۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۵۴۲۴۹۲
با حضور پژوهشگران حوزوی برگزار شد؛

نشست علمی نظریه اخلاق هنجاری اسلام بر اساس آیات قرآن

نشست علمی نقد و نظریه پردازی با موضوع «نظریه اخلاق هنجاری اسلام بر اساس آیات قرآن» با حضور جمعی از پژوهشگران عرصه قرآن و معارف برگزار شد.
نشست علمی نظریه اخلاق هنجاری اسلام بر اساس آیات قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقد و نظریه پردازی با موضوع «نظریه اخلاق هنجاری اسلام بر اساس آیات قرآن» امروز از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سالن نشست های علمی شیخ طبرسی این پژوهشکده برگزار شد.

حجج اسلام سید علی‌اکبر حسینی‌رامندی، محمدمهدی فیروز مهر و علی مدبر از اعضای هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ترتیب ارائه، نقادی و دبیری علمی این نشست را برعهده داشتند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام مدبر ضمن معرفی اعضای ارائه دهنده و نقاد بحث پرداخت و در ادامه حجت الاسلام حسینی رامندی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: نظریه های اخلاقی عام ترین پاسخی است که هریک از نظام های اخلاقی در توجیه ارزش و الزام اخلاقی ارائه می دهند؛ فضیلت اخلاقی، انجام وظیفه و دست یابی به غایت اخلاق پاسخ های مکاتب اخلاقی در توجیه ارزش و الزام اخلاقی و عام ترین معیار آن درباره همه دستورات اخلاقی است.

وی با تقسیم مکاتب اخلاقی به غایت گرا، وظیفه گرا و فضیلت محور به تیین برخی آیات قرآن پرداخت و تأکید کرد که آیات قرآن با نظریه غایت گروی تناسب بیشتری دارد و البته با دو نظریه دیگر نیز مانعه الجمع است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام فیروزمهر به نقادی بحث پرداخت و با تأکید بر این که در این پژوهش زحمات زیادی کشیده شده است، گفت: اصل عنوان بحث اضطراب دارد و همچنین در این مقاله از سویی جمع غایت گروی با دیگر مکاتب را محال می داند و از طرف دیگر می گوید ما با محذور عقلی در این حوزه مواجه نیستیم.

علاوه بر حجت الاسلام فیروز مهر جمعی از حاضران نشست که غالبا از پژوهشگران پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بودند نیز به بیان مطالبی در مورد این پژوهش پرداخته و تأکید کردند که نفی وظیفه گرایی به معنای نفی عبودیت است و از طرفی فضیلت محوری و وظیفه گرایی انگیزه بیشتری برای اخلاق مداری ایجاد می کند.

حجج اسلام دانشمند، کریمی، محمدی، اکبری و حسینی از پژوهشگران حاضر در این نشست بودند که به نقادی بحث از جنبه های مختلف پرداختند. از جمله این که باید ابتدا مبنای غایت مشخص شود و این که گاهی غایت گرایی با فضیلت محوری در یک راستا قرار می گیرد.

در ادامه حجت الاسلام حسینی رامندی ضمن تکمیل سخنان خود به سؤالات و ابهامات ناقد بحث و همچنین سؤالات حاضران در این نشست پاسخ گفت.

گفتنی است، گزارش مشروح این نشست علمی به زودی از سوی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر و در اختیار خوانندگان محترم قرار خواهد گرفت./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات