۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۸۳۳۷۵
یعقوب توکلی در گفت‌وگو با رسا:

کوتاهی غالب متولیان امر فرهنگ باعث تشکیک در جایگاه جلاد و شهید شده است

کوتاهی غالب متولیان امر فرهنگ باعث تشکیک در جایگاه جلاد و شهید شده است
توکلی گفت: غالب متولیان فرهنگی نه تنها باری را از روی دوش کسانی که تاریخ نگاری می‌کردند، برنداشتند بلکه بر سر راه آنان سنگ‌اندازی هم می‌کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با توجه به نزدیک شدن به واقعه 7 تیر و سالروز شهادت شهدای ترور و با توجه به اینکه با رأی آوردن آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب، شبهاتی از قبیل اینکه در دهه 60 او اعدام‌هایی را انجام داده زنده شده است، خبرگزاری رسا با مورخیان و صاحب نظران در این عرصه پیرامون این مسأله که چه می‌شود که جای جلاد و شهید تغییر می‌کند گفت‌وگوهایی را انجام داده است.

یکی از مورخانی که خبرنگار سرویس سیاسی با وی به گفت‌وگو پرداخته، دکتر یعقوب توکلی، مورخ برجسته و پژوهشگر تاریخ معاصر است. از جمله مسائلی که در این گفت‌وگو مطرح شد، وضعیت متولیان امر تاریخ‌نگاری در جمهوری اسلامی بود که چرا نتوانستند به خوبی مفاهیم و وقایع اوایل انقلاب را به نسل بعدی منتقل کنند. در این خبر بخشی از این گفت‌وگو را تقدیم حضورتان می‌کنیم و در آینده متن کامل این گفت‌وگو منتشر می‌شود.

دکتر یعقوب توکلی با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی در جمهوری اسلامی از همان ابتداء برای روایت تاریخ انقلاب اهمیتی قائل نبودند گفت: غالب کسانی که بر سر کار آمدند و متولیان فرهنگی این امر شدند، باری را از روی دوش کسانی که تاریخ نگاری می‌کردند، برنداشتند و علاوه بر آن بر سر راه آنان سنگ‌اندازی هم می‌کردند؛ من نمی‌خواهم به مدیران بفهمانم که اشتباه می‌کنند بلکه فقط اگر بفهمند در کارها دخالت نکنند کفایت می‌کند.

وی همچنین افزود: هرچه انسان ضعیف و کم دانش است به مدیران فرهنگی تبدیل شده است؛ شما سؤال می‌کنید که چه شد جای جلاد و شهید تغییر کرد، من قاطعانه می‌گویم کار به جایی رسیده که رضا شاه مظهر ترقی و تعالی شده و امام مظهر عقب ماندگی و نسیه و این هم از کم کاری مسئولان فرهنگی است.

این نویسنده بیش از 20 اثر علمی در حوزه تاریخ ضمن بیان اینکه به شدت موافق آمدن آقای رئیسی بوده و هستم و ایشان را بهترین گزینه برای ریاست جمهوری می‌دانم اظهار داشت: من چشمم آب نمی‌خورد که در دولت جدید، سلبریتی‌های فرهنگی اجازه بدهند عقلای این حوزه و جوانان و شایستگان مسئولیت را بر عهده بگیرند؛ متأسفانه محافظه کاری چیزی است که سلبریتی‌های فرهنگی ما بدان رسیده اند.

وی ادامه داد: شما از بزرگان و سردمداران فرهنگ درباره تروریست سؤال کن، آیا اصلا حرفی می‌زنند؟ من به یکی از بزرگان امر فرهنگ در کشور که خیلی وقت است عهده‌‌دار آن است گفتم چرا فقط به دنبال خاطرات علم و یادداشت‌های نصر و خاطرات پادشاهان و اطرافیانشان هستید، جواب شنیدم که فرصت نکردیم به سراغ مسائل دیگر مانند مقاومت برویم.

توکلی با بیان اینکه من اولین گفت‌وگو را در باره جابه‌جایی جلاد و شهید انجام دادم خاطرنشان کرد: منتظری در خاطراتش ضمن اینکه حکم امام راحل در برخورد با بقایای منافقین را اشتباه عنوان می‌کند، ادعاهایی دیگری را هم در مورد بی‌اطلاعی امام از اوضاع کشور و… پیش می‌کشد که چندین سال قبل من گفت‌وگویی را در رد این اظهارات انجام دادم؛ سپس مخالفان علیه من کار کردند و از خودی‌ها هم صدایی شنیده نشد که در این عرصه‌ها حرف زیاد است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
ایشون چقدره نسبت به مدیران فرهنگی بد بین هستن.
0
0
ناشناس
|
۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
خب حقیقت رو میگه... اگه مدیران فرهنگی درست بودند فرهنگ مملکت اینجوری نبود