۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۵۴۳۵۳۹
آیت الله اعرافی:

حوزه باید به تربیت پژوهشگر اهتمام ویژه داشته باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشورگفت: از قلب حوزه‌های علمیه باید پژوهش هایی ظهور کند که به روایات دینی استناد داشته باشد.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش اخلاق پژوهشی که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد به بررسی اهمیت پژوهش از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: از منظر فقه پویا و شریعت اسلام ناب محمدی پژوهشگر از مسؤولیت بسیار سنگینی برخوردار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر این که قدمت تاسیسی حوزه علمیه قم به 100 سالگی خود  رسیده است، ابراز داشت: حوزه های علمیه قم رویکرد جدیدی را در مبانی آموزش علوم دینی پیش گرفته و توانسته است خود را به عنوان نگینی به سایر جهانیان معرفی کند.

وی از جامعه الزهرا(س) و آموزش بانوان به عنوان برجسته‌ترین اقدامات حوزه علمیه قم در طول 100 سال عمر پر برکت این حوزه یاد کرد و گفت: پژوهش محوری حیاتی در حوزه های علمیه به حساب می آید؛ بر این اساس اخلاق پژوهش نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

آیت الله اعرافی ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش و هفته وحدت حوزه و دانشگاه به اهمیت فلسفه پژوهش اشاره کرد و ابراز داشت: پژوهش معیار اسلامی نیازمند فلسفه پژوهش و فقه پژوهش است؛ بر این اساس پژوهش و تحقیق نیازمند بررسی نگاه‌های اسلامی در ابعاد مختلفت آن است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که به عنوان یک خلاقیت ذهنی باید با تکیه بر مبانی اسلامی استوار شود، اظهار کرد: هرچند در غرب اقدامات زیادی در عرصه پژوهش و اخلاق در پژوهش شکل گرفته است؛ اما باید توجه داشت که منابع اسلامی سرشار از دیدگاه‌های معیار اخلاقی در حوزه پژوهش است.

آیت الله اعرافی ارزش پژوهش را به عمق مبانی علمی و محتوای غنی دستاورد های آن توصیف کرد و اظهار داشت: طلاب علوم دینی توجه داشته باشند که با الگوی پژوهش‌های دینی سروکار دارند؛ بر همین اساس استناد داشتن پژوهش رسالت‌ بسیار سنگین‌تری بر عهده پژوهشگر دینی گذاشته است.

استاد برجسته حوزه گفت: از قلب حوزه‌های علمیه باید پژوهش هایی ظهور کند که به روایات دینی استناد داشته باشد به نحوی که بتوان آن‌ها را به خداوند و ائمه اطهار(ع) نسبت داد.

وی بیان کرد: اکنون برای رشد در حوزه علوم انسانی به ۲۰ رشته فقهی جدید و ۱۵ فلسفه مضاف اسلامی نیاز داریم تا بتوانیم خلاءهای متدولوژی و پایه های اجتهادی را پر کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به این که اسلام در همه پدیده‌های بشری سه دیدگاه فلسفی، اخلاقی و فقهی حاکم است، عنوان کرد: حاصل پژوهش‌های علوم اسلامی با سعادت، فکر و فرهنگ بشر مرتبط است؛ بر این مدار اهمیت پژوهش‌های دینی دوچندان است.

وی ادامه داد: در هفته پژوهش باید به توصیف ابعاد و نقش اخلاق، غلسفه و فقه در هویت پژوهش پرداخته شود؛ چراکه هویت کنش های پژوهشی یک اقدام پیچیده است که تمامی فعالیت‌های بشر را به خود متکی کرده است.

آیت الله اعرافی به اهمیت جایگاه کیفی پژوهش در آثار اسلامی اشاره داشت و ابراز کزد: طلابی که واقعا می‌خواهند سالیان درازی را به پژوهش بپردازند باید پس از اتمام دوره تحصیل خود چند سال نیز به تحصیل و بررسی دیدگاه‌های اسلام برای پژوهش بپردازند تا کیفیت آثار پژوهشی نیز ارتقا پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان با تاکید بر این که حوزه‌های علمیه باید بر تربیت مجتهدان پژوهشگر اهتمام داشته باشند، گفت: اصول ما دارای قواعد بسیاری است و در حوزه اخلاق و رفتار باید روش شناسی‌های اصول ما افزایش یابد؛ چراکه یک اصول یک ضلع بسیار مهم در تحقیقات است و اگر محققان به این ابزار دسترسی مناسبی داشته باشند پژوهش‌ها با کیفیت بهتری انجام می‌شود./837/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات