۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۴۲۸۱۲
آیت الله فاضل لنکرانی:

مبانی سلفی‌گری را می‌توان با ضوابط اجتهادی باطل کرد

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پاسخ به مبانی سلفی گری از طریق اجتهاد را تنها راه مبارزه با افکار پلید دشمنانی همچون داعش خواند و گفت: اگر با موازین محکم اجتهادی علمای سلفی را مجاب به بطلان مبانی سلفیت نکنیم، تفکر و فرهنگ انحرافی داعش پابرجا خواهد ماند.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم تجلیل از اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که امشب با حضور برخی از مسؤولان دفتر رهبر معظم انقلاب در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد، با اشاره به موفقیت های مرکز تخصصی کلام گفت: از مزایای این مرکز، وجود استادان ارزشمندی است که تحقیق های کلامی بسیار خوبی انجام داده اند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: به اذعان فضلایی که در حوزه علمیه خراسان فعالیت دارند، با راه اندازی شعبه ای از مرکز تخصصی کلام در مشهد، تحول بسیار خوبی در مباحث کلامی این حوزه ایجاد شده است؛ هم اکنون از اراک نیز درخواست کرده اند که شعبه ای از این مرکز در آنجا نیز تأسیس شود.

وی بر ضرورت تبیین تفکر ضد اسلامی سلفی گری تأکید کرد و عنوان داشت: در یکی دو هفته اخیر بیشترین نشست های علمی درباره تحلیل تفکر سلفی گری از سوی این مرکز اجرا شده است؛ یکی از علل گرایش برخی مسلمانان به این فرقه انحرافی، این است که می پندارند سلفیت همان اسلام ناب است.

آیت الله فاضل لنکرانی به سفر رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم اشاره کرد و ابراز داشت: ایشان در دیداری که با اعضای جامعه مدرسین داشتند، نسبت به کمبود نیروی طلبه در عرصه کلام گلایه کردند، اما بنده در آن زمان به ایشان گفتم ما 40 نیروی طلبه مسلط بر مبانی کلامی داریم که می توانیم آنها را برای تبلیغ به مناطق مختلف ارسال کنیم.

عضو جامعه مدرسین تحول در علومی همانند تفسیر، کلام و حدیث را از طریق ضوابط اجتهادی الزامی دانست و خطاب به اساتید کلام تصریح کرد: اساتید با دیدگاه ضوابط اجتهادی باید به سراغ علوم بروند، چراکه اگر این ضوابط به میدان نیایند، بسیاری از مباحث روشن نخواهد شد.

وی پاسخ به مبانی سلفی گری از طریق اجتهاد را تنها راه مبارزه با افکار پلید دشمنانی همچون داعش خواند و بیان کرد: اگر با موازین محکم اجتهادی علمای سلفی را مجاب به بطلان مبانی سلفیت نکنیم، تفکر و فرهنگ انحرافی داعش پابرجا خواهد ماند.

آیت الله فاضل لنکرانی سرمایه گذاری استادان بر روی طلاب را امری ضروری برای تربیت طلاب و رشد آنها دانست و اظهار داشت: آیت الله نجم الدین طبسی با ارتباط خوبی که با طلاب داشتند، توانستند نیروهایی تربیت کنند که امروزه می توانند مدافع مبانی اهل بیت(ع) باشند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: استادان کلام باید طلاب را در مسائل اعتقادی به یقین برسانند و سپس سفره اعتقادات فرق انحرافی همانند سلفیت را برای آنها باز کنند تا در هنگام مواجهه با سیل شبهات دچار تزلزل اعتقادی نشوند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات