۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۷۴۳۷۱
مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه های علمیه:

سنت های اصیل حوزه را پاس بداریم | طلاب مسیر طلبگی را یک سعادت و تکلیف بدانند

حجت الاسلام جزایری با اشاره به لزوم تعمیق در دانش های دینی، نوآوری و کاربردی کردن و عملیاتی کردن آنها تأکید کرد که سنت تدریس در حوزه های علمیه پررنگ تر شود.
حجت الاسلام سید حمید جزایری

حجت الاسلام سید حمید جزایری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه عنوان کرد: یکی از مقومات حوزه های علمیه مباحث علمی از ابعاد مختلف است، البته علمی که در کنار آن تهذیب و تربیت باشد همچنانکه علم مرسوم در حوزه های علمیه نیز همین مورد است.

مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه های علمیه اضافه کرد: از ویژگی های بارزی که در حوزه باید حاکم باشد تعمیق در دانش های دینی، نوآوری و کاربردی کردن و عملیاتی کردن دانش های دینی است و باید حوزویان تلاش کنند که همیشه یک گام به جلو در محتوا و روش داشته باشند.

وی با اشاره به این که حوزه باید نیازهای آینده را از قبل پیش بینی کند، گفت: آموزش های حوزوی باید همراه با پژوهش به معنای دقیق خود باشد و اصلی که از قدیم بر حوزه حاکم بوده یعنی پرهیز از تقلید کورکورانه همچنان بر فضای حوزه حکم فرما باشد، چراکه حریت از ویژگی های بارز حوزه های علمیه بوده است که باید کماکان ادامه داشته باشد.

حجت الاسلام  جزایری تصریح کرد: عدم قانع شدن به کلام بزرگان و تلاش برای گسترده تر کردن قلمروهای دانش نیز باید رنگ و بوی بیشتری در حوزه داشته باشد، طلاب به کلام استاد به صورت محترمانه ایراد منطقی بگیرند و سعی کنند که مطلب را به صرف این که از استاد برجسته ای دریافت می کنند، نپذیرند.

وی با بیان این که سنت های حوزه نیز نباید فراموش شود، یادآور شد: سنت های نانوشته حوزوی مثل مباحثه، آزادی در انتخاب استاد، شروع به تدریس همزمان با تحصیل، اهتمام و دغدغه در آموزش و مواردی از جمله پیش مطالعه و پرسش و پاسخ در کلاس، پدر بودن استاد برای شاگرد و نقش ارشادی پررنگ اساتید در پرورش ذهنی طلاب نمی شود گفت که رو به فراموشی است بلکه برخی از این سنت ها به صورت جدی در حوزه وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که برخی از سنت های حوزه باید دارای نمود بیشتری باشد، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین آنها تدریس است، همچنانکه در گذشته طلاب از سال دوم به تدریس دروس پایین تر می پرداختند که این سنت نیز باید مورد عنایت مدیران قرار بگیرد و همین طور مباحثه بیشتر مورد تأکید و توجه قرار بگیرد و مباحثی مثل استفاده حداکثری از زمان و کاهش تعطیلات نیز از اهمیت دوچندانی برخوردار است هرچند حوزه امروز از همه مراکز علمی دیگر تعطیلی کمتری دارد.

وی ادامه داد: طلاب به علم برای نمره و مدرک نگاه نکنند بلکه نگاه آنها به علم و طلبگی به عنوان یک وظیفه و تکلیف باشد، بنابراین نکته مهمی که حاکم بر بسیاری از مسائل گفته شده است این است که طلبه باید کار خود را به عنوان یک تکلیف و سعادت الهی بداند که در مسیر فهم دین قرار گرفته است.

حجت الاسلام جزایری در پایان تصریح کرد: اگر طلاب این نگاه را داشته باشد که حضور آنها در حوزه و در مسیر سربازی حضرت ولی عصر(عج) یک نعمت و یک فرصتی است که به آنها عنایت شده است و با این نگاه در حوزه فراز و فرود را تحمل کنند، طبیعتا پیشرفت آنها بیشتر و تضمینی خواهد بود./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات