۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۵۴۲۹۶۳

رونمایی از ۳۱ اثر فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت معصومه

۳۱ اثر فرهنگی و هنری و پژوهشی آستان مقدس حضرت معصومه(س) شامل ۶ اثر سند، کتاب تجوید مصور قرآن، سی‌امین جلد کتاب ستارگان حرم، نرم افزار ترجمه زیارتنامه حضرت معصومه(س) به ۱۳ زبان، نرم افزار ۹ زبانه «بهشت آستان»، معماری جدید مقبره پروین اعتماصی، پرتال جامع و سامانه جامع منابع انسانی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) رونمایی شد.
دستاوردهای حرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از 31 اثر فرهنگی و پژوهشی و هنری آستان مقدس حضرت معصومه(س) شامل 6 اثر سند، کتاب تجوید مصور قرآن، سی‌امین جلد کتاب ستارگان حرم، نرم افزار ترجمه زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به 13 زبان، نرم افزار 9 زبانه «بهشت آستان»، معماری جدید مقبره پروین اعتماصی، پرتال جامع و سامانه جامع منابع انسانی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) ظهر امروز با حضور آیت الله سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی مسؤول تدوین و نشر مرکز اسناد آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به این که 6 اثر سندی به مناسبت 23 ربیع‌الاول رونمایی شده است، گفت: این اسناد شامل آینه اسناد، اسناد سیاقی آستان مقدس فاطمی در دوره صفویه و قاجار و مشاغل قدیمی آستان مقدس فاطمی از قرن 9 الی 14 قمری در سه جلد می شود.

وی همچنین از رونمایی اثر سندی عالمان دینی مدفون در حرم مطهر، آستان مقدس در آینه روزنامه قدیمی استوار قم و تاریخ صحن امام هادی(ع) خبر داد، گفت: مرکز اسناد آستان مقدس بیش از یک میلیون سند گردآوری و 400 هزار سند فهرست‌نویسی شده را تهیه کرده است.

همچنین سعید سیاه لویی مدیر فناوری و اطلاعات آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز در این مراسم با اشاره به این که پرتال جامع به عنوان صفحه وب واسط برای راحت‌تر کردن دسترسی مخاطبان در نظر گرفته شده است، گفت: در این درگاه می‌توانیم به منابع مجازی مختلف آستان دسترسی داشته باشیم.

وی با بیان این که 70 تا 100 میلیون تومان هزینه تولید این پرتال جامع است، افزود: با استفاده از نیروهای داخلی این هزینه به سه و نیم میلیون تومان کاهش یافته است؛ برای شبکه و زیر ساخت 300 نفر ساعت، امنیت 150 نفر ساعت، طراحی و گرافیک 200 نفر ساعت، بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌و جو 50 نفر ساعت و سیستم توزیع محتوا نیز 50 نفر ساعت وقف صرف شده است.

مدیر فناوری اطلاعات آستان مقدس با اشاره به حملات سایبری داعش به پرتال آستان مقدس گفت: تمامی این حملات خنثی و بی اثر شده و رونمایی موفقیت آمیز پرتال آستان از برکات غلبه بر داعش است.

اضافه بر این محمودنژاد مسؤول معماری سنتی و اسلامی آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز از بازگشایی آرامگاه مرحوم پروین اعتصامی به عنوان بقعه شعر و ادب پارسی خبرداد، افزود: در طراحی داخلی این بقعه اصول چهارگانه معماری اسلامی در نظر گرفته و جزییات مورد نیاز هنر اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که از دو سال گذشته فعالیت مرمت و بهسازی بقعه شعر و ادب پارسی دنبال شده است، تصریح کرد: بهسازی فضاهای مختلف آستان یکی از وظایف بخش فنی و مهندسی است که در این راستا برخی از مکان‌ها دارای اولویت به صورت ویژه دنبال می‌شود.

همچنین حجت الاسلام کشفی با اشاره به خدمات دهی رایگان موزه به زائران در سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم گفت: موزه از برکات حرم مطهر است و بدون اغراق موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) از بهترین گنجینه های کشور است که گردشگران و پژوهشگران از سراسر دنیا از این موزه بازدید می کنند.

مدیر موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) یادآور شد: باید در قابل یک کتاب جامع توانمندی های موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) معرفی شود تا عموم مردم و محققان بتوانند با گنجینه های موجود در این موزه آشنا شوند.

اضافه بر این حجت الاسلام عبدی، مدیر حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به پربرکت خواندن هجرت حضرت معصومه(س) به قم گفت: تعمیق معرفت دینی از برکات هجرت معصومه(س) به قم است.

وی با بیان این دو اثر کتاب تجوید مصور ویژه کودکان و نوجوانان به سفارش مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) تدوین شده است، یادآور شد: این دو کتاب می تواند باب جدیدی را در حوزه آموزش قرآن کریم به روی مردم و نوجوانان بگشاید و گامی در زمینه تحقق نهضت ملی قرآن کریم باشد./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات