۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۵۴۳۱۹۹
استاد حوزه علمیه:

بیشتر متون حوزه از نیازهای روز خالی هستند

حجت الاسلام جلالزاده با اشاره به کاستی های نظام آموزشی گفت: بیشتر متون حوزه از نیازهای روز خالی هستند.
حجت الاسلام جلالزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاس مدیران سطح یک مدارس علمیه استان قم با موضوع نقش اساتید در قرین سازی آموزش با پژوهش و تهذیب با تأکید بر پژوهش شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام سید محمد حسین جلالزاده استاد حوزه علمیه و مسؤول کارگروه بازنگری و بررسی متون درسی در این همایش با بیان این که مسأله مهم کاستی های نظام آموزشی است، اظهار داشت: برخی متون انصافا جایگزین ندارند ولی فرصتی که برای تدریس آنها در نظر گرفته شده کوتاه است.

وی ادامه داد: فرض کنید کتابی مثل اصول مظفر که کتاب درسی خوبی است ولی بسیاری از مطالب درون آن خوانده نمی شود چون مدت دو سال برای آن کافی نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان این که یکی از اشکالات درون متون متناسب نبودن اهداف با متون است، گفت: ما سه سال ادبیات آموزش می دهیم ولی برخی طلاب در سطوح عالی یک سطر نمی توانند بخوانند و طبق آماری که به دست آمده چهل درصد وقت طلاب در سطوح عالی برای فهم متن گرفته می شود.

وی افزود: البته برخی اوقات مراعات ترتیب منطقی در تدریس نمی شود و مسأله دیگر خالی بودن برخی متون از نیازهای روز به ویژه در عقاید و معارف است همچنانکه بسیاری از شبهاتی که امروز در میان طلاب وجود دارد به دلیل عدم کارکرد متون در این زمینه است.

حجت الاسلام جلال‌زاده با بیان این که گاهی اوقات بخشی از پیش فرض های کلامی مؤلفان غیر شیعه که در لایه های کتاب های ادبی وجود دارد به طلاب القاء می شود، عنوان کرد: ما خیلی از اوقات متوجه آسیب هایی که از این طریق به طلبه وارد می شود نیستیم.

وی در ادامه یادآور شد: ما زحمات واحد تدوین متون را می بینیم ولی انتظار داریم نظرات اساتید و صاحب نظران دیده شود و برای بازنگری نیز نظر اساتید مورد عنایت قرار بگیرد؛ همچنین برای تدوین متون درسی هیأتی با اهداف آموزشی بلند مدت راه اندازی شود./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات