۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۷۶۲۳۰
دبیر شورای عالی حوزه:

حدیثی به عظمت حدیث غدیر وجود ندارد

آیت الله استادی با تأکید بر این‌که شاید حدیثی به عظمت حدیث غدیر وجود نداشته باشد، گفت: دلیل این سخن این است که رسول گرامی اسلام در هیچ جمعیتی به عظمت جمعیت غدیر صحبت نکرد‌ه‌اند.
آیت الله استادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه در مراسم جشن عید غدیر که ظهر امروز در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به اعتقاد مسلمانان نسبت به قضیه غدیر اظهار داشت: مسأله غدیر در تاریخ ثبت شده است و هیچ مورخی اعم از شیعیان و اهل‌سنت و غیرمسلمانان منکر این مسأله نیستند و مورد قبول همه است.

اختلاف اهل تسنن و تشیع در رابطه با واقعه غدیر

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اختلاف میان اهل سنت و شیعیان در رابطه با قضیه غدیر بیان کرد: تنها اختلاف موجود در این زمینه، بر سر معنای مولی در عبارت «من كنت مولاه فهذا علي مولاه» است، وگرنه در اصل وجود این روز و حج پیامبر اکرم(ص) در سال دهم هجرت و خواندن خطبه‌های غدیر در جحفه اختلاف نظری وجود ندارد و هیچ فردی از اهل‌سنت تاکنون منکر این قضیه نشده است.

وی با بیان این‌که در دو کتاب از کتب سته اهل‌تسنن که از اهمیت بالایی برای آنها برخوردار است، حدیث غدیر بیان نشده است، گفت: در صحیح بخاری و مسلم، این حدیث شریف ذکر نشده و سانسور شده است تا این‌که به فراموشی سپرده شود، هرچند در دیگر صحاح آنها حدیث غدیر آورده شده است.

اسناد متقن واقعه غدیر نزد مسلمانان

آیت الله استادی تأکید کرد: مدارک و اسناد حدیث غدیر به اندازه‌ای متقن و زیاد است که هیچ فردی به هیچ شیوه‌ای و در هیچ تاریخی نمی‌تواند منکر آن شود، زیرا هرکسی که کتاب تاریخی نگاشته باشد، به سال دهم هجری که رسیده، خطبه‌های پیامبر(ص) در این روز را مطرح کرده است، همچنین هرکسی کتاب جغرافیا نوشته باشد، برای معنی کردن جحفه، غدیر و... این قضیه را ذکر کرده است.

وی اضافه کرد: نویسندگان کتب حدیثی و درایه نیز حدیث غدیر را برای حدیث متوار مثال می‌زنند و در کتب لغت، در معنی مولا این حدیث به عنوان شاهد مثال آورده می‌شود.

دبیر شورای عالی حوزه با بیان این‌که بحث این نیست که سند حدیث غدیر چیست، چراکه سند‌ این حدیث متواتر است، اظهار داشت: معمولا هر حدیث یک سند دارد، اما اگر 10 نفر حدیثی را نقل کنند، نشان‌دهنده اهمیت آن است، حال علامه امینی در کتاب شریف الغدیر 110 نفر از صحابه را نام برده است که این حدیث را از پیامبر(ص) نقل کرده‌اند.

عظمت انکار نشدنی حدیث غدیر

وی با تأکید بر این‌که شاید حدیثی به عظمت حدیث غدیر وجود نداشته باشد، گفت: دلیل این سخن این است که رسول گرامی اسلام در هیچ جمعیتی مانند جمعیت غدیر صحبت نکرد‌ه‌اند و بیشترین تعداد مخاطبان پیامبر در نمازجمعه یا جاهای دیگر، بین صد تا هزار نفر بوده‌اند، اما در واقعه غدیر جمعیتی چند هزار نفری مخاطب پیامبر(ص) هستند بنابراین جای هیچ شبهه‌ای برای این قضیه باقی نمی‌ماند.

آیت الله استادی با اشاره به اختلاف میان علمای شیعه و سنی خاطرنشان کرد: اختلاف این دو مذهب بر سر معنای مولی است، چراکه مولا در لغت عرب چند معنا دارد، به عقیده شیعیان معنای لفظ مولی در عبارت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» امام است، در حالی که اهل تسنن این معنی را قبول ندارند.

وی با بیان این‌که هر واژه‌ای که چند معنا داشته باشد، مقصود از آن به کمک قرائن فهمیده می‌شود، گفت: علمای شیعه 10 قرینه برای لفظ مولی در این حدیث ذکر کرده‌اند که مقصود از آن امام بوده و غیر از آن نمی‌تواند معنی دهد.

قرائن اثبات کننده در اراده معنی امام از لفظ مولی

استاد حوزه علمیه قم آیه 67 سوره مائده را نخستین قرینه در اراده معنی امام، عنوان و بیان کرد: طبق این آیه شریفه، اگر حدیث غدیر توسط پیامبر ابلاغ نمی‌شد، رسالت حضرت رسول(ص) ناقص می‌ماند، چراکه امامت ادامه راه رسالت است و این مسأله آنقدر مهم است که در صورت عدم بیان آن برای مردم، دین اسلام کامل نمی‌شود و این جز معنای امام را نمی‌رساند.

وی ادامه داد: قرینه دیگر، آیه‌ 3 سوره مائده است که بعد از ابلاغ حدیث «من کنت مولاه» بر پیامبر نازل شده و خبر اکمال دین اسلام و رضایت خداوند از این دین به پیامبر داده شد، یعنی اسلامی که علامت امامت و ولایت را دارد مورد رضایت الهی است.

آیت الله استادی افزود: قرینه سوم سخن پیامبر(ص) خطاب به مسلمانان است که ابتدا از جمعیت پرسیدند، «الست اولی منکم» و  بعد از پاسخ مردم فرمودند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، به تعبیر دیگر حضرت فرمودند، من پیامبر شما هستم و علی(ع) نیز امام شما است، چراکه امامت ادامه دهنده مسیر رسالت است.

وی اضافه کرد: وقتی رسول خدا(ص) این جمله را فرمودند، خلیفه دوم با لفظ «بخٍ بخٍ لک یا علی» به حضرت تبریک و تهنیت گفت، در حالی که اگر مسأله مَنسَب و امامت نباشد تبریک لازم نیست، حسان شاعر در این واقعه حضور داشت و داستان غدیر را به شعر درآورده و گفت؛ « فَقَالَ لَهُ قُمْ يَا عَلِيُّ فَإِنَّنِيرَضِيتُكَ مِنْ بَعْدِي إِمَاماً وَ هَادِياً » و همین‌طور قرائن بسیاری در این رابطه وجود دارد و ثابت می‌کند که مقصود از لفظ مولی در این قضیه امام بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که شاهد دیگر بر اراده معنی امام از لفظ مولی، خود امیرالمؤنین(ع) هستند که در فرصت‌های مختلف خطاب به مؤمنان و مسلمانان به این حدیث احتجاج کرده‌اند، اظهار داشت: شاید پرسش بسیاری از افراد این باشد که بین غدیر و رحلت پیامبر(ص) تنها 70 روز فاصله بوده است و چه حادثه‌ای رخ داده است که مردم این مسأله مهم را فراموش می‌کنند، پاسخ این است، همان کسانی که در واقعه غدیر حاضر بودند از امتحان سربلند بیرون نیامدند و گرفتار دنیا و قبیله بازی شدند.

آیت الله استادی تأکید کرد: باید توجه داشت که پیامبر(ص) در طول 20 سال بارها قضیه ولایت و امامت حضرت علی(ع) را مطرح کرده و قضیه غدیر طرح مسأله امامت در میان مردم برای آخرین بار بود.

وی بیان کرد: اگر داستان غدیر با همین اسناد موجود در دانشگا‌ه‌های اهل‌سنت مطرح شود و با انصاف با آن برخورد کنند، می‌فهمند که اشتباه کرده‌اند و سخنان شیعیان صحیح است./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات