۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۵۷۳۶۴۰
رییس مرکز تخصصی مهدویت:

حوزه در تمامی رشته های روز به متخصص نیاز دارد | مدیران افق پیش روی حوزه را ببینند

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی با اشاره به این که حوزه های علمیه در گذشته مهد پرورش عالمانی دین مدار در تمامی رشته های مورد نیاز جامعه بود، تأکید کرد که حوزه در تمامی رشته های روز به متخصص نیاز دارد و نباید به فقه و اصول خلاصه شود.
کلباسی

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز سال تحصیلی در اوایل شهریور ماه به بیان ‌الزامات رونق علمی در بین طلاب حوزه های علمیه پرداخت و اظهار داشت: حوزه های علمیه با توجه به رسالتی که دارند و با توجه به آینده ای که در شورای عالی برای حوزه ترسیم شده است، مسؤولیت امروز حوزه ها و علمای حوزه بسیار سنگین بوده و گستره علمی جامعه به دوش حوزه های علمیه است.

رییس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: ارتقای حوزه های علمیه هم در بعد علمی و هم در بعد مهارتی لازم است و لازمه این کار تأسیس ده ها رشته جدید علمی در حوزه های علمیه است که در چشم انداز حوزه نیز پیش بینی شده و مدیریت حوزه های علمیه هم مجدانه به دنبال این مسأله هستند و ان شاءالله که بدنه حوزه هم با این طرح همراهی کنند.

وی با بیان این که رشته های مورد نیاز جامعه هم در بعد علمی و هم در بعد مهارتی باید در حوزه تأسیس شود، خاطرنشان کرد: بدون این که نهادهای علمی حوزه را که در قرون گذشته به حالت ضیق و تنگنا گرفتار شده است را توسعه بدهیم نمی توانیم مسؤولیت علمی را در جهان امروز بر عهده بگیریم؛ حوزه زمانی در تمام رشته های علمی روز متخصص داشت ولی در قرون گذشته به ویژه در نیم قرن پیش از انقلاب به نهایت محدودیت خود رسید و به چند رشته خلاصه شد و در حداقل قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی اضافه کرد: رشته های اصلی حوزه امروز عمدتا فقه و اصول و اندکی تفسیر و فلسفه است در حالی که ما صدها رشته در حوزه نیاز دریم تا پاسخگوی نیازهای زمان باشیم، البته اساس و مبنا بر قرآن و سنت و روش فقاهت است ولی رشته هایی به ویژه در علوم انسانی و حتی در علوم تجربی که مورد نیاز جهان و مورد نیاز مردم است باید تأسیس شده و طبیعتا حوزه ها باید به آن بپردازند.

وی با تأکید بر این که رسالت سنگینی بر دوش تصمیم گیران حوزه است، ابراز داشت: مدیران حوزه باید این افق را ملاحظه کنند و از آن طرف طلاب هم بدانند که چه مسؤولیت سنگینی دارند و لحظه ای از عمر و فرصت های خود را تباه نکنند و با تمام قوا در طلب علم و دانش کوشا باشند؛ مایه تأسف است که امروز در رشته های مختلف محتاج بیگانگان باشیم در حالی که بسترهای آن در داخل موجود است و وابستگی علمی بزرگترین وابستگی محسوب می شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مهارت تبلیغ، نوشتن، مهارت حضور در فضای مجازی، و مهارت های هنری مسائلی است که با مسؤولیت و رسالت حوزه مرتبط است و در این عرصه ها بسیار جاماندگی داریم بنابراین مسؤولان با افزایش ظرفیت های حوزه، جاذبه های آن را برای استعداهای خلاق ایجاد کنند و استعداهای بهتری جذب حوزه شوند و این مسأله بدون راه اندازی رشته های دیگر امکان پذیر نیست.

وی در ادامه بیان داشت: ما چند میلیون دانشجو داریم که هیچ آینده کاری ندارند ولی در حوزه بسیاری از کارهای جا مانده داریم که فردی برای آن نیست که این تضاد باید از مسیر منطقی، قانونی و علمی مرتفع شود و از آن طرف سنت های حوزه نیز باید احیا شود که از جمله آن سنت پیش مطالعه و مباحثه است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی با اشاره به نقش مدیران حوزه در احیای سنت های اصیل آموزشی حوزوی، خاطرنشان ساخت: برنامه ریزان آموزشی باید این سنت های اصیل حوزه را مورد عنایت قرار بدهند و باید امتیازات لازم و برنامه های لازم به ویژه در مدارس برای آن پیش بینی شود تا جایی که درس بدون مباحثه، بدون پیش مطالعه و بدون نقد استاد جایگاهی نداشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع اخلاق که حوزه بر آن مبتنی است نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد چرا که اگر اصول اخلاقی در حوزه نباشد علم هم ثمره ای ندارد، بنابراین این مسائل همگی در کنار هم مجموعه کامل را شکل می دهد و هر کدام در جای خود مباحث عریض و طویلی دارد که مدیران و برنامه ریزان باید به آن توجه داشته باشند./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات