۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۵۴۲۹۶۰
رسا گزارش می دهد؛

پذیرش طلبه در دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی حوزوی

تمامی مراکز دانشگاهی که از بین طلاب اقدام به پذیرش می کنند زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات می باشند و از بین طلاب به صورت اختصاصی و به صورت عمومی اقدام به پذیرش می کنند.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) دانشگاه باقرالعلوم(ع) امتحانات پایانی حوزہ علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وحدت حوزه و دانشگاه نزدیک شدن هرچه بیشتر علوم و فنون دانشگاهی و علوم حوزوی به یکدیگر برای بسط بهتر و دقیق تر علم در جامعه، نهاد حوزه و دانشگاه را بر آن داشت تا با تلفیق این دو حوزه علمی در کشور این عمل را تسریع کنند.

در شهر مقدس قم و حضور فعال طلاب و همچنین نیاز به شناخت و به کارگیری برخی علوم دانشگاهی، دانشگاه ها و دانشکده های متفاوتی با رویکردهای خاص خود اقدام به جذب دانشجو از میان طلاب می کنند.

در ادامه به شرح دانشگاه هایی که از بین طلاب علوم دینی، در مقاطع مختلف دانشگاهی دانشجو می پذیرند می پردازیم.

دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) در پی رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۳، به منظور بالا بردن سطح آگاهی­ های سیاسی طلاب در زمینه­های جهان اسلام، ایران و روابط بین­ الملل شروع به کار نمود.این دانشگاه که هم اکنون زیرنظر دفتر تبلیغات اسلامی است از میان طلاب سطح 2 برای مقطع کارشناسی ارشد در 12 رشته که عبارتند از: اندیشه سیاسی در اسلام، تاریخ اسلام، تاریخ ایران اسلامی، تبلیغ و ارتباطات فرهنگی، جامعه شناسی، دانش اجتماعی مسلمین، علوم سیاسی، فقه سیاسی، فلسفه دین، فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه و کلام اسلامی، و مدیریت راهبردی فرهنگ اقدام به جذب دانشجو از میان طلاب برادر و خواهر می نماید. لازم به ذکر است این دانشگاه در دو شکل آزمون برگزار می نماید. اول ، از طریق آزمون سراسری نیمه متمرکز تحصیلات تکمیلی که همه ساله همزمان با تمامی دانشگاه های کشور انجام می گیرد و دوم ، آزمون اختصاصی که در سه ماهه آخر هر سال تحصیلی ثبت نام آن آغاز می گردد.

این موسسه حوزوی به ریاست علامه مصباح یزدی است که به فرموده مقام معظم رهبری مدظله العالی «این مؤسسه‏ ی خوب، جامع و کامل می‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏ ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.» تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به پذیرش طلاب در مقطع کارشناسی در 16 رشته از قبیل روان شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، علوم قرآنی، تاریخ، مدیریت، اخلاق،‌ کلام و فلسفه دین، ادیان، علوم تربیتی، حقوق، اقتصاد، فلسفه، عرفان و مدرسی معارف اسلامی از مقطع سطح یک می نماید. این موسسه همه ساله در اواخر فصل پائیز اقدام به ثبتنام می نماید.

لازم به ذکر است این موسسه در مقاطع بالاتر فقط از بین فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی موسسه امام خمینی (ره) اقدام به پذیرش می کند و آزمون های آن نیز اختصاصی است.

این دانشگاه که وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها است همه ساله همزمان با ثبت نام آزمون تحصیلات تکمیلی اقدام به پذیرش دانشجو از میان طلاب خواهر و برادر می نماید. 8 رشته مخصوص برادران طلبه و 5 رشته مشترک بین طلاب خواهر و برادر وجود دارد. رشته مدرسی معارف اسلامی در 5 گرایش از قبیل مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی (قرآن و متون) که مشترک میان خواهران و برادران می باشد و رشته توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی در سه گرایش مدیریت فرهنگی، تبلیغ دین و مشاوره از میان برادران پذیرش دانشجو می کنند. داشتن مدرک سطح2 و اتمام کتبی پایه ده از شرایط مدرکی این دانشگاه برای برادران و داشتن مدرک سطح دو مورد تایید مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برای شرکت خواهران در این دانشگاه می باشد.

دانشگاه مفید یك مؤسسه تحقیقاتی - آموزشی است که در سال  1368 در شهر مقدّس قم توسط مرحوم حضرت آیت اللَّه حاج سید عبدالكریم موسوی اردبیلی تاسیس شد. این دانشگاه همه ساله از میان طلاب شاغل به تحصیل در حوزه های علمیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. زمان ثبت نام در این آزمون بهمن ماه می باشد. این دانشگاه در چهار رشته اقتصاد نظری،  اقتصاد پول و بانكداري ، اقتصاد بازرگاني ، حقوق، فلسفه و علوم سیاسی در مقطع کارشناسی و رشته معارف قرآن ، فقه و مباني حقوق اسلامي ، فلسفه و كلام اسلامي ، فلسفه ، فلسفه دين ،اقتصاد اسلامي ، بانكداري اسلامي ، علوم اقتصادي ،انديشه سياسي در اسلام ، روابط بين الملل ،مطالعات منطقه اي ، علوم سياسي ، حقوق عمومي ، حقوق بين الملل ، حقوق جزا و جرم شناسي ، حقوق خصوصي ، حقوق بشر در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می گردد.

این دانشگاه به ریاست حجت الاسلام نواب در سال ۱۳۸۷ از موسسه آموزش عالی به دانشگاه ارتقا یافت که متشکل از 7 دانشکده می باشد در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از میان طلاب اقدام به جذب دانشجو می نماید. دانشکده مجازی این دانشگاه در دو رشته شیعه شناسی و فقه و حقوق اسلامی در مقطع کارشناسی و 8 رشته از قبیل تاریخ تشیع، کلام شیعه، فرق شیعه، مذاهب اسلامی، مذاهب فقهی، تصوف و عرفان اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی و حکمت هنر اسلامی از میان طلاب طلبه پذیرش می کنند. پذیرش در رشته های فوق از دوطریق آزمون سراسری که ویژه تمامی متقاضیان از جمله غیرطلاب و آزمون اختصاصی طلاب می باشد. ضمنا دوره های حضوری این دانشگاه پذیرش دانشجو در رشته های  شیعه‌شناسی  در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، تاریخ تشیع و فرق تشیع در مقطع کارشناسی ارشد ، و شیعه‌شناسی، فرقه‌های تشیع و تاریخ تشیع اثناعشری در مقطع دکتری، ادیان غیرابراهیمی در مقطع کارشناسی ارشد ، ادیان ابراهیمی  در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دو رشته ادیان ابراهیمی و مطالعات تطبیقی ادیان، گرایش الاهیات مسیحی،  دین‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد، فلسفه اخلاق، در مقطع کارشناسی ارشد،  فلسفه اسلامی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و  فلسفه دین در مقطع کارشناسی ارشد فعال است.

مذاهب کلامی،  مذاهب فقهی و وهابیت‌شناسی سه گروهی هستند که در دانشکده مذاهب اسلامی فعالیت می‌کنند.

تصوف و عرفان اسلامی و عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی در مقطع دکتری و رشته‌های تصوف و عرفان اسلامی و ادیان و عرفان در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

دانشکده زن و خانواده دارای سه گروه آموزشی پژوهشی حقوق زن در اسلام، مطالعات تطبیقی زن در ادیان و مطالعات نظری جنسیت می باشد.

این دانشکده یکی از دانشکده های دانشگاه صدا و سیما است که در شهرمقدس قم فعالیت می کند. رشته های تحصیلی تولید سیما، ادبیات نمایشی (فیلمنامه نویسی)، علوم ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد در این مکان اقدام به جذب دانشجوی طلبه می کند.

آزمون اختصاصی طلاب همه ساله برای نیمسال تحصیلی دوم برگزار می گردد و دارا بودن مدرک سطح 2 برای آزمون الزامی است.

ضمنا این دانشکده از طریق آزمون سراسری تحصیلات تکمیلی نیز از بین طلاب و عموم دانشجویان نیز اقدام به پذیرش دانشجو می نماید.

جامعة المصطفی العالمية نهادي علمي و بين المللي با هويت حوزه اي است که با هدف گسترش علوم اسلامي، انسانی و اجتماعی، با رويكرد آموزشي، پژوهشي و تربيتي، اهتمام دارد که انبوهي از داوطلبان را از سراسر گيتي تحت پوشش قرار دهد و فرصت كم نظيري براي تشنگان زلال معارف اسلامي و هدايت قرآني در سراسر جهان فراهم آورد تا ضمن تربيت مجتهدان، عالمان و متخصصان پارسا و متعهد، به تبيين، توليد و تعميق تفكرات و انديشه هاي اسلامي و نشر و ترويج اسلام ناب محمدي همت گمارد. اين نهاد علمي بین المللی بيش از 50000 دانش پژوه مرد و زن را از 122 مليت، تحت تعليم و تربيت خود داشته که تاكنون، بيش از 25000 نفر از آنان دانش آموخته شده اند.

این مجموعه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از بین طلاب ایرانی همه ساله از طریق آزمون اختصاصی خود، اقدام به جذب طلبه می کند.

جامعه المصطفی در دوشکل اقدام به جذب طلبه می کند، نخست در قالب رشته های حوزوی که از سطح 1 تا 5 می باشد که سطح 1 و 2 مختص طلاب غیرایرانی است. سطح سه نیز در رشته فقه و اصول و به صورت سنتی است. در سطح چهار نیز در رشته های ادبیات عربی،اهل‌بیت شناسی، تاریخ اهل‌بیت، تفسیر تطبیقی، تمدن اسلامی در دوره معاصر، عرفان اسلامی، علوم حدیث تطبیقی، علوم و فنون قرائات، فقه اقتصادی، فقه تربیتی،‌فقه خانواده،‌ فقه سیاسی،‌ فقه عبادی، فقه قضایی،‌ فقه مقارن، فقه و اصول و در رشته فقه و معارف اسلامی با گرایش های تاریخ اسلام، تبلیغ، تفسیر و علوم قرآن، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی می باشد. رشته های فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، مطالعات تطبیقی کلامی اهل بیت(ع) و اهل سنت با تأکید بر سلفیه، مطالعات تطبیقی مذهب اهل بیت(علیهم السلام) و حنفی نیز در مقط سطح 4 پذیرش دارند. سطح 5 نیز بالاترین درجه تحصیلی است و برای آمادگی قوه اجتهاد طراحی شده است.

شکل دوم پذیرش طلاب برای تحصیل در جامعه المصطفی العالمیه در قالب رشته های دانشگاهی است که هرساله از طریق سایت پذیرش جامعه المصطفی اقدام به ثبتنام آزمون اختصاصی انجام می شود.

در مقطع کاردانی در رشته تکنولوژی آموزشی ، در مقطع کارشناسی رشته های اديان و مذاهب   تاريخ اسلام، زبان و ادبيات فارسي، زبان و فرهنگ روسی، زبان و فرهنگ فرانسه، شيعه شناسي، علوم قرآن و حديث، فرهنگ و معارف اسلامي ويژه خواهران، فقه اسلامي، فقه و اصول، فقه و معارف اسلامي، فلسفه و عرفان اسلامي، كلام اسلامي، معارف اسلامي، معارف اسلامی گرایش تبليغ و ارتباطات، معارف اسلامي و اقتصاد، معارف اسلامی و جغرافیای فرهنگی، معارف اسلامي و حقوق، معارف اسلامي و روانشناسي، معارف اسلامی و زبان و ادبيات عرب، معارف اسلامي و علوم تربيتي، معارف اسلامي و علوم سياسي، معارف اسلامي و مديريت، معارف اسلامي و مطالعات اجتماعي، معارف اسلامي و مطالعات زنان پذیرش طلبه انجام می شود.

مقطع کارشناسی ارشد دارای 42 رشته است که رشته های اخلاق اسلامي، ادبیات قرآنی، اديان ابراهیمی، ارتباطات فرهنگی، اصول و فقه اسلامي، اهل بيت شناسي، برنامه ریزی آموزشی، بلاغت و نقد ادبی، تاريخ اهل بيت، تاريخ تشيع، تاريخ تمدن اسلامي، تاريخ معاصر جهان اسلام، تبليغ و ارتباطات، تفسير و علوم قراني، جامعه شناسي فرهنگ، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق خصوصي، روانشناسي شخصيت، زبان و ادبيات عربی، زبان و ادبیات فارسی، عرفان اسلامي، عرفان و تصوف، علوم حديث، علوم سياسي، علوم و فنون قرائت، فقه اقتصادي، فقه پزشكي، فقه تربیتی، فقه خانواده، فقه سياسي، فقه عبادي، فقه قضايي، فقه مقارن، فقه و معارف اسلامي با 8 گرايش، فلسفه اسلامي، كلام اسلامي، مالیه و بانکداری اسلامی، مبانی و اندیشه‌های اسلامی، مترجمی عربی، مدیریت سیاستگذاری عمومی، مذاهب اسلامي، مطالعات اسلامی است که طلاب می توانند انتخاب کنند.

مقطع دکتری نیز در رشته های ادبیات عربی، اصول فقه اسلامي، اندیشه معاصر مسلمین، تاریخ تمدن اسلامی، تاریخ اهل‌بیت، تاریخ تشیع، تاريخ معاصرجهان اسلام، تفسير تطبيقي، جریان‌های کلامی معاصر، دکتری اندیشه معاصر مسلمین، رجال و درایه، عرفان اسلامی، علوم حديث تطبيقي، فقه اسلامي، فقه اقتصادی، فقه پزشكي، فقه تربيتي، فقه خانواده، فقه سیاسی، فقه عبادی، فقه قضایی، فقه مقارن، فقه و معارف اسلامي، فلسفه اسلامي، قرآن و علوم، قرآن و مستشرقان، كلام اسلامي، سیره پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)

این موسسه از سال ۱۳۹۱تاکنون تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به پذیرش طلبه در مقطع کارشناسی ارشد در چهار رشته اخلاق کاربردی، تربیت اخلاقی، روان شناسی اسلامی و مشاوره خانواده می نماید.

طلاب برای ثبتنام در این رشته ها می توانند از طریق ثبتنام آزمون اختصاصی این موسسه که همه سال در فصل زمستان آغاز می گردد شرکت کنند.

این دانشگاه که پیشتر دانشکده علوم حدیث نامیده می شد به ریاست آیت الله ری شهری تاسیس گردید و هم اکنون در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دو شکل آموزشی حضوری و مجازی ثبتنام به عمل می آورد .

در 5 رشته در مقطع کارشناسی از قبیل علوم حدیث، علوم قرآن و حدیث، علوم و معارف قرآن کریم، کلام اسلامی و فقه و حقوق اسلامی پذیرش دانشجو دارند.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته های علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم حدیث در گرایش های کلام و عقائد، تفسیر اثری، نهج البلاغه، اخلاق، اقتصاد اسلامی، عرفان اسلامی و  رشته های کلام امامیه، معارف قرآن کریم، روان شناسی اسلامی گرایش روان شناسی مثبت گرا، تفسیر روایی، ارتباطات گرایش حج و زیارت، علوم و معارف نهج البلاغه، نهج البلاغه گرایش اجتماعی سیاسی و حقوق عمومی می باشد.

مقطع دکتری این دانشگاه در رشته های علوم و معارف نهج البلاغه، علوم قرآن و حدیث، کلام امامیه و رشته مدرسی معارف اسلامی در گرایش های قرآن و متون و اخلاق اسلامی پذیرش دانشجو دارد.

تمامی مراکزی که در بالا ذکر شد از بین طلاب به صورت اختصاصی و به صورت عمومی اقدام به پذیرش دارند.

برای اطلاع دقیق تر از شرایط خاص ثبتنام و زمان های آن می توانید به نشانی وبگاه های دانشگاه ها مراجعه نمایید. /۸۲۹/ز۵۰۳/ج

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
جلالوند
Iran, Islamic Republic of
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
لطفا درباره دانشگاه هایی که طلبه می پذیرد گزارش مبسوطی ارائه نمایید.
6
2
ناشناس
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مگه این نبود ؟
رسول
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
با سلام با مدرک سطح ۲ حوزه در دانشگاه تو ارشد چه رشته هایی میتونم کنکور شرکت کنم و بخونم
0
0