۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۶۵۷۸۲۵

جوابیه سایت جماران در پاسخ به یک یادداشت + توضیح رسا

جوابیه سایت جماران در پاسخ به یک یادداشت + توضیح رسا
پیرو انتشار مطلبی با عنوان «حفظ و نشر آثار امام یا حافظ و ناشر منافع حزبی» در خبرگزاری رسا، مؤسسه جماران جوابیه‎ای را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، پیرو انتشار مطلبی با عنوان «حفظ و نشر آثار امام یا حافظ و ناشر منافع حزبی» در خبرگزاری رسا، موسسه جماران جوابیه‎ای را منتشر و در نامه ای رسمی درخواست انتشار آن را کرده است که در ذیل آمده است.

بعد از یادداشت من که در سایت جماران منتشر شد و در آن از جناب آقای دکتر ظریف دفاع کرده بودم خبرگزاری رسا به «جماران» انتقاد کرده که: «موسسه و رسانه ای که با نام امام راحل فعالیت دارد و پول بیت المال را دریافت می‌کند، در صورتی که به نظر می‌رسد به دنبال منافع حزبی و جناحی باشد، به هر حال در شرایطی که دولت باید پاسخگوی معیشت مردم و سوءمدیریتش در زمینه های مختلف باشد، این گونه یادداشت‌های سفارشی و مظلوم نمایی‌ برای صاحبان قدرت و ثروت که به جای پاسخگویی، مطالبه گر شده‌اند، با گفتمان و اندیشه ناب امام متناقض است.»

در این باره نکاتی را لازم است به عرض این دوستان و مخاطبین محترم برسانم:

۱- من معمولا به نوشته هایی که درباره مقالاتم نشر می یابد،  جواب نمی دهم. و این نه از باب بی احترامی به نویسندگان آن نقد هاست. بلکه از باب آن است که معتقدم مردم هر دو را می خوانند و داوری می کنند و باید به «فهم مردم» اعتماد کرد. اما این بار چون این مطلب از خبرگزاری حوزه است که من هم به آن حوزه محترم وابسته ام ، لازم دیدم به این برادرمان پاسخی داده باشم

۲- «دفاع از وزیر خارجه» از ارکان تصمیم های سیاسی امام است. امام در مقابل گروهی که به «اصحاب ثمانیه» معروف شده بودند و به وزیر خارجه وقت حمله کردند، چنان هجمه ای بردند که تا کنون آن نمایندگان در محاق سیاسی اند. این رویه را رهبر معظم انقلاب هم در داستان «چاوشسکو» با مجلس سوم داشتند. لذا دفاع از وزیر خارجه بر خلاف نظر این نویسنده _ که ان شاء الله تاریخ انقلاب را خوب خوانده است_ مطابق فرهنگ امام است. 

۳- «دفاع از ادب و اعلام تنفر از بی ادبی »هم ارکان فرهنگ امام خمینی است. آنچه  آن روز در مجلس با دکتر ظریف رفت ، به شهادت بزرگان اصولگرا از آداب اجتماعی به دور بود و لذا دفاع از ایشان ، از این جهت هم مطابق با فرهنگ و گفتمان امام است.

۴- «مطالبه گری درباره حقوق مردم» البته بسیار به جاست و باید در همه زمینه ها صورت بگیرد. امید است خبرگزاری رسا هم در زمینه های دیگری که با جناح خودشان ارتباط دارد ، این سیاست را پیش بگیرد. من هم سعی می کنم چنین باشم. اما حتما اذعان دارید که در برخی موارد مطالبه گری هزینه های سنگینی دارد که امید است این برادر عزیز ما را از آن مبری کند. اگر خواستند مواردی از حقوق مردم که مناسب است ایشان آن را پی بگیرند و اتفاقا مربوط به امور حوزوی می شود ،را به صورت اختصاصی برایشان ارسال می کنم 

۵- یادداشت من را سفارشی خوانده بودند. این را تهمتی به خود و جماران می دانم. من نه کارمند جمارانم و نه با ایشان سر و سرّی دارم. طلبه ای هستم که برای خود می نویسم و به سبب عشق به امام برای سایت جماران می فرستم و آنها منتشر می کنند. تاکنون هم یک ریال بابت نوشته هایم به من نداده اند. البته اگر «رسان هم مطالب من را منتشر کند،  شاید_ و به یک شرط که خواهم گفت_ برای ایشان هم بنویسم. 

۶- اینکه جماران چرا مطالب من را نشر می دهد. البته به خودشان مربوط است، ولی فکر نمی کنم همه مقالات یا خبرهای آن با زاویه نگاه من هم خوان باشد. بلکه چه بسا از افرادی با سلایق دیگر هم در آن سایت مطلب دیده ام.

۷- اما آن شرط: معروف است که خبرگزاری رسا با بودجه یک نهاد نظامی اداره می شود. اگر چنین است این بر خلاف صریح وصیت و دستور امام است. نظامی ها طبق فرمایش امام که همواره رهبر انقلاب بر آن تأکید دارند، حق حضور در سیاست داخلی را ندارند. به نظرم اگر نویسنده این نقد واقعا پیرو امام است ، باید بداند هر یک ریال که حقوق می گیرد بر خلاف نظر امام است. در این باره گفتنی بسیار است.

یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی

توضیحات رسا

1- یکی از سیاست های خبری خبرگزاری رسا حفاظت از آرمان ها و اهداف بلند امام خمینی (ره) است؛ از این رو هر مجموعه ای را که از این مسیر زاویه ای یابد، نقد می کند.

2- برخی اتهامات ذکر شده در جوابیه موسسه جماران خارج از عرف رسانه ای و انصاف بود که امید است این دست بیان مطالب بدون مبنا در موسسه جماران تبدیل به رویه ای ثابت نشود.

3- امید است این میزان از حساسیت مؤسسه جماران نسبت به اعتبار نویسندگان و سایت خود در رابطه با حضرت امام خمینی(ره) و میراث ایشان نیز وجود داشته باشد تا شاهد برخی انحراف ها و تحریف ها در بازنشر اندیشه و میرات فکری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نباشیم.

برای درک بهتر دلایل نقد خبرگزاری رسا به رویه موجود در موسسه جماران خوب است مخاطبان عزیز خبرگزاری رسا و مسؤولان موسسه جماران بازنگری در مطالب منتشر شده در این سایت داشته باشند تا ببیند حمایت این مجموعه از افراد و رفتار برخی جریان های منحرف از خط امام (ره) چگونه مورد توجه این مجموعه قرار گرفته است:

https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1454186

https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1281205

https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1452747

https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1453291

https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1448738

https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1449368

https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1398481

پ/203/ق

ارسال نظرات