۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۷۴۳۷۶
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

شناخت درست هدف به طلبه انگیزه درس خواندن می دهد

حجت الاسلام اسلامی فر اولین قدم در مسیر طلبگی را برای رونق علمی شناخت و ترسیم درست هدف دانست و گفت: طلبه ای که هدف درستی برای مسیر خود دارد برای رسیدن به آن انگیزه دارد و برنامه ریزی می کند.
حجت الاسلام علی اسلامی فر استاد سطح عالی حوزه

حجت الاسلام علی اسلامی فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه در ابتدای شهریور ماه سال جاری به تبیین الزامات رونق علمی در بین طلاب پرداخت و اظهار داشت: به عقیده من قبل از این که این گونه بحث ها مطرح شود توصیه ما به دوستان طلبه این است که هدف خود را از طلبگی تعیین کنند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: برخی از طلاب از این جهت که سردرگم هستند نمی توانند آینده روشنی را برای خود ترسیم کنند، بنابراین آقایان طلبه ابتدائا اهداف خود را مشخص کنند که بخشی از شناخت هدف با خودشان و بخشی با مشورت با اساتید و بزرگان حوزه است و در ادامه نوبت به دیگر مسائل می رسد.

وی با بیان این که هر هدفی به دنبال خود انگیزه و امید نیز می آورد، خاطرنشان کرد: هر هدفی بدون شک مبتنی بر مسائل و اموری است که فرد برای رسیدن به آنها تلاش کرده و سختی ها را نیز تحمل می کند، به عنوان مثال فردی که وارد عرصه طلبگی می شود و هدف خود را سربازی امام زمان(عج) و اجتهاد می داند برای این کار برنامه ریزی می کند.

حجت الاسلام اسلامی فر با بیان این که طلبگی با کلاس های یک روز در میان و ترک مباحثه و مطالعه امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: طلبه اگر واقعا به اهداف خود در این مسیر پایبند باشد تمام تلاش خود را می کند تا به آن برسد، چراکه او در حوزه نیامده تا وقتی بگذارند و باید به امام زمان(عج) خدمت کند به همین جهت در طلبگی برنامه ریزی اهمیت زیادی دارد و طلبه باید روی کارهایی که او را به هدف و مقصدش می رساند برنامه ریزی دقیقی داشته باشد.

وی تأکید کرد: مشکل اصلی ما در اکثر طلاب این است که آینده و هدف خود را مشخص نکرده اند و به همین جهت بی انگیزگی پیش می آید و نسبت به سنت های اصیل حوزه بی توجه می شوند، البته مسأله مهم دیگر در ترسیم هدف، شناخت استعدادهای درونی است چراکه همه طلاب که توانایی مجتهد شدن ندارند و ما به خطیب و قاضی قوی نیز احتیاج داریم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که تنبلی ها و بی انگیزگی ها با شناخت و ترسیم درست هدف کنار می رود، یادآور شد: شما وقتی می دانید که در قله کوهی یک قطعه ارزشمند طلا وجود دارد همه سختی ها را برای رسیدن به آن تحمل می کنید، یا وقتی یک ورزشکار هدفش قهرمانی در جهان است اردوهای سنگین را تحمل می کند و چندین ماه تلاش می کند بنابراین این مسأله در طلبگی نیز اهمیت دو چندانی دارد.

وی اضافه کرد: قبول داریم در مسیر درس خواندن مشکلات اقتصادی و خانوادگی نیز مانع هست ولی مشکل اصلی همان چیزی است که عرض کردم، من همیشه به طلاب می گویم اگر شما یک سال یا حتی دو سال هم برای شناخت هدف نهایی خود وقت بگذارید ارزش دارد و می تواند به شما کمک زیادی بکند که در مسیر درست درس بخوانید.

حجت الاسلام اسلامی فر در پایان یادآور شد: طلبه ای که هدفش مشخص است و در آن زمینه کار می کند بدون شک موفق می شود، به عنوان مثال طلبه ای که می خواهد مبلغ باشد درس هایی که در راستای هدفش هست خیلی قوی کار می کند ولی می بینیم درس هایی که حوزه او را مجبور به خواندن کرده است را کمتر کار می کند چون آن ها را به دور از هدف اصلی خود می داند، هرچند اشتباه می کند، چراکه همین مبلغ برای استفاده از آیات وروایات باید با مباحث فقهی و اصولی نیز آشنایی کافی داشته باشد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات