۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۵۶۴۱۸۲

۷۲ اثر علمی محصول کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

حجت الاسلام رضایی اصفهانی گزارش کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی را تشریح کرد و از تولید و انتشار ۷۲ اثر علمی خبر داد.
افتتاحیه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، به تشریح گزارش اجرایی کنگره پرداخت و گفت: این کنگره در 10 حوزه علمی آغاز به کار کرده و بر اساس این فراخوان مقالات اعلام شد که از میان مقالات ارسال شده 418 عدد پذیرفته شد.

دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با اشاره به این که از بیش از 20 میلیت مختلف برای این کنگره مقاله دریافت شده است، اظهار داشت: برای این کار از 50 کشور مختلف 120 نفر را گرد هم آورده ایم.

وی با اشاره به این که برای این کنگره 110 جلسه علمی با 15 شخصیت حوزوی برجسته برگزار کرده ایم، عنوان کرد: محصول این کنگره 72 اثر علمی است که در مجموع 55جلد کتاب، هفت مجله ویژه نامه، 7 خبرنامه و دو نرم افزار و 22 مجله علمی پژوهشی را شامل می شود.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی در ادامه از 400 نفر از شخصیت های علمی حوزه و دانشگاه برای زحمات بی وقفه شان تشکر کرد و ابراز داشت: این شخصیت ها به دنبال این هستند که موسوعه بزرگی از نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی فراهم سازند و در این راستا از کسانی هم که با نقدها و پیشنهادهای سازنده خود آن ها را یاری می کنند تشکر می کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در تدوین 55 جلد کتاب از هزار و 200 مقاله استفاده شده است.

وی به تبیین  سیر تاریخی تولید علوم در شیعه پرداخت و مراحل آن را اینگونه توصیف کرد: مرحله اول این موضوع به زمان پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان باز می گردد؛ همچنین مرحله دوم آن نیز شال عصر امام صادق(ع) تا امام رضا() می شود؛ سومین عصر دو قرن را شامل می شود که عصر آل بویه و فاطمیون نام دارد؛ همچنین چهارمین مرحله تولید علوم نیز در عصر صفویه بود که علمایی همچون شیخ بهایی و غیره در این عصر درخشیدند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی پنجمین مرحله تولید علوم اسلامی را عصر انقلاب دانست  گفت: در این دوره که حدود 40 سال را شامل می شود به اندازه ای علم ناب تولید شده است که با همه آن 14 قرن پیشین برابری می کند.

دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با بیان این که رشد و تولید علوم اسلامی نتیجه حضور اهل بیت(ع) بوده است، ابراز کرد: دانشمندان پیرو اهل بیت(ع) برای گسترش علوم اسلامی از مبانی ناب ایشان بهره گرفته اند و همچنین حمایت حکومت ها از دانشمندان نیز از دیگر عوامل رشد علوم اسلامی بوده است.

وی در پایان با اشاره به این که فقدان اهل‌بیت(ع) مهم ترین مانع پیشرفت علوم اسلامی است، یادآور شد: حاکمان ظالم با به شهادت رساندن و یا محصور کردن خاندان عصمت و طهارت(ع) سبب شدند تا علم از وجود ایشان بی بهره بمانند./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات