۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۵۴۳۱۹۶
استاد مدرسه حقانی:

استاد باید برای طلاب همچون پدری دلسوز باشد

حجت الاسلام رضایی با تأکید بر این که اساتید باید برای طلاب همچون پدر دلسوز و مهربان باشند، گفت: اساتید باید از معلم بودن به مربی بودن روی بیاورند.
طلبه عصر انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاس مدیران سطح یک مدارس علمیه استان قم با موضوع نقش اساتید در قرین سازی آموزش با پژوهش و تهذیب با تأکید بر پژوهش شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام علی اصغر رضایی استاد مدرسه علمیه حقانی قم و نماینده کارگروه نقش اساتید پایه های یک تا سه در قرین سازی آموزش با پژوهش با اشاره به نکاتی در مورد جایگاه و وظایف استاد اظهار داشت: استاد مهمترین نقش را در شکل گیری شخصیت علمی و اخلاق طلبه ایفا می کند.

وی افزود: وظایف مربی و استاد از سه جهت مورد بررسی قرار می گیرد؛ نخست تعلیم است که شامل اول آموزش محتوای علم، و آموزش روش تولید علم می شود، دوم تزکیه است چراکه انسان موجودی دارای استعدادهای فوق العاده و از طرفی علم بدون تزکیه نه تنها فایده ای ندارد بلکه زیان آور و حجاب اکبر است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که اساتید باید برای طلاب همچون پدر دلسوز و مهربان باشند، خاطرنشان کرد: اساتید باید از معلم بودن به مربی بودن روی بیاورند و طلاب را مانند فرزندان خود بدانند؛ البته آن مربی که می خواهد روش تولید علم را آموزش دهد باید هم متخصص باشد و هم به روش ارائه آن علم نیز آشنا باشد.

وی با بیان این که تدریس باید به صورت مهندسی معکوس باشد، گفت: تشویق به اشکال و انتقاد، طریقه استخراج از منابع، طریقه مطالعه و مسائل دیگر باید از جانب استاد به شاگرد منتقل شود.

حجت الاسلام رضایی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مسأله مهم دیگر توجه به نظرات اساتید در مورد مسائل و مشکلات مرتبط و شنیده شدن سخن اساتید از سوی مسؤولان حوزه بود و از همین رو تشکیل کارگروه های علمی پیشنهاد شد که می تواند راه گشای مسائل و مشکلات طلاب و مدارس علمیه باشد./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات