۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۴۱۳۵۶
پژوهشگر حوزوی تأکید کرد؛

عصر انتظار؛ عصر مقابله با فرهنگ دنیاگرایی و سکولار

حجت الاسلام رییسی با بیان اینکه فرهنگ انتظار مبتنی بر نوعی اعتراض به وضع موجود است، گفت: علیرغم تلاش غرب برای زیبا جلوه دادن وضع کنونی، منتظر واقعی ظهور منجی به فرهنگ دنیاگرایی سکولار رضایت نمی دهد.
مهدویت جمکران

حجت الاسلام علی رییسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به اهمیت حفظ اصالت دینی در عصر غیبت گفت: ائمه هدی(ع) هر چه به پایان و ائمه بعدتر نزدیک تر می شدند به ویژه از دوره امامت امام موسی کاظم(ع) به بعد که فشار حکومت عباسی بیشتر می شد سعی کردند از روش هایی  ویژه اعم از وکالت، نوشتن نامه ها و ارسال آن به شیعیان به صورت مخفیانه، قرار دادن نائبانی در شهرهای مختلف برای حفظ ارتباط با شیعیان و دریافت وجوهات شرعی و پاسخگویی به سؤالات شرعی آنان برای ارتباط با شیعیان خود استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: با نزدیک تر شدن زمان غیبت حضرت مهدی(عج)، به ویژه در زمان امامت امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع)، این گونه ارتباطات جدی تر و منظم تر می شد.

پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: این حرکات نوعی آماده سازی شیعیان برای عصر غیبت کبری بود، حتی غیبت صغری و نائبان خاص نیز به نوعی آماده سازی شیعه برای درک و فهم غیبت حضرت ولی عصر بود، در زمان غیبت صغری، شیعه از طریق راه ارتباطی و از مسیر نواب خاص امام، مشکلات و سؤالات خود را دریافت می کردند. 

حجت الاسلام رییسی گفت: بعد از فرا رسیدن غیبت کبری، نیابت خاص به نیابت عام تبدیل شد، به عبارتی، دیگر نیاز نیست اشخاصی با عنوان نائبان خاص حضرت مهدی معرفی شوند و امورات را مدیریت کنند، بلکه نائبانی عام (فقهای باتقوا) که مخالف هوای نفسانی خود هستند مسیر را ادامه می دهند.

وی بیان کرد: راه حفظ اصالت های دینی از طریق نواب امام زمان(عج)، همان فقهای بزرگوار با داشتن تقوا، اسلام شناسی، توجه به احکام اهل بیت(ع) و با استفاده از مهارت اجتهاد، سؤالات و مشکلات شیعیان را پاسخگو هستند.

محقق حوزوی به مصادیق فرهنگ انتظار در سبک زندگی اسلامی اشاره داشت و گفت: اگر در نگاه فردی و اجتماعی، به این باور برسیم که فرهنگ انتظار و انتظار فرج برترین اعمال است، نوع برنامه ریزی ها برای زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی افراد تغییر خواهد کرد.

حجت الاسلام رییسی ادامه داد: کسی که منتظر صاحب الزمان(عج) است از نظر زندگی فردی سعی می کند تمام حرکات و سکنات در مسیر رضای آن حضرت باشد و خانواده و فرزندان خود را مهدوی تربیت و خانواده منتظر واقعی را معنا می کند.

وی ادامه داد: خانواده ها برای معنا کردن فرهنگ انتظار در اذهان فرزندان، باید معنای واقعی فرهنگ انتظار را در آموزش های آنان به کار گیرند و نوعی آمادگی علمی و عملی و همچنین آمادگی های لازم که در آغاز و زمان ظهور حضرت مهدی(عج)، شخص به واسطه آن بتواند به عدالت بخشی در عالم کمک کند.

پژوهشگر حوزوی گفت: جریان مادی گرا بعد از رنسانس تمام تلاشش این است که انسان ها را از آسمان و امدادهای غیبی الهی نومید و دل آنان را خالی کند و به آنان بقبولاند که قرار نیست خدا و ملکوت بر زمین و زمینیان نظر بیندازد و انسان ناچار به قبول فرهنگ مادی غرب است، بنابراین بسیاری از استراتژیست های غربی مانند فوکویاما معتقدند که فرهنگ مادی پایان تاریخ است بعد از ان هیچ امیدی به فرهنگ بهتر و برتر نیست.

 حجت الاسلام رییسی در ادامه افزود: اما فرهنگ انتظار مبتنی بر نوعی اعتراض به وضع موجود است، انسان منتظر وضع موجود را نمی پسندد و آن را کامل نمی داند، هر چه غرب تلاش کند که این وضع فعلی را بزک و زیبا و آن را به عنوان ایده آل نهایی برای بشر ترسیم کند، انسان منتظر واقعی ظهور منجی نمی تواند به فرهنگ دنیاگرایی سکولار رضایت یدهد.

وی در پایان گفت: انسان منتظر به معنای واقعی منتظر است تا با ظهور حضرت مهدی(عج)، دنیایی پر از عدل و داد را ببیند و حقوق بشر مبتنی بر تمام ابعاد وجودی انسان محقق شود./۸۵۱/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات