا اوایل مهر این ۴۳ واحد تحویل اهالی داده شود. 

وی افزود: منزل بی‌بی‌گل سلیمانی هم تکمیل شد و وسایل منزل توسط نهاد ریاست جمهوری با حمایت‌های کمیته امداد تهیه شد و تحویل ایشان شد و ان‌شاءالله افتتاح خانه در هفته دولت، به همراه دیگر پروژه‌ها در بخش لبد انجام می‌شود.

*** روستایی که زیر خروارها سنگ مدفون شد

در فروردین سال ۱۳۷۷ روستای آبکار لبد در مجاورت روستای لبد سفلی کاملا در زیر آوار کوه فرو رفت و کل روستا و ۵۲ نفر ساکنان آن کاملا در زیر کوه مدفون شدند و اثری از روستا باقی نماند. مردم این منطقه یاد مردم روستای آبکار لبد را گرامی داشتند و هنوز از آن حادثه به تلخی یاد می‌کنند. اما به آینده خود امیدوار هستند و همچنان پرتلاش، سختی‌ها را کنار می‌زنند و لبخند از لبان‌شان محو نمی‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات