۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۵۴۳۱۹۳
مسؤول امور مدارس حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ضرورت سازماندهی آموزش سطح یک همراه با پژوهش و تهذیب

حجت الاسلام واحدی ضمن ارائه گزارشی از پیش اجلاسیه اساتید سطح یک در موضوع آموزش پژوهش محور بر ضرورت تلاش مضاعف برای رسیدن به نظام آموزشی پژوهش محور با همراهی اساتید تأکید کرد.
حجت الاسلام سید محمد واحدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاس مدیران سطح یک مدارس علمیه استان قم با موضوع نقش اساتید در قرین سازی آموزش با پژوهش و تهذیب با تأکید بر پژوهش شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام واحدی مسؤول امور مدارس حوزه علمیه قم در این مراسم با بیان این که اجلاس امسال با هم اندیشی در ستاد اجلاس اساتید سطح یک صورت گرفت با موضوع قرین سازی آموزش، پژوهش و تهذیب قرارگرفت.

وی با بیان این که در اردیبهشت ماه سال آینده نیز اجلاس دیگری برگزار خواهد شد، ابراز داشت: اجلاس نخست با تأکید بر قرین سازی آموزش و پژوهش و اجلاس دوم قرین سازی آموزش و تهذیب خواهد بود.

مسؤول امور مدارس حوزه علمیه قم ادامه داد: بعد از مشخص شدن این موضوع جلساتی در خود امور مدارس برگزار شد؛ غیر از هم اندیشی در امور مدارس با کارشناسان، هم اندیشی هایی در شورای مدیران داشتیم و از روز نخستی که امور مدارس آغاز به کار کرد، رأی گیری برای شورای مدیران صورت گرفت و از همان روز جلسات هفتگی به صورت مستمر برگزار شده است.

وی با اشاره به دعوت شدن اساتیدی از خارج شورای مدیران، ابراز داشت: با توجه به جلساتی که برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که ابتدا یک پیش اجلاس برگزار شد و نوآوری دوم این بود که در این پیش اجلاس دنبال گفت‎‌وگوهایی با اساتید سطح یک بودیم و کمیسیون های اجلاس نیز از سه به هفت کمیسیون ارتقاء پیدا کرد.

حجت الاسلام واحدی عنوان کرد: در ادامه به منظور استفاده تخصصی تر، حاضران در پیش اجلاس به دو گروه اساتید پایه های چهار تا شش با کارشناسی حجت الاسلام زارعی و پایه های یک تا سه با کارشناسی حجت الاسلام طرقی تقسیم شدند و کارشناسان محترم به ارائه مباحث متناسب با دو سطح از اساتید پرداختند.

وی با اشاره به مهمترین نتایج برگزاری پیش اجلاس عنوان داشت: مهمترین نتیجه مطالبه اساتید برای راه اندازی کارگروه هایی با هدف تجمیع پیشنهادات، نظرات و انتقادات ایشان بود؛ پیگیری این خواسته به شکل گیری چند کارگروه منجر شد.

مسؤول امور مدارس حوزه علمیه قم ادامه داد: اساتید محترم بنا به میل خود، با حضور در این کارگاه ها به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند و پس از برگزاری چند نشست کارشناسی، یکی از اساتید به عنوان مخبر انتخاب شد تا سخنگوی ایشان در اجلاس اصی امشب و در حضور مدیر محترم حوزه های علمیه و معاونان ایشان باشد.

وی با بیان این که طلبه بدون پژوهش و تهذیب نمی تواند در مسیر طلبگی موفق باشد، گفت: یکی از مشکلاتی که باعث عدم سرعت در قرین سازی این سه مطلب است، عدم وجود تعریف برای آموزش پژوهش محور و آموزش پژوهش گرا است.

حجت الاسلام واحدی ادامه داد: ما در این پیش اجلاس سعی کردیم تعریفی ارائه بدهیم و آن را به اشتراک بگذاریم، چراکه معتقدیم در غیر این صورت حرکت سازماندهی شده ای به وجود نخواهد آمد.

وی با بیان این که در تاریخ پربرکت حوزه های علمیه همیشه عالمان عارف محقق فراوان بوده اند، خاطرنشان کرد: ولی موضوع بحث ما تربیت یک طلبه نیست بلکه موضوع بحث یک سازمان تربیتی است که هرکسی در آن سازمان قرار بگیرد که همه ابعاد این سازمان این سه مؤلفه را در طلبه به وجود بیاورد./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات