۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۵۲۶۶۳

جلد دوم کتاب «کار فرهنگی نقشه می‌خواهد» به رشته تحریر درآمد

جلد دوم کتاب «کار فرهنگی نقشه می‌خواهد» به رشته تحریر درآمد
جلد دوم کار فرهنگی نقشه می خواهد در سه بخش؛ بسترهای کار فرهنگی، اصول و روش‌های کارآمد سازی فعالیت فرهنگی و قالب‌های کار فرهنگی به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، جلد دوم کار فرهنگی نقشه می خواهد، کتابی از نشر شهید کاظمی با موضوع مهم مدیریت فرهنگی است. کتاب حاضر با موضوع دانستنی های مرتبط با کار فرهنگی، بستر های فرهنگی و اصولی برای کارآمد سازی کار فرهنگی از بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری در این باب استخراج و با تنظیم مطالب در 154 صفحه در اختیار عموم قرار گرفته است.

ساختار کتاب

این کتاب در سه بخش؛ بسترهای کار فرهنگی، اصول و روش‌های کارآمد سازی فعالیت فرهنگی و قالب‌های کار فرهنگی به رشته تحریر درآمده است.

بخش اول: بخش اول کتاب دو فصل دارد و در فصل اول به پایگاه‌ها و مراکز فرهنگی مثل: مسجد، هیئت، تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی و کانون‌های فرهنگی پرداخته شده و در ذیل عنوان هیئت صحبت‌های مقام معظم رهبری در باب آفات و انحراف‌های عزاداری امده است.

برشی از مطالب قسمت نخست:

«من واقعا می ترسم از این که خدای ناکرده، در این دوران که دوران ظهور اسلام، بروز اسلام، تجلی اسلام و تجلی فکر اهل بیت (عليهم السلام) است، نتوانیم وظیفه مان را انجام دهیم. برخی کارهاست که پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دین نزدیک می کند. یکی از آن کارها، همین عزاداری های سنتی است که باعث تقرب بیشتر مردم به دین می شود. این که امام فرمودند: «عزاداری سنتی بکنید» به خاطر همین تقرب است. در مجالس عزاداری نشستن، روضه خواندن، گریه کردن، به سر و سینه زدن و مواکب عزا و دسته های عزاداری به راه انداختن، از اموری است که عواطف عمومی را نسبت به خاندان پیغمبر، پرجوش می کند و بسیار خوب است».

بخش اول هم به مناسبت‌ها و فرصت‌های ویژه در کار فرهنگی پرداخته شده است. این فرصت‌ها در ایامی مثل: محرم و صفر، ماه مبارک رمضان، دهه مبارک فجر، روز قدس، تابستان و اوقات فراغت و نوروز و حضور در بارگاه منور امام رضا (ع) دیده می شود. همچنین درباره فرصت‌های ویژه در کار فرهنگی در ماه مبارک رمضان این مطالب آمده است:

«بحمدالله فضای جامعه ما فضای معنوی است و این فضای معنوی در ماه مبارک رمضان در جهت معنویت اشتداد پیدا می کند؛ عادات خوب مردم رواج پیدا می کند؛ این کمک هایی که به مستمندان هفته ی احسان و نیکوکاری یا این افطاری هایی که در شهرهای مختلف انسان می شنود که افراد خیر در مساجد، در معابر جمع می شوند، افطاری فراهم می کنند، مردم افطار می کنند، خوبی است؛ مایه ی صفا و صمیمیت و نزدیکی و در واقع ماه رمضان را ادا کردن است، که یکی از حقوق ماه رمضان، همین نیکی به برادران، همراهی با نزدیکان و کمک به دیگران است. اینها چیزهای بسیار خوبی است، از سابق هم معمول و مرسوم بود، امروز بیشتر است؛ مجالس موعظه، مجالس دعا، مجالس قرآن، عادات خوبی است؛ روز به روز بایستی اینها را ترویج کرد و عمق داد؛ مغز داد. صورت جلسه کافی نیست، بایستی از جلسه ی دعا، از جلسه ی موعظه، از جلسه ی قرآن بهره برداری کرد؛ هر کدام از ما سعی کنیم سهمی بگیریم. این ماه، ماه روزه است؛ ماه نزول قرآن و انس با قرآن است؛ ماه عبادت و دعا و مناجات است . که دعا مغز و روح عبادت است».

بخش دوم: در بخش دوم این کتاب به اصول و روش‌های کارآمد سازی فعالیت فرهنگی پزداخته شده است که روش‌های ارائه شده در این بخش را می توان در این عناوین دید: محبت؛ راه جذب به دین، تلاش برای جذب حداکثری، محوریت دادن به تلاش مخاطب در هدایت او، عرضه برهانی و منطقی مطالب و پرهیز از طرح مباحث ضعیف و خرافی، حفظ صحت، سلامت و اخلاقی بودن روش‌ها، حفظ محوریت علمی علما و روحانیون مناسب برای همکاری در فعالیت فرهنگی، چندبعدی بودن کار فرهنگی و توجه به ابعاد مختلف وجودی انسان، اولویت بندی مخاطبین در کار فرهنگی و هنری بودن فعالیت‌های فرهنگی است.

بخش سوم: همچنین در بخش سوم این کتاب با عنوان قالب‌های کار فرهنگی این عناوین به چشم می‌خورد: تبلیغ چهره به چهره و خطابه، کتاب و کتابخوانی، تعظیم شعائر و برگزاری مراسمات، ورزش، تفریحات و سرگرمی‌ها، جلسات پرسش و پاسخ و پاسگویی به شبهات، فعالیت‌های قرآنی، ترویج احادیث ائمه و اردو‌های تربیتی.
 
علاقه­ مندان می‌توانند این کتاب را از دفتر انتشارات شهید کاظمی به آدرس: قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه اول واحد ۱۳۱،  تلفن: ۰۲۵۳۷۸۴۰۸۴۴ تهیه کنند ./۸۲۶/ن ۶۰۲/ب1
 
 
کار فرهنگی نقشه می‌خواهد
ارسال نظرات