۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۵۴۳۱۳۹
چند خبر کوتاه از آستان مقدس حضرت معصومه؛

برگزاری مراسم نکوداشت شیخ زکزاکی با سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد

برگزاری مراسم بزرگداشت شیخ زاکزاکی، برگزاری همایش«قطعه ای از بهشت»، اجرای طرح« امین» برای دانش آموزان و دانشجویان، آغاز به کار ۱۴ پایگاه و سامانه اینترنتی در آستان، برگزاری نخستین نشست مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم با حضور وزیر ارشاد در پژوهشگاه علامه طباطبایی و بازدید هزار نفر در سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم از دیگر اخبار آستان مقدس حضرت معصومه(س) است.
حرم حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم تکریم مقام شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه پنج‌شنبه شب هفته جاری همزمان با 23 آذرماه بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد استاد حوزه علمیه قم در این مراسم به سخنرانی و میثم مطیعی نیز از مداحان کشوری به مدیحه‌سرایی می‌پردازد.

گفتی است، مراسم تکریم مقام شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه به همت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) و مشارکت جامعه‌المصطفی‌العالمیه برگزار می‌شود.

همچنین، گرامیداشت یاد و خاطره شهدای زاریای نیجریه و قرائت دعای کمیل از دیگر بخش‌های این مراسم خواهد بود.

لازم به ذکر است، زائران، مجاوران و مسؤولان حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها و جمعیت قابل توجهی از طلاب کشورهای مختلف در این مراسم حضور دارند.

همایش «قطعه‌ای از بهشت» با حضور 60 زوج جوان برگزار می‌شود

همایش «قطعه‌ای از بهشت» با حضور 60 زوج جوان به مناسبت ایام سالروز ورود بانوی کریمه اهل بیت(س) به شهر مقدس قم پنج شنبه هفته جاری همزمان با 23 آذرماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در شبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، اهدا سنگ متبرک آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به زوج‌های جوان، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین کوثری مشاوره برجسته و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مولودی‌خوانی علیزاده از دیگر بخش‌های همایش «قطعه‌ای از بهشت» خواهد بود.

لازم به ذکر است، در این همایش از زوج‌های جوانی که عقد آنها همزمان با ایام 17 ربیع‌الاول، میلاد پیامبر اسلام(ص) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها خوانده شده، دعوت به عمل آمده است.

گفتی است،‌ نزدیک به 70 درصد زوج‌هایی همایش «قطعه‌ای از بهشت» بومی استان قم و 30 درصد آنها غیربومی هستند.

برگزاری ویژه برنامه طرح امین در آستان مقدس کریمه اهل بیت (س)

حجت الاسلام و المسلمین علی فتح الله زاده، رییس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به برگزاری ویژه برنامه گروه های دانش آموزی (طرح امین) در آستان کریمه اهل بیت (س) اظهار داشت: برای اردوهای زیارتی کاروان ها به ویژه دانش آموزان و دانشجویانی که از استان اعزام می شوند، برنامه اردویی در سالن امام خامنه ای برگزار می شود.

وی افزود: در ویژه برنامه طرح امین متناسب با سن مخاطبان مسائل مختلف ارائه می شود که محور اصلی مسائل، معرفی شخصیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، سیره و سبک زندگی ایشان و ائمه (ع) است.

رییس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) عنوان کرد: اگر مخاطبین گروه های دانش آموزی خواهران باشند ارائه محتوا با تکیه بر عفاف و حجاب است و اگر مخاطبان برادران باشند، سوالات کاربردی و مبتلا به که در ذهن افراد وجود دارد به صورت کاربردی و کارگاهی توسط استاد برگزار می شود.

وی به بخش های دیگر برگزاری ویژه برنامه طرح امین اشاره و ابراز کرد: حرم شناسی یکی دیگر از برنامه هایی است که در ویژه برنامه طرح امین برای مخاطبان برگزار می شود که به شکل میدانی توسط استاد انجام می شود.

حجت الاسلام فتح الله زاده خاطرنشان کرد: بازدید از صحن امام رضا(ع)، شبستان حضرت امام خمینی (ره)، صحن امام هادی علیه السلام و بازدید از مقبره شیخ فضل الله نوری، شهید مفتح و همچنین بازدید از قبرستان شیخان، مدرسه فیضیه و موزه از جمله مکان هایی است که گروه های اعزامی به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها از آن بازدید می کنند.

14 پایگاه و سامانه اینترنتی در آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) آغاز به کار کرد

سعید سیاهلویی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان حضرت معصومه(س)  با اشاره به اینکه در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم که مردم برای انجام امور روزانه خود نیاز به اینترنت دارند، اظهار داشت: انجام امور به صورت اینترنتی، سبب آسان تر شدن کارها شده و دسترسی به تمام نقاط دنیا و پلت فرم ها اعم از موبایل و  تمام نرم افزارهای همراه به نوعی می تواند به مردم کمک کند تا کارها سریع تر  و راحت تر انجام شود.

وی افزود: در گذشته هیچ کدام نرم‌افزارهای آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) تحت وب نبود و امکان اتصال به اینترنت را نداشت و صرفا برای ویندوز طراحی شده بود اما در سه سال اخیر حرکت رو به جلویی در طراحی و خریداری نرم افزارهای تحت وب ایجاد شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان حضرت مصعومه سلام الله علیهما با بیان اینکه تمام نرم افزار های کنونی آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) متصل به اینترنت هستند، تصریح کرد: تمام نرم افزارهایی آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) امکان اتصال به اینترنت را داشته و امکان مشاهده در پلت فرم ها را می توانند داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تغییرات سامانه‌ها و سایت‌ها به صورت اینترنتی از جمله اتوماسیون اداری، منابع انسانی، خدام افتخاری، کتابخانه آستان مقدس، سامانه قرآن و عترت ، پایگاه خبری، وب سایت چند رسانه ای، هدایا و نذورات، مسابقات، استخدام خدام افتخاری، املاک و موقوفات، آرشیو، سامانه گمشدگان، انجام شده است.

سیاهلویی ابرازکرد : اینترنتی شدن سامانه‌ها یک اتفاق خوب و مطلوبی بود و به افرادی که نیازمند این نوع سامانه ها بودند کمک می‌کند بسیاری از کارهای خود را از این طریق به پیش ببرند، بر این اساس سایت آستان مقدس که از سال گذشته آغاز به تغیر شده بود، از صورت معمولی به صورت پرتالی طراحی و ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه بهترین نحوه طراحی و کد نویسی در تغییر وب سایت ها انجام شده است، عنوان کرد: تغییر وب سایت‌ها با یک طراحی ویژه بر اساس ترند‌های طراحی جهانی انجام شده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) به تیم طراحی وب سایت های آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) اشاره و ابراز کرد: از متخصصان خبره شهرهای مختلف کشور برای طراحی وب سایت آستان مقدس استفاده شده و نیز یک تیم متخصص دیگر از کارکنان فناوری آستان مقدس در زمینه زیرساخت از جمله سرور، امنیت و توزیع محتوا در سطح جهان تلاش‌های مطلوبی را در این زمینه انجام داده اند.

وی امنیت وب سایت‌ها را مد نظر قرار داد و بیان کرد: در گذشته با مشکل امنیت در وب سایت‌ها مواجه بودیم اما اکنون با توجه به فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در زمینه زیرساخت انجام شده دیگر نگرانی در موضوع امنیت وب سایت آستان مقدس وجود ندارد.

سیاهلویی تصریح کرد: بعد از اتمام طراحی وب سایت‌ها در آبان ماه، همه فعالیت‌ها به صورت جداگانه ایجاد شد و پرتال آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) به سرانجام رسید.

وی خاطرنشان کرد: پرتال درگاهی برای ورود به نرم‌افزار های مختلف است که از جمله این درگاه، پایگاه خبری آستان مقدس بوده که وب سایتی بسیار استاندار طراحی شد و همچنین سایت چندرسانه‌ای از دیگر درگاه‌های مختص فیلم و صوت و عکس است که در آینده نزدیک در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان حضرت مصعومه(س) به سامانه جدید نذورات اشاره و ابراز کرد: سامانه نذورات، از جمله دیگر سایت‌های طراحی شده است که در این طراحی جدید مردم می‌توانند هدایای خود را از درگاه‌های بانکی پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه  وب سایت مسابقات از جمله دیگر موارد طراحی شده است، ادامه داد: در گذشته مسابقات به صورت محدود برگزا می‌شده اما اکنون می‌توانیم مسابقات را در یک وب سایت مجزا برگزار کنیم.

سیاهلویی عنوان کرد: زیارت مجازی و سامانه منابع انسانی و خدام افتخاری از جمله دیگر امکانات مختلف در این طراحی‌ها بوده که خادمین می‌توانند از لحظه آغاز ثبت نام تا لحظه‌ای که در آستان مقدس مشغول به کار می‌شوند در این سامانه وضعیت خود را مشاهده کرده و به موارد پرسنلی خود دسترسی یابند.

نخستین نشست مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم برگزار می‌شود

نخستین نشست مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم صبح پنج شنبه ساعت 9 الی 11 در پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) برگزار و در حاشیه این مراسم از برخی از کتابداران و فعالان عرصه کتاب تجلیل می‌شود.

گفتی است، آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در راستای برگزاری این نشست مشارکت خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و جمعی از مسؤولان استانی و ملی در این همایش حضور می‌یابند و برخی از کتاب‌های جدید تخصصی را رونمایی می‌کنند.

همچنین، علما، نویسندگان، پژوهشگران، کتابداران و فعالان عرصه کتابخوانی از جمله دیگر مهمانان نخستین نشست مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم خواهند بود.

لازم به ذکر است، مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم با حضور نمایندگانی از 50 کتابخانه خصوصی و عمومی به منظور افزایش تعاملات و ارائه خدمات مطلوب‌تر تشکیل شده است.

بازدید هزار نفر از موزه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) بازدید کردند

موزه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به مناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر مقدس قم در روز 23 ربیع‌الاول به صورت رایگان میزبان زائران و مجاوران این آستان مقدس بوده است.

بر اساس این گزارش، طی روز گذشته همزمان با سه شنبه‌شنبه 21 آذرماه نزدیک به هزار نفر از رده‌های سنی مختلف از موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها بازدید کردند که گروه‌های دانش‌آموزی نزدیک به 200 نفر از این جمعیت را به خود اختصاص دادند.

لازم به ذکر است، بیش از 6 هزار اثر نفیس در موزه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) نگهداری می‌شود که عموم علاقمندان در ایام مختلف هفته می‌توانند از این آثار بازدید کنند./968/پ۲۰۴/ج

ارسال نظرات