۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۴۶۵۴۱۳
کارشناس مسائل مذهبی:

عمل صالح، مهمترین ملاک سنجش شخصیت افراد است

کارشناس مسائل مذهبی گفت: برای قضاوت درباره افراد و شخصیت آنها نباید تنها به انجام امور شرعی یا حضور در مسجد اکتفا کنیم، مهمترین ملاک سنجش اعمال افراد، عمل صالح آنها است.
معنویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدعلی مرادی امشب در مراسم سخنرانی هیأت مهدویون که به مناسبت سالروز امامت حضرت امام زمان(عج) در مسجد حضرت اباالفضل(ع) شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: نماز تنها عامل بازدارنده از بدیها است، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «اِنَّ الصَّلاة تَنها عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَر»، یعنی تنها عامل بازدارنده از فساد و گناه و فحشا نماز است اما از سوی دیگر اگر فردی به سوی گناه می‌رود و نماز هم می‌خواند باید در اثر بخشی نماز خود بازنگری کند.

وی اظهار کرد: در اسلام پنج وقت برای نمازها تعیین شده است و بین هر وقت فرد باید با مراقبه رفتار خود را اصلاح کند و برای حضور در برابر خداوند آماده شود، نماز باید در دنیال قبل از آخرت سودند باشد و یکی از بهترین منافع آن اصلاح رفتار فردی و دور کردن فرد از گناه و فساد و منکرات است.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: برای قضاوت درباره افراد و شخصیت آنها نباید تنها به انجام امور شرعی یا حضور در مسجد اکتفا کنیم، مهمترین ملاک سنجش اعمال افراد، عمل صالح آنها است، در واقع هر اندازه افراد در زمان مواجه شدن با گناه بتواند با خود مراقبی مانع تسلط شیطان و نفس اماره شوند و به خدا توجه کنند، به همان اندازه از درجات معنوی بالاتری برخوردار هستند.

حجت الاسلام مرادی ادامه داد: حفظ مقامات معنوی به اندازه کسب این مقاومات ارزشمند بوده و دارای اهمیت است، فردی مانند زبیر به مقامی رسید که به فرموده پیامبر اسلام(ص) در شمار اهل بیت(ع) قرار گرفت و بعد از گذشت مدتی در برابر حضرت علی(ع) صف آرایی کرد و در برابر آن حضرت جنگید، بنابراین باید در هر شرایطی حل فعلی افراد و میزان اعمال خیر آنها برای قضاوت در نظر باشد و از ارزیابی شتابزده یا بر اساس اعمال گذشته افراد خودداری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مهمترین عواملی که سبب تأثیرگذاری نماز بر عمل و رفتار افراد شده و آنها را از گناه بازمی‌دارد، درآمد حلال است، افرادی که به کسب و درآمد خود و رزق و روزی که به دست می‌ آورند توجه کرده و اجازه نمی‌دهند تا منافع حرام وارد زندگی آنها شود، هم در امور مادی و هم در امور معنوی افراد موفق تری هستند.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: آنچه در جامعه وجود دارد با عدالت اسلامی سازگار نیست، نباید عده‌ کمی از افراد امکانات زیادی در اختیار داشته باشند و در مقابل عده زیادی از افراد از این امکانات محروم باشند، اسراف و تبذیر در امور اجتماعی حرام است، باید هر امکاناتی در جامعه وجود دارد به طور مساوی بین همه مردم تقسیم شود زیرا عدالت اسلامی و سنت اهل بیت(ع) بر این اساس قرار دارد.

حجت الاسلام مرادی عنوان کرد: نباید از نیاز اقتصادی مردم سوء استفاده شود، در زمانی که مردم نیازهای مالی زیادی دارند و مجبورند برای اخذ وام به بانکها مراجعه کنند نباید سودهای کلان بر آنها تحمیل شود، در زمانی که مردم جامعه به کمک احتیاج دارند باید به آنها کمک شود در غیر این صورت در سایر زمانها مردم امور زندگی خود را بدون قرض و مراجعه به نهادهای حمایتی اداره می کنند./868/202/ب2

ارسال نظرات