۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۶۹۹۶۸۶
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

با استفاده از فضای مجازی، از ظرفیت پژوهشگران حوزوی استفاده شود

با استفاده از فضای مجازی، از ظرفیت پژوهشگران حوزوی استفاده شود
رفیعی آتانی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بر انجام پژوهش های نظارتی متناسب با وظایف مجلس شورای اسلامی و استفاده حداکثری از ظرفیت اساتید و فضلای جوان حوزوی تمرکز کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اولین جلسه شورای علمی گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و برخی دیگر از اساتید رشته حقوق برگزار شد.

در این نشست رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حکم دکتر محمود حکمت نیا رئیس شورای علمی گروه حقوق را به ایشان اعطاء و برای ایشان آرزوی توفیق کرد و تشکیل مستمر جلسات شورا و برنامه ریزی جهت ارتباط موثر و حضور در جلسات مهم و راهبردی در حوزه های علمیه، نهادهای علمی و دینی، مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون های تخصصی مجلس را خواستار شد.

عطاء الله رفیعی آتانی همچنین تهیه و تدوین گزارش های علمی مبتنی برطرح ها و لوایح، حضور هوشمندانه در کمیسیون های تخصصی مجلس، تمرکز بر بررسی طرح ها و لوایح و در صورت امکان تهیه پیش نویس های قانونی را مورد تاکید قرار داد.

وی بیان داشت: در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، تدوین گزارش باید اصل باشد و چون گزارش ها خروجی کار جمعی و ایده مشترک افراد است، کارشناسانی که در کمیسیون ها حاضر می شوند باید همین گزارش ها را ارائه دهند.

رفیعی آتانی تاکید کرد: هیچ فردی بدون تهیه گزارش نباید به مجلس اعزام شود، چون حضور فی البداهه افراد در مجلس بدون گزارش، آسیب زا خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بتواند در کنار بررسی طرح ها و لوایح، در زمینه طرح ها و یا با رایزنی با دولت در مورد لوایح پیش نویس تقنینی را در دستور کار قرار دهد، مفید خواهد بود.

عطاء الله رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: انجام پژوهش های نظارتی متناسب با وظایف مجلس شورای اسلامی، استفاده حداکثری از ظرفیت اساتید و فضلای جوان حوزوی و برگزاری کارگاه های آموزشی جهت آموزش فرهنگ قانونگذاری از دیگر مواردی است که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بویژه گروه حقوق باید روی آنها تمرکز کند.

وی همچنین پیشنهاد داد: گروه های علمی مرکز باید با استفاده از فضای مجازی، از ظرفیت پژوهشگران و فضلای حوزوی در کارگروه های مرکز استفاده کنند، از سوی دیگر شایسته است، دوره های آموزشی طراحی شود تا افراد باسابقه و مجرب، اصول و قواعد قانون نویسی را به فضلای حوزوی منتقل کنند.

محمود حکمت نیا رئیس شورای علمی گروه حقوق نیز با اشاره به اینکه باید طرح‌ها و لوایح، پیوست نظری و شرح مواد داشته باشد، گفت: مواد هر طرح باید به خوبی توضیح داده شود تا اگر کسی می خواهد به آن اشراف داشته باشد بداند که مبنای این طرح چه چیزی بوده است؛ لذا قانون باید پیوست نظری داشته باشد و همراه با توصیه و تبیین باشد.

وی حضور در کمیسیون را به دو شیوه" تبیین و ارائه نظر" و "دفاع از متن" عنوان کرد و گفت: در عرصه دفاع از متن، باید کارشناسان علمی فاضل به کمیسیون های تخصصی اعزام شوند.

حکمت نیا اظهار داشت: قانونگذاری یک امر فرایندی است، زمانی که در امر قانون‌گذاری می‌گوییم قانون باید موجه باشد یعنی سوالات اصلی داشته باشد، تبیین مناسب و مبنای مناسب داشته باشد، هدف درست داشته باشد، در این صورت قانون موجه می‌شود.

رئیس شورای علمی گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکید کرد: باید در حوزه‌های اولویت‌دار از چهره های شاخص استفاده کنیم، اینکه یک استاد حقوق که سال ها در حقوق جزا یا سایر رشته های مرتبط به صورت تخصصی کار کرده، به کمیسیون اعزام شود و نظرات فنی ارائه دهد، برای مجلس و مرکز بسیار حائز اهمیت است.

حکمت نیا برخی برنامه های گروه حقوق مرکز را تشریح کرد و بیان داشت: تلاش خواهد شد در انجام امور گروه، به صورت حلقه های تخصصیِ سیّالِ مسئله محورِ ناظر به طرح و لوایح کار را پیش ببریم.

غلام رضا پیوندی از اساتید حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز اعزام اساتید برجسته قم به کمیسیون های تخصصی، ایجاد ظرفیتی برای حضور هیات علمی ثابت در مرکزتحقیقات اسلامی مجلس و دغدغه مندی مرکز پیرامون همه طرح ها و لوایح در دستور کار مجلس، را خواستار شد.

محمدی جورکوی از دیگر اساتید حقوق مرکز نیز بیان داشت: باید شروع و پایان کار روی موضوعات مختلف در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، مشخص شود و غییر نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در یک طرح یا لایحه مضر است یعنی اگر برای یک طرح و موضوعی یک نماینده به تهران اعزام می شود باید همان شخص تا پایان حضور داشته باشد.

" تدوین پیش نویس تشکیل شورای علمی گروه حقوق مرکز"، شناسایی بایسته های پژوهشی ناظر به طرح ها و لوایح"، "شناسایی استادان برجسته حقوق برای حضور در شورای علمی گروه و کارگروه‌های شناور" و استخراج و تدوین ماموریت های مرکز و مجلس از مصوبات این نشست بود.

ارسال نظرات