۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۶۵۶۶۷۸

کتابی برای شناخت شهدای محراب

کتابی برای شناخت شهدای محراب
شهید محراب آیت الله صدوقی از بیست سالگی تا روز شهادت، زیارت عاشورای امام حسین علیه السلام را ترک نکرد و آن را هر روز و بعضی روزها در سه نوبت صبح، ظهر و شب می خواند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت 11 تیرماه سالروز شهادت شهید محراب آیت الله صدوقی به معرفی کتابی در مورد شخصیت این عالم انقلابی و پرهیزگار می‌پردازیم.

انقلاب اسلامی ایران، مانند هر نهضتی نیازمند عبور از دو مرحله است؛ مرحله تأسیس و پایه ریزی و مرحله استقرار و پایداری. ویژگی انقلاب ما در آن است که هم در دوران تأسیس، شهیدان بسیاری در راه به ثمر نشستن اهداف والای آن از جان خود مایه گذاشتند و هم در مرحله استقرار نظام مقدس اسلامی خون های زیادی خالصانه ریخته شد. دلیل این امر آن است که انقلاب اسلامی نهضتی فرهنگی و دینی بود و رهبر آن، در صدد دگرگونی فرهنگی رژیم طاغوت و تبدیل آن به نظام اسلامی بود. براین اساس، بدیهی است دشمنان خارجی با به راه انداختن تهاجم نظامی به میهن اسلامی ا زیک سو و عوامل سرسپرده آنان و منافقان فرومایه در داخل با ترور شخصیت های مهم دینی و سیاسی که از بازوان انقلاب بودند، از دیگر سو، در صدد مبارزه و شکست نظام برآیند؛ به این امید که پایه های انقلاب را براندازند، غافل از آنکه شهادت، آرزوی همیشگی مردان خداست که با خون و اندیشه مقدس خویش، نهال انقلاب را بارورتر می سازند. یکی از مراکز مهمی که منافقان، آن را به درستی شناسایی کرده بودند تا شخصیت های اثرگذار را در آنجا به شهادت برسانند، سنگر مقدس نماز جمعه است. سنگری که بعد از انقلاب احیا شد و نقش بسیار مؤثری در آگاه کردن افراد جامعه از تحولات داخلی و بین المللی داشته ودارد. منافقان در این مسیر، چهار تن از عالمان مجتهد، روشن دل، مردمی و یاران صدیق امام را در سنگر نماز جمعه به شهادت رساندند و امت اسلامی را در فراق آنان سوگوار ساختند، ولی باید بدانند که بر اثر همین شهادت هاست که استحکام و نفوذناپذیری انقلاب اسلامی بیشتر می شود.

ساختار کتاب

کتاب شهیدان محراب: ویژه نامه شهدای محراب حضرات آیات: مدنی، دستغیب، صدوقی و اشرفی اصفهانی دارای چهاربخش است که در کتاب به عنوان چهار دفتر مشخص و در هر دفتر به یکی از شهدای محراب پرداخته شده است:

دفتر اول: سجاده خونین(ویژه شهادت آیت الله مدنی رحمه الله)؛

دفتر دوم: لاله محراب (ویژه شهادت آیت الله دستغیب رحمه الله)؛

دفتر سوم: آیت صدق و صفا (ویژه شهادت آیت الله صدوقی رحمه الله)؛

دفتر چهارم: معراج در محراب (ویژه شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی رحمه الله).

ویژگی‎های اثر

1. آشنایی با زندگی‌نامه و سوابق سیاسی و مبارزاتی هر کدام از شهدای محراب

2. پرداختن به نکات و ویژگی‌های هرکدام از شخصیت‌ها که کمتر در مورد زندگی این عالمان اهل عمل به آنها پرداخته شده؛

3. مختصر گویی و نپرداختن تفصیلی به شهدای محراب؛

جمع‌بندی

شهدای محراب انقلاب اسلامی دارای زندگی ‌و فعالیت های سیاسی و اجتماعی فراوانی هستند که با خواندن این کتاب علاقه‌مندان می‌توانند به خوبی با این بزرگان انقلاب آشنا ‌شوند.

برشی از کتاب

 در صفحه 243 کتاب درباره شخصیت حضرت آیت الله اشرفی اصفهانی و میزان علاقه و حب او به اهل بیت(ع) این مطالب نگارش یافته است:

بنا بر روایات بسیار و متواتر، ارزش اسلام به ایمان است و ارزش عبادت به ولایت اهل بیت. بنابراین، اگر کسی ولایت اهل بیت را قبول نداشته باشد، تمام اعمال وی، بی ثمر و باطل خواهد بود و در آخرت نجاتش نخواهد داد.امام باقر علیه السلام می فرماید: «اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت، که هیچ یک مانند ولایت نیست»؛ یعنی تمام اعمال دیگر، حتی نماز، به واسطه داشتن ولایت پذیرفته می شود. درگرفتاری ها به حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام توسل می جست. هر سال در ماه مبارک رمضان، یک ختم قرآن برای چهارده معصوم علیهم السلام تلاوت می کرد و همیشه سفارش می کرد برای رفع گرفتاری ها و مسائل مهم اجتماعی، به ائمه معصوم علیهم السلام متوسل شوید! در بیماری ها نیز با اعتقاد قلبی به اثر تربت امام حسین علیه السلام، از آن شفا می گرفت. همچنین، از بیست سالگی تا روز شهادت، زیارت عاشورای امام حسین علیه السلام را ترک نکرد و آن را هر روز و بعضی روزها در سه نوبت صبح، ظهر و شب می خواند. ایشان علاقه خاصی هم به زیارت جامعه کبیره و دعای کمیل داشت. به زیارت بارگاه ملکوتی ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا علیه السلام نیز مقید بود و در سال آخر که امکان سفر به مشهد برایش فراهم نشد، چهل روز پیش از شهادت، به طور ناگهانی، برای شرکت در سمینار استانداران، راهی آن شهر شد. در آنجا مقداری از خاک ضریح مقدس را برداشت و وصیت کرد همراه با تربت امام حسین علیه السلام، در هنگام دفن بر بدنش بپاشند.

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کتاب شهیدان محراب : ویژه نامه شهدای محراب حضرات آیات مدنی، دستغیب، صدوقی و اشرفی اصفهانی را در قطع وزیری و 294 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، مرکز پژوهش‌های صدا و سیما مراجعه کنند./826/ن602/ق

ارسال نظرات