۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۳۱۴۸۸۸
حجت‌الاسلام عبداللهی مطرح کرد؛

ضرورت افزایش سواد رسانه‌ای و تقویت آموزه‌های اخلاقی در خانواده‌ها

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز تحقیقات و جنگ نرم نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این‌که سرآغاز تأثیر جنگ نرم، تغییر افکار، ارزش‌ها و باورها است، گفت: بازسازی و ترویج عقاید، هنجارهای دینی و افکار صحیح در میان نسل جوان جامعه از قرار گرفتن آنها در مسیر جنگ نرم دشمن جلوگیری خواهد کرد.
حجت‌الاسلام سعيد عبداللهي

حجت الاسلام سعید عبداللهی، مدیر مرکز تحقیقات و جنگ نرم نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت تربیت دینی در شخصیت افراد اظهار داشت: اگر انسان‌ها در دوران کودکی مراحل رشد صحیح را طی کنند، در سنین جوانی برای اداره خانواده و حضور اجتماعی از پختگی و شایستگی لازم برخوردار خواهند بود.

 

گسترش تکنولوژی سبب ایجاد فاصله میان والدین و فرزندان است

مدرس سواد رسانه‌ای، رشد و گسترش تکنولوژی را سبب ایجاد فاصله میان والدین و فرزندان خواند و گفت: با گسترش ابزارهای نوین ارتباطی، دانسته‌ها و ارتباط فرزندان با ابزارهای نوین افزایش می‌یابد؛ در حالی که والدین بر این موضوع تسلط کافی ندارند؛ به همین دلیل مدیریت، تسلط و نظارت والدین نسبت به عملکرد فرزندان کاهش می‌یابد.

 

وی افزایش سواد رسانه‌ای در امر تربیت را مهم خواند و تأکید کرد: ورود موج گسترده فناوری‌ها و ابزارهای نوین در کشور سریع‌تر از فرهنگ بومی استفاده از آنها رایج شده  است.

 

حجت الاسلام عبداللهی به تبیین مفهوم سواد رسانه‌ای پرداخت و افزود: سواد رسانه‌ای توانایی درک پیام‌های نهفته در رسانه است؛ یعنی بتوان رسانه را متناسب با سن و وقت استفاده کرد؛ نه این که رسانه، زمان، وقت و فکر افراد را مدیریت کند.

 

سواد رسانه‌ای توانایی درک پیام‌های نهفته در رسانه است

وی به غلبه تکنولوژی بر فرهنگ اشاره کرد و گفت: رشد فزاینده تکنولوژی سبب تغییر فرهنگ کشور می‌شود و مردم را به جایی می‌رساند که کنترل و ارتباطات صحیح وجود نخواهد داشت.

 

مدیر مرکز تحقیقات و جنگ نرم نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور ابراز داشت: چند سؤال در این جا مطرح می‌شود که خانواده در چه سنی می‌تواند برای فرزند تلفن همراه بخرد و سبد استفاده خانواده از رسانه باید به چه شکلی باشد؟

 

وی به راهکارهای ترویج فرهنگ استفاده صحیح از ابزارهای نوین ارتباطی اشاره و خاطرنشان کرد: در مرحله نخست آموزش مهارت‌های تربیت فرزند به خانواده‌ها و در گام بعدی آموزش مهارت‌های زندگی در جامعه به صورت اصولی‌تر انجام شود؛ تا موج گسترده ورود ابزارها و ارتباطات جدید، سبب تغییر فرهنگ عمومی نشود.

 

ضرورت آموزش فرهنگ استفاده صحیح از ابزارهای نوین ارتباطی به خانواده‌ها

حجت الاسلام عبداللهی، ماهیت فیلم‌های غربی را مغایر با اصول جهان‌بینی اسلامی خواند و تصریح کرد: تکنولوژی‌های نوین، شبکه‌های ماهواره‌ای و فیلم‌های هالیوودی، براساس دو تفاوت بنیادین با اندیشه اسلامی ساخته شده‌اند و اگر این تفاوت‌ها به درستی شناخته شوند، هر فردی می‌تواند در استفاده از این ابزارها مدیریت صحیحی اعمال کند.

 

وی افزود: بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای براساس اصالت انسان و دنیا ساخته شده است؛ اما در جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی ملاک، اصالت خداوند و آخرت قرار گرفته، همان‌گونه که در روایات آمده است «دنیا مزرعه آخرت است».

 

استاد دانشگاه قم به ضرورت مهندسی فرهنگی در مقابله با جنگ نرم دشمن اشاره و تأکید کرد: سرآغاز تأثیر جنگ نرم، تغییر افکار، ارزش‌ها و باورها است که در نهایت سبب عوض شدن رفتار افراد جامعه می‌شود؛ از این‌رو بازسازی و ترویج عقاید، هنجارهای دینی و افکار صحیح در میان نسل جوان جامعه از قرار گرفتن آنها در مسیر جنگ نرم دشمن جلوگیری خواهد کرد.

 

پیروزی انقلاب اسلامی ثمره مهندسی فرهنگی امام خمینی(ره) بود

وی پیروزی انقلاب اسلامی را ثمره مهندسی فرهنگی امام خمینی(ره) دانست و افزود: امام خمینی(ره) در دوران طاغوت با گسترش هیأت‌ها، اعزام روحانیان به مناطق مختلف و افزایش فعالیت‌های حوزه‌های علمیه، ارزش‌ها و هنجارهای اسلامی را با هدف روشنگری مردم تبیین کردند و به این وسیله دامنه افکار مردم را تغییر دادند که این تحول در رفتار ملت و پیروزی انقلاب اسلامی جلوه‌گر شد.

 

حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به نقش تقویت آموزه‌های اخلاقی و اسلامی در خانواده‌ها تأکید کرد: در خانواده‌ها هر اندازه استفاده از سبد رسانه‌‌ای همچون اینترنت، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد، باید در کنار آن اصالت خدا و آخرت، زیارت اهل‌قبور، خواندن ادعیه و قرائت قرآن تقویت شود./908/ت302/ی

ارسال نظرات