۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۵۷۴۶۰۸
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی:

اهمیت درس اخلاق در حوزه از آموزش بیشتر است

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که مردم از یک روحانی توقع دیدن امام صادق(ع) و امام زمان(عج) دارند به لزوم ارتقای سطح اخلاق در حوزه اشاره کرد و گفت: اهمیت درس اخلاق در حوزه از آموزش بیشتر است.
حسن سعیدی

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن سعیدی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به لزوم ارتقای سطح اخلاق و مسائل اخلاقی در حوزه های علمیه اظهار داشت: یکی از امتیازات حوزه بر دانشگاه این بوده که در حوزه هم آموزش هست و هم پرروش؛ ولی دانشگاه تنها آموزش است که آن هم بسیاری از اوقات به صورت ناقص به دانشجو منتقل می شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: پرورش حوزه در راستای درس های اخلاق بوده و انتقال معارف اخلاقی روش اساتید و بزرگان و اسوه های حوزه است، یعنی وقتی طلبه در درس استاد شرکت می کند فقط آموزش نمی بیند بلکه می خواهد بداند که آن استاد چند ساعت شب بیداری دارد؟ چه اذکاری می خواند؟ و با چه آیات قرآنی در طول روز مأنوس است؟ و همین استادی که مشغول آموزش هست باید منبعی برای انتقال اخلاق به شاگرد باشد.

وی با بیان این که شاگرد از استاد انتظار دیدن اخلاقی همراه با تهذیب نفس دارد، ابراز داشت: شاگرد از استاد توقع دارد، جستجو و کنکاش می کند و می خواهد بداند برنامه تهجد و سیر و سلوک او چگونه است، بنابراین مسائل اخلاقی و همین درس اخلاق است که علوم حوزوی را بر سایر علوم و حوزه را بر دیگر مراکز دیگر ممتاز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی گلپایگانی تصریح کرد: اگر این اخلاق را از حوزه بگیریم یا خدایی ناکرده تضعیف شود یقینا دیگر آن کاربرد و نقش آفرینی قبل را ندارد و اصلا انتظار مردم این است که در زیر این عمامه و عبا و قبا یک انسان فرشته گون را ببینند  که به مردم از راه عمل خود درس می دهد؛ مردم در وجود او توقع دیدن امام صادق(ع) و پیامبر را دارند همچنانکه همین طور هم هست.

وی ادامه داد: یک روحانی وقتی در ایام تبلیغی به روستایی می رود به مردم هرچه بگوید گوش می کنند چون حرف او را کلام امام صادق(ع) و سخن او را حرف امام زمان(عج) می دانند و انتظار ندارند که یک روحانی بداخلاقی کند یا جلوه های ضد اخلاقی داشته باشد بنابراین اهمیت درس اخلاق در حوزه از آموزش بیشتر است چون مردم با همین توقع به ما نگاه می کنند.

استاد سطح عالی حوزه های علمیه با بیان این که سرشت اصلی روحانیت اخلاق است، خاطرنشان کرد: اگر طلبه ای علامه دهر هم بشود ولی کار خلاف ادبی از خود نشان بدهد تمام علم و آموزش او زیر سؤال می رود و مردم نیز از اعتقاد خود نسبت به او برمی گردند، بنابراین روحانیت باید با درس اخلاق همگون و همراه باشد.

وی در پایان یادآور شد: توجه به مسائل اخلاقی از سوی یک روحانی یا طلبه موجب سرافرازی کل حوزه می شود و مردم آن به چشم کل نظام آموزشی حوزه می بینند و از آن طرف خدایی ناکرده بداخلاقی و بد رفتاری یک طلبه نیز در چشم مردم موجب بدبینی به کل روحانیت و همه طلاب شده و نظام حوزه را در نگاه مردم زیر سؤال می برد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات