۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۶۵۷۴۵۶
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

امکان اشتباه نباید سبب عدم تبعیت از تصمیمات شورای نگهبان شود

امکان اشتباه نباید سبب عدم تبعیت از تصمیمات شورای نگهبان شود
حجت الاسلام میرلوحی درباره انتقاد به شورای نگهبان گفت: انتقاد به این شورا باید مشفقانه و دلسوزانه و در جهت تقویت شورای نگهبان باشد.

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گفت: شورای نگهبان از باقیات صالحات خاص امام خمینی(ره) برای این نظام و انقلاب است؛ فقهای عادل شورای نگهبان، حافظ اسلامیت نظام و قوانین آن هستند.

وی با اشاره به این که در دوران مشروطه باید مصوبات مجلس مورد تأیید علما و فقهای مجتهد عادل قرار می‎گرفت، بیان کرد: بر اساس تجربه ای که امام خمینی(ره) از زمان مشروطه داشتند؛ شورای نگهبان را برای نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی تأسیس کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با توجه به این که حریم فقاهت در دوران مشروطه توسط غرب زده ها شکسته شد؛ گفت: امام تأکید کردند که شش فقیه عادل مجتهد و شش حقوقدان با سواد بر قوانین نظام اسلامی نظارت کنند.

وی با اشاره به این که شورای نگهبان نقش هایی اعم از نظارت بر انتخابات و احراز صلاحیت کاندیداها را برعهده دارد؛ بیان کرد: مهمترین نقش شورای نگهبان این است که نگذارد مصوبات مجلس شورای اسلامی از چارچوب شرع خارج شود.

حجت الاسلام میرلوحی درباره جایگاه شورای نگهبان از منظر امام راحل ابراز داشت: امام از شورای نگهبان به شدت دفاع می کردند، به گونه ای که وقتی بنی صدر و گروه های منحرف به امام گفتند که ما شورای نگهبان را قبول نداریم، امام در پاسخ گفتند: تو بی خود می کنی که شورای نگهبان را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد.

وی افرود: البته این مطلب بدین معنا نیست که شورای نگهبان معصوم هستند و هیچ خطایی نداشته باشند؛ این که ممکن است شورای نگهبان  شخصی را به اشتباه تأیید یا رد کنند، مخصوصا در تأیید صلاحیت کاندیدای انتخاباتی، به دلیل زیاد بودن افراد، امکان خطا و عدم احراز صلاحیت وجود دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل می کند و همه باید در برابر قانون سر تعظیم فرود آوریم؛ زیرا بدون قانون نمی توان جامعه را اداره کرد.

وی شورای نگهبان را همانند پزشکان متخصص خواند و گفت: همان گونه که امکان اشتباه در نظرات پزشکان مانع تبعیت از دستورات درمانی آنان نمی شود؛ امکان اشتباه در شورای نگهبان، نباید مانع از تبعیت افراد جامعه از این شورا شود. 

حجت الاسلام میرلوحی با توجه به پیامدهای شبهه افکنی و سلب اعتماد مردم نسبت به شورای نگهبان گفت: انتقاد به این شورا باید مشفقانه و دلسوزانه باشد و سبب تقویت شورای نگهبان شود؛ اما برخی هستند که می خواهند شورای نگهبان را تخریب کنند که این درست نیست و کسی که این گونه انتقاد می کند دشمن این نظام و مردم است.

وی در پایان یادآور شد: عناصر داخلی که شورای نگهبان را به وسیله انتقاد نادرست تخریب می کنند، بدانند کار آنها کمک به دشمن است و باید پاسخگو باشند./990/ت302/ق

ارسال نظرات