۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۴۳۷۸۳
استاد درس خارج حوزه:

مباحث علمی با پژوهش وزانت بیشتری پیدا می کند

حجت الاسلام والمسلمین مظاهری در نقد و بررسی مقاله ای در مورد اعمال مسجد کوفه تأکید کرد که هرچه مباحث پژوهشی نقد و بررسی شود، وزانت بیشتری پیدا می کند.
حجت الاسلام منصور مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمي «بازپژوهي اعمال مساجد كوفه و سهله» جهت بررسي مستندات اعمال اين دو مسجد بزرگ پیش از ظهر امروز از سوي معاونت پژوهشي پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین منصور مظاهری در این نشست با بیان این که پژوهشکده حج و زیارت فلسفه وجودی خود را برگزاری این نشست های علمی در قطب حوزه های علمیه می داند، اظهار داشت: به ویژه مباحث کلیدی که مورد ابتلای بحث های زیارت در مکه و مدینه و عتبات عالیات است، باید بر طبق فقه جواهری عرضه شود.

وی افزود: این مسائل مهم باید در این حوزه مقدسه مطرح شود و مورد نقد و بررسی قرار بگیرد تا نتیجه آن در عملکرد مردم تأثیر بگذارد.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به مسجد کوفه و سهله به عنوان دو نماد شیعه ابراز داشت: مباحثی در مورد این دو مسجد برای زائران عتبات عالیات مطرح می شود و فقهای ما به استحباب این اعمال در مسجد کوفه و سهله پرداخته اند، حال می خواهیم بدانیم این استحباب در شریعت وارد شده است یا خیر؟

وی تصریح کرد: می خواهیم بدانیم که آیا لزوما باید نمازها و عبادات در همان مواضع مطرح شده در این دو مسجد به جای آورده شود که با توجه به منابع روایی که در این حوزه وجود دارد به نظر این طور نمی رسد.

حجت الاسلام والمسلمین مظاهری با بیان این که هرچه مباحث پژوهشی نقد و بررسی شود، وزانت بیشتری پیدا می کند، ابراز کرد: البته باید حیثیت نماز و دعا در این دو مسجد از هم جدا شود و بیشترین استفاده ای که فقهای ما از کتب مزار یعنی کتب روایات عتبات عالیات کرده اند باید با دقت مورد بحث قرار بگیرد و انتساب کتاب، توثیق و تضعیف ها نیز مورد بررسی قرار بگیرد./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات