۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۵۴۳۵۴۳
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر:

عناوین و القاب حوزوی را برای هر کسی به کار نبرید

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر تاکید کرد که نباید القاب و عناوین حوزوی را برای هر کسی به کار برد.
حجت الاسلام مهدوی مهر جانشین ریاست جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی که امروز در مجتمع امین برگزار شد، در آغاز سخنان خود از این که مجری وی را آیت الله خطاب کرد، واکنش نشان داد و گفت: استفاده از القاب علمی که ویژه بزرگان و عالمان حوزه علمیه است برای همه افراد کار نیکی نیست گرچه امروزه چنین موردی رسم شده است، که باید از آن جلو گیری کرد زیرا چنین چیزی موجب بی اهمیت شدن القاب می شود.

جانشین رییس جامعه المصطفی با اشاره به حوادث جهان اسلام گفت: با پیروزی بر داعش وعده خداوند مبنی بر نصرت الهی تحقق یافت، داعشی که چندین سال سایه تاریک آن برجهان اسلام سایه افکنده بود موردی نبود که بتوان تشکیلات آن را جمع کرد اما وعده الهی خود را نشان داد که اگر به میدان آیید چنانچه که آمدند خداوند شما را یاری خواهد کرد و تشکیلات داعش در زمان کمتری رفع شد؛ به این دلیل می گوییم تشکیلات داعش از بین رفته است چون که تفکرات شیطانی آن هنوز نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: تصرف قبله مسلمین نیز برای دشمنان نتیجه برعکسی داشت و موجب گردید تا مسلمانان برای بار دیگر زنده شوند؛ گرچه شاهد تحرکات کمتری از برخی عناصر هستیم اما موجب تحریک مسلمانان نسبت به سرزمین مبارک قدس گردید و امیدواریم سبب آزادی قبله نخستین مسلمانان شود.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی مهر بحث پژوهش را مورد توجه جامعه المصطفی دانست و افزود: شاید شخصیت پژوهشی آیت الله اعرافی نقش اول در توسعه فضای پژوهشی و نگاه پژوهشی در جامعه المصطفی را داشته باشد که امیدواریم توسعه پیدا کند.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که آیا در پژوهش به مسائل مورد نیاز توجه می شود یا خیر؟ گفت:  باید در زمینه حوزه ها و ساحت های پژوهشی همچنین کیفیت و راهکارهای پژوهشی در  المصطفی ارزیابی های لازم صورت گیرد تا مسیر صحیح پژوهش مشخص شود.

جانشین رییس جامعه المصطفی با تصریح بر این که سابقه و اهمیت پژوهش در حوزه علمیه به اندازه تاریخ حوزه علمیه است، اظهار کرد: با بررسی تاریخ زندگی علما مشاهده می شود که رکن اصلی حوزه علمیه پژوهش است و مهمترین عنوان علمی در حوزه علمیه همراه پژوهش است در حالی که در سایر مراکز علمی این گونه نیست به عنوان مثال بالاترین مرتبه علمی در دانشگاه دکترا است که عنوان پژوهش در آن نهفته نیست اما در حوزه علمیه بالاترین رتبه مجتهد است که کلمه پژوهش در آن نهفته است و مجتهد کسی است که تمام وسعش را برای به دست آوردن مطلبی به کارگیرد و این اجتهاد یک کلمه امروزی نیست بلکه در تاریخ اسلام سابقه دارد.

وی با بیان این که پژوهش به دو عرصه فردی و اجتماعی تقسیم می شود، ابراز کرد: همه پژوهشگران به پژوهش فردی اهمیت می دهند؛ پژوهش جمعی از مواردی است که باید به آن توجه شود زیرا در پرتو پژوهش های جمعی است که می توان به کارهای بزرگ دست زد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی مهر ادامه داد: جامعه المصطفی از ظرفیت بالایی برخوردار است که سایر مراکز پژوهشی از آن برخوردار نیستند که این ظرفیت یک امانت به دست ما است و باید به خوبی از آن استفاده کرد؛ ما باید تفاوت های خود با سایر مراکز پژوهشی را شناسایی کنیم و در آن زمینه ها به فعالیت بپردازیم./1324/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات