۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۶۲۱۱۷
استاد جامعه الزهرا تبیین کرد؛

حضور زنان در ورزشگاه مردانه و حواشی آن

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه دولت در حالی از حضور زنان در ورزشگاه‌های مردانه سخن می‌گوید که مسابقات ورزشی بانوان بدون تماشاگر برگزار می‌شود، گفت: برگزاری مسابقات متنوع ورزشی ویژه بانوان، حضور زنان در ورزشگاه‌های مردانه را بی‌معنا می‌کند.
بانوان هویت زنان

خانم مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه برگزاری مسابقات ورزشی بانوان و اختصاص رشته‌های ورزشی به بانوان، زنان جامعه اسلامی را از حضور در ورزشگاه‌های اختصاصی مردان بی‌نیاز کرده است، گفت: دولت در حالی از حضور بانوان در ورزشگاه‌های اختصاصی مردان و تماشای رشته‌های ورزشی مردانه سخن به میان می‌آورد که مسابقات ورزشی بانوان در ورزشگاه بدون تماشاچی و خالی از تماشاگر برگزار می‌شود.

استاد برجسته تاریخ اسلام جامعه الزهرا(س) افزود: طرح مبحث حضور بانوان در ورزشگاه‌های اختصاصی مردان و تماشای رشته‌های وزشی مردانه نباید بدون در نظر گرفتن مباحث فقهی مربوط به احکام فقهی پوشش، نگاه، احکام مربوط به تفریحات اسلامی بانوان و احکام فقهی مربوط به محرمیت و عدم اختلاط با مردان نامحرم اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مباحثی که در حال حاضر به نام عدالت اجتماعی و احقاق حقوق زن از سوی دولت در جامعه مطرح می‌شود بی‌سابقه است و حتی در حاکمیت‌های قبل از انقلاب همچنین مباحثی طرح نشده است، گفت: آنچه امروز از سوی دولت به‌عنوان حقوق زن مطرح می‌شود، حقوق زن و عدالت اجتماعی نبوده بلکه تساوی جنسیتی است و تساوی جنسیتی در همه‌جا نمی‌تواند به معنای عدالت و عدالت اجتماعی باشد.

مجیدی ادامه داد: دولتمردان و مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند که میان عدالت اجتماعی و تساوی جنسیتی تفاوت وجود داشته و اسلام تساوی جنسیتی را نمی‌پذیرد؛ بلکه بر مبنای ماهیت و خصایص زن برای او حقوق وضع کرده و عدالت اجتماعی را برای بانوان محقق می‌کند.

وی افزود: همان‌طور که بیان شد دولتمردان و کسانی که خواهان حضور آزادانه زنان در ورزشگاه‌های هستند باید در این زمینه نظر شرع و فقه را جویا شوند و از سوی دیگر ازآنجایی‌که ورزش‌هایی مانند فوتبال با هیجان و خشونت همراه است دولت باید سازوکارهای امنیت زنان در ورزشگاه‌های مردانه را مشخص کند و نمی‌توان زنان جوان را باوجود هیجانات و خشونت‌های مهار نشده در مسابقات ورزشی به حضور در ورزشگاه‌ها دعوت کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: اسلام بالاترین ارزش و هویت زن را حضور در خانه و تحصیل علم و تربیت فرزندان صالح می‌داند و باید دید آیا حضور در ورزشگاه‌های مردانه نیاز کنونی زنان جامعه ایران اسلامی است.

مجیدی خاطرنشان کرد: اگر دولت به فکر جامعه زنان است باید زمینه حضور آن‌ها را در ورزشگاه و تماشای مسابقات زنانه فراهم کند تا مسابقات ورزشی بانوان با حداکثر تماشاگر برگزار شود نه اینکه زنان را بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های شرعی و بدون توجه به امنیت آن‌ها دعوت به ورزشگاه‌ها کند.

وی با تأکید بر اینکه طرح اختلاط مردان و زنان و عدم توجه به نیازهای اساسی بانوان نمی‌تواند کم‌کاری و بی‌توجهی مسئولان نسبت به نیازهای اساسی بانوان را جبران کند، افزود: باید توجه داشت که حضور زن در محیط‌های مردانه و عدم توجه به هیجانات، خشونت‌ها و آشوب‌های اجتماعی که پس از مسابقات وزشی اتفاق می‌افتد نه‌تنها حقی از حقوق زن را احقاق نمی‌کند بلکه امنیت اجتماعی بانوان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: اسلام با حضور اجتماعی زن در عرصه‌های مختلف مخالف نیست؛ اما باید شئونات اسلامی مربوط به بانوان در نظر گرفته شود و به جای حضور بانوان در محیط‌های مردانه بهتر است از رشته‌های ورزشی بانوان، مسابقات بانوان و ایجاد ورزشگاه‌های  اختصاصی برای بانوان حمایت شود.

مجیدی یادآور شد: نادیده گرفتن  و عدم تحقق این حقوق برای بانوان و تشویق زنان به حضور در ورزشگاه‌های مردانه نمی‌تواند حق زن را جبران کند و باید توجه داشت که اجرای طرح‌هایی با محتوای تساوی جنسیتی به معنای بازگشت و اجرایی کردن مفاد سند2030 در داخل کشور است و مفاد این سند با قانون اساسی و شئون اسلامی کشور در تضاد مستقیم است و دولت به‌عنوان مجری قانون اساسی و قواعد شرع در کشور  باید نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشد./968/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات