۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۴۶۵۴۴۲
آیت الله علم الهدی مطرح کرد؛

جایگاه ولایت یک امر ساختاری است نه انتخابی و انتصابی

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: امامت نه انتخابی است و نه انتصابی، بلکه یک امر ساختاری است، خدا امیرمؤمنان(ع) را برای امامت ساخت و پیامبر اکرم(ص) هم این واقعیت ساختاری عالم وجود را بیان فرمودند.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در درس خارج فقه خود که با محوریت موضوعی «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، در تبیین جایگاه حقیقی ولایت، اظهار کرد: امامت نه انتخابی است و نه انتصابی، بلکه یک امر ساختاری است، خدا امیرمؤمنان(ع) را برای امامت ساخت و پیامبر اکرم(ص) هم این واقعیت ساختاری عالم وجود را بیان فرمودند.  

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ساختاری بودن جایگاه ولایت، خاطرنشان کرد: با توجه به همین مسأله، ولایت امام جوادِ 8 ساله با امام صادقِ 65 ساله یکسان است، وقتی امام رضا(ع) به شهادت رسید، علی بن جعفر که عموی امام رضا(ع) بود نزد امام جواد آمد و دست مبارک امام جواد(ع) را به عنوان امام بوسید.

وی با بیان این که ولایت معصوم(ع) استقلالی نبوده و ولایتی از جانب خدا است، افزود: معصوم مظهر خدا و مباشر اجرایی او است اما ولایت فقیه یک امر اعتباری است، مجتهد جامع الشرایطی که ولی فقیه می شود در ابتدا یک طلبه است و سپس حسب شرایطی که تحصیل کرده نایب امام زمان(عج) شده و از این رو یکی از تفاوت های ولایت معصوم با ولایت فقیه در ذاتی بودن یا اعتباری بودن است.

آیت الله علم الهدی در ادامه بحث خود در قالب بررسی دیدگاه مرحوم مقدس اردبیلی مرحوم مقدس اردبیلی پیرامون نظریه «ولایت فقیه» دلیلی که برای ولایت عامه فقیه داشت، مقبوله عمر بن حنظله بود، در این مقبوله امام صادق(ع) منصبی را برای فقیه تعیین کرده و می فرمایند «فإنی قد جعلته حاکما علیکم.» یکی از سؤالاتی که در این زمینه وجود دارد، این است که این فرمایسش امام صادق(ع) تا زمانی اعتبار دارد که امام صادق(ع) زنده هستند و وقتی از دنیا رفتند، این اعتبار باطل شد.

وی در پاسخ به سؤال مذکور، گفت: مرحوم مقدس اردبیلی هم در مجمع الفایده پاسخ این موضوع را بیان کرده و می گوید در واقع معتبر واقعی خداست که این ولایت را تعیین کرده است و در نتیجه در عصر غیبت تا زمانی که شرایط نیابت امام زمان(عج) در یک آقای فقیه وجود دارد، وی ولایت دارد. وجود مقدس امام صادق(ع) در مقام تبیین این واقعیت بودند که هر امامی در زمان خودش فقها را به نیابت از خود حاکم بر مردم معرفی می کند./820/202ب2

 

ارسال نظرات