۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۴۶۷۴۸۳
شاعر سیاسی اجتماعی:

مسؤولان صدای شاعران را به گوش مردم برسانند

شاعر سیاسی اجتماعی گفت: مسؤولان فکری کنند تا صدای شاعران را به گوش مردم برسانند نه اینکه فقط از آنان به عنوان زینت مجالس استفاده کنند.
افشین علا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین نکوداشت دکتر سید علی موسوی گرمارودی، با عنوان «طلوع ماندگار» و به منظور پاسداشت تلاش‌های ارزنده ادبی، فرهنگی و دینی سید علی موسوی گرمارودی، شب گذشته در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

در این مراسم افشین علا، شاعر سیاسی و اجتماعی در مورد موسوی گرمارودی گفت: بنده شاگردی استاد گرمارودی را کرده‌ام اما خودم را شاگردی از شاگردان استاد می‌دانم چون قبل از پیروزی انقلاب، بزرگانی چون استاد گرمارودی زحمت پیشکسوتی شعر ما را به دوش کشیدند.

وی افزود: نام استاد در کنار اندک نام‌های دیگری مثل زنده‌یاد طاهره صفارزاده برای هر جوینده شعر و ادب یادآور اشعار باورمند است چون تداعی کننده مضامین بلند و اشراف توأمان بر ادبیات گرانسنگ فارسی است و چنین ترکیبی را کمتر می‌توانیم پیدا کنیم.

نویسنده «کودکانه‌ها و اثر» ادامه داد: بعد از نیما، شاعران در ابعاد خاصی تعریف می‌شوند؛ برخی صرفاً با آموزه‌های زبانی و در فرم و نوع نگاه، آموزه‌هایی به ما دادند؛ برخی صرفاً با شعر آیینی و آرشیو زبانی محدود اما ارزشمند شناخته شدند؛ اما کسانی مانند استاد گرمارودی بر ستیغ دو قله رفیع باور آیینی و ادب فارسی قرار دارند که این ترکیب را کمتر می‌بینیم.

وی افزود: آمیخته بودن با کلام وحی که افتخار امثال حافظ است، آمیختگی با کلام مولا‌ علی(ع)، دمخور بودن با نیایش‌های امام‌سجاد(ع) که نیایش را برای بشریت ترسیم کرده است و همچنین حضور در عرصه فرهنگ، سیاست، هنر و ادب معاصر دلیل کافی برای این است که انسان در برج عاجش بنشیند و گوشه چشمی به دیگران داشته باشد اما در مورد استاد گرمارودی این‌طور نشد و حتی در مقابل نوجوانان تواضع داشته و دارند.

علا خطاب به مسؤولان فرهنگی و هنری گفت: مسؤولان فرهنگی و هنری چه زمانی می‌خواهند به خودشان بیایند؟! البته به فرموده سعدی، هنرمندان هر جا بروند در صدر می‌نشینند و نیازی به ناز متولیان فرهنگی ندارد، این دولت‌ها و جریان‌ها هستند که برای نمایش چهره دلنشین از خودشان نیاز به بهره‌گیری از آموزه‌های هنر و ادبیات فارسی دارند.

وی در مورد سرمایه اصلی ایران اظهار کرد: ثروت ایران، نه نفت است و نه انرژی هسته‌ای! نفت را دولت‌های حاشیه خلیج فارس هم دارند، البته به توان هسته‌ای‌مان افتخار می‌کنیم اما هیچ کشوری مثل ایران با تعدد ستارگانی در آسمان ادبیات، مواجه نیست.

شاعر سیاسی اجتماعی کشورمان افزود: به هر تمدنی که رجوع کنید، با علم کردن چهره‌هایی در حوزه ادبیات به خود می‌بالند اما ما کشوری هستیم که با دزدیدن چهره‌هایمان به خودشان  افتخار می‌کنند. با این‌همه ظرفیت، نیازی نیست مسئولان نگران حال بزرگان ادب باشند بلکه بهتر است برپاکننده محافل انس باشند.

وی در پایان خطاب به مسؤولان تأکید کرد: مسؤولان فکری کنند تا صدای شاعران را به گوش مردم برسانند نه اینکه فقط از آنان به عنوان زینت مجالس استفاده کنند./805/202/ب2

ارسال نظرات