۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۲۹۰۸۲۶
کارشناس مسائل مذهبی:

تعلم و تربیت پایه و اساس تعالیم اسلامی است/ سنت کتاب سوزی محصول تحجر فکری است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی تعلم و تربیت را پایه و اساس تعالیم اسلام برشمرد و گفت: یکی از اصلی ترین دلایل ماندگاری دین اسلام و مصون ماندن آن از تحریف، در کنار تمامی معجزات الهی، پایبندی آن به عقل و توجه به کتابت و دانش بوده است.
تعاليم اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد حسین جاوری، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در مراسم سخنرانی که در مسجد عسگریه شهرضا برگزار شد، با اشاره به آیات فراوانی که در مدح اندیشه و تفکر نازل شده است عنوان کرد: خداوند نخستین آیه قرآن کریم را با امر به خواندن آغاز می کند در حالی که ممکن بود هر امر دیگری به بیان فرماید، اما این مسئله میزان اهمیت آیین اسلام به علم و دانش را بیان می کند.

 

وی در ادامه با قرائت احادیثی در فضیلت تعلیم و دانش آموزشی تصریح کرد: تمامی این احادیث در شرایطی نازل شده است که تحصیل بی ارزش‌ترین اقدام اجتماعی محسوب می‌شده است، حتی در زمان امام حسن عسگری(ع) نیز با توجه به این‌که مسلمانان نهضت علمی را پشت سر گذاشته بودند، دانش اندوزی ارزش واقعی خود را پیدا نکرده بود.

 

کارشناس مسائل مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقل تاریخی کتاب سوزی اعراب در زمان حمله به ایران و ترویج شبهاتی در این باره در بین نسل جوان و نوجوان گفت: سنت کتاب سوزی محصول تحجر فکری است، اما اسلام تعلیم و تعلم را عبادت می داند، حال اگر فردی در لباس اسلام اقدامی خلاف دستورات آن انجام داد نباید این اقدام را به نام اسلام ثبت کنیم.

 

حجت الاسلام جاوری از امامان شیعه به عنوان عالم ترین افراد در طول تاریخ بشر یاد کرد و افزود: غصب حق خلافت حضرت علی(ع) تبعات زیادی به دنبال داشت که یکی از آن ها انحراف جریان علم آموزی در طول تاریخ بوده است، هر چند دانش به مقتضای ذات خود همواره سازنده است.

 

وی تمرکز بشر بر علوم مادی یا علوم انسانی را از جمله آسیب های علم آموزی دانست و تصریح کرد: تقسیم بندی علم به شاخه‌های متعدد از یک طرف با جریان گسترش علوم سازگار است اما از سوی دیگر با هدف اسلام از تعلیم و تربیت سازگار نیست.

 

کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: اسلام می خواهد دانشمندی را تربیت کند که مصداقی از عالم خارج باشد و توحید را به عنوان زیر بنای تعلیم و تربیت معرفی می کند، همانگونه که در مطالعه زندگی بسیاری از مراجع بزرگوار دیده شده ایشان به تمامی علوم نقلی، عقلی، ریاضیات، نجوم و حتی تاریخ مسلط بوده اند.

 

حجت الاسلام جاوری سنجش سطح دانش افراد بر اساس مدارک تحصیلی را یکی دیگر از آسیب های تعلیم و تربیت نوین برشمرد و تصریح کرد: اسلام معیار سنجش دانش افراد را جامع الاطراف بودن متعلمان و میزان رسوخ ایمان در قلوب آن ها می داند که البته این مسأله با داشتن مدارک تحصیلی منافاتی ندارد، اما تکیه بر مدارک می تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد.

 

وی در پایان تعلم و تربیت را پایه و اساس تعالیم اسلام برشمرد و گفت: یکی از اصلی ترین دلایل ماندگاری دین اسلام و مصون ماندن آن از تحریف، در کنار تمامی معجزات الهی، پایبندی آن به عقل و توجه به کتابت و دانش بوده است./ 868/202/ب2

ارسال نظرات