۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۵۲۷۶۳۲
آیت الله مهدوی:

تعیین ثواب برای اعمال به منظور هدایت افراد به سوی بندگی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مقرر کردن ثواب برای اعمال صالح از سوی خداوند برای برقرار کردن هرچه بهتر و بیشتر ارتباط عبد با معبود است، گفت: خداوند همچون صیاد از وضع کردن ثواب برای اعمال قصد داشته است انسان را به سوی بندگی خودش صید کند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد الرسول واقع در خیابان پروین اعتصامی برگزار شد، گفت: لازمه بهره مندی از هدایت اهل بیت(ع)، معرفت داشتن به وجود ایشان است.

وی در ابتدا با مروری بر مطالب شب گذشته و با بیان این که لازم است به انجام عبادات عادت داشته باشیم، افزود: اگر بندگی کردن برایمان سخت است به دلیل این است که به انجام فرایض و ترک کردن محرمات عادت نکرده ایم.

آیت الله مهدوی ادامه داد: اولین راهکاری که می تواند عادت به بندگی را در انسان تقویت کند، تکرار اعمال صالح به صورت پی در پی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: دومین عاملی که می تواند سبب عادت بخشیدن به انجام اعمال صالح و ترک اعمال طالح باشد، توجه به فواید اعمال صالح و مضرات اعمال طالح است؛ این عامل بسیار قوی از درون انسان را به سوی انجام اعمال صالح هدایت می کند؛ علم داشتن به اسرار عبادات سیر صعودی انسان به سوی عالم معنا را سرعت می بخشد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که مقرر کردن ثواب برای اعمال صالح از سوی خداوند برای برقرار کردن هر بهتر و بیشتر ارتباط عبد با معبود است، اظهار کرد: گاهی افراد برای صید کردن پرنده ای مجبور می شود مقداری دانه برای آن کبوتر بریزند؛ خداوند همچون صیاد از وضع کردن ثواب برای اعمال قصد داشته است انسان را به سوی بندگی خودش صید کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به شبهه مطرح شده که می گوید تکرار اعمال صالح سبب زوال نشاط روحی می شود، تشریح کرد: اهل بیت(ع) مظهر عبودیت و بندگی خداوند هستند و همه می دانیم که در بندگی خداوند دائم الاطاعة بوده اند ولی سیره ایشان نشان می دهد هرگز نشاط روحی خودشان را از دست ندادند؛ تکرار اعمال صالح اگر با توجه به اسرار اعمال صالح صورت پذیرد، هیچ گونه خمودی به بار نخواهد آورد.

وی در ادامه با اشاره به آیات قرآن ابراز کرد: قرآن در آیه ای بیان می دارد چهارده انسان مطهر به عنوان هادیان انسان به سوی حق از طرف خداوند انتخاب شده اند.

آیت الله مهدوی در پایان افزود: لازمه بهره مندی از هدایت چهارده نور مقدس، معرفت داشتن به ایشان است؛ فردی به امام حسین(ع) عرضه می دارد، معرفت به خداوند به چه معنا است، امام حسین(ع) در پاسخ به آن شخص می فرمایند: معرفت به خداوند یعنی در هر زمان امام زمان خودت را به عنوان شخص واجب الاطاعة بشناسی، وجود مطهر اهل بیت(ع) تجلی وجودی خداوند است./867/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات