۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۵۳۷۲۸۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

اربعین تمدنی برای تمدن غیرانسانی غرب باقی نخواهد گذاشت

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اربعین دنیا را فرا خواهد گرفت، گفت: اربعین تمدنی برای تمدن پوسیده و غیر انسانی غرب باقی نخواهد گذاشت.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، پنج شنبه در مراسمی که به مناسبت عزاداری اربعین اباعبدالله الحسین(ع) در حسینه امام خمینی(ره) و در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، گفت: خداوند دین را به گونه‌ای طراحی کرده که مردم با مقدار یاری رساندن ولی خدا امتحان شوند.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند نصرت ولی خدا یک مساله‌ حاشیه‌ای و تصادفی است که اگر پیش آمد باید رسول و ولی خدا را یاری کرد، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: من رسول خودم را به سوی شما فرستادم تا ببینم چه کسی ایشان را یاری می کند؛ مقوله کمک کردن را نباید به عنوان یکی از فرعیات تبعیت کردن و ایمان آوردن دانست بلکه باید به آن اصالت داد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه طرز آموزش‌های دینی ما باید براساس آیه‌ای که ذکر شد تغییر پیدا کند تا تعلیم و تربیت ما در جریان کمک کردن به ولی خدا قرار گیرد، ابراز کرد: نصرت ولی خدا ظرف تکلیف و ظرف تجلی ایمان است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دعوت گسترده پیامبر(ص) مبتنی بر یاری خودش بود، گفت: حضرت گاهی اوقات از کفار برای یاری خودش کمک می گرفتند. پیامبر(ص) در منطقه‌ای که سرشار از درگیری بود مبعوث شدند تا اگر کسی خواست به حضرت ایمان بیاورد و در رکاب ایشان بجنگد، زیرا اصل درگیری امتحان تقوا بر محوریت نصرت ولی خدا استوار بود.

وی افزود: امروز ما آثار جدا سازی ولی خدا با دین که تجلی بالای آن در جریان وهابیت تکفیری است را مشاهده می‌کنیم که چگونه برده طاغوت و استکبار شده‌اند و ولی خدا و احترام به او را حذف کرده و تحت دکترین صهیونیست‌ها عمل می‌کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: حذف ولی خدا حرف جدیدی نیست زمانی که استکبار خبیث صهیونیستی و انگلیسی به منطقه آمدند تا علیه جامعه اسلامی کار کنند با ایجاد وهابیت قبور مطهر بقیع را خراب کردند تا بتوانند اندیشه ضد امامت و ضد ولایت را تقویت کنند چون آنها می‌دانند که تنها راه مقابله با دین آن است که نقش اولیای دین را حذف کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به آیات الهی، گفت: خداوند می‌فرماید: کسانی که به پیامبر(ص) ایمان می‌آورند، ایشان را گرامی می‌دارند، یاریش می‌کنند و از رسول تبعیت می‌کنند اینان رستگاران هستند؛ بنابراین هدف از بعثت پیامبر(ص) یاری کردن ایشان است اگر امروز در مدارس فرزندانمان را خوب آموزش دهیم به طور قطع آنان سوال خواهند کرد ما چگونه می‌توانیم امام خودمان را یاری کنیم. نصرت ولی خدا یک مفهوم گسترده در دین است که با نزدیک شدن به امر ظهور این امتحان از انسان‌ها گرفته می‌شود برای همین محور زندگی ما باید نصرت ولی خدا باشد.

وی با تاکید براینکه محور زیارت اربعین نصرت ولی خدا است، تصریح کرد: زیارت اربعین به طور خاص هدفش نصرت است، نصرت نتیجه محبت و ولایتمداری است انسان ولایتمدار نصرت و ولایت را در کنار هم دارد. اگر با این پیاده روی ما عاملی شویم که ظهور ولی خدا محقق شود این محبت به عنوان نصرت ولی خدا پذیرفته می‌شود در غیر این صورت نشان می‌دهد که محبتمان هنوز به آن میزان که باید برسد، نرسیده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خوشبختانه این محبت به صورت کمی و کیفی در حال افزایش است و کسی نمی‌تواند مانع اوج گیری این محبت شود، این محبت در آغاز راه است، این نصرت سبب یاری ولی خدا می‌شود، آن کسانی که از بعد سیاسی این محبت می‌ترسند و می‌خواهند فتیله این محبت را پایین بکشند ناراحت باشند، ایرادی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه این محبت به یک حکومت جهانی و نصرت ولی خدا در مراتب خودش منجر خواهد شد، گفت: نصرت اولیای الهی یکی از مهمترین آزمایش‌ها الهی است و نصرت بدون محبت به ولی‌خدا امکان پذیر نیست. متاسفانه هنوز اربعین در کشور ما غریب است چرا که اربعین تجلی محبت و تقواست. برخی هنگامی که می‌بینند نمی‌توانند مانع معنویت در جامعه شود به ترویج معنویت سکولار می‌پردازند.

وی ادامه داد: اربعین تجلی محبت به اولیای الهی است، محبت اگر خوب شناخته شود در کنار دیگر موضوعات قرار نخواهد گرفت، بعضی فکر می کنند که محبت سلیقه‌ای است این افراد از سلامت فطری و باطنی برخوردار نیستند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان اسیر محبت است، اظهار داشت: گاهی می‌گویند محبت را از آگاهی باید شروع کرد در حالی که انسان هیچگاه از آگاهی آغاز نمی‌کند بلکه انسان از میل به آگاهی آغاز می‌کند. محبت نظام زندگی بشر است، عمل زمانی ارزش دارد که تقویت کننده محبت باشد، محبت اگر از مسیر خودش منحرف شود عمل و علم انسان نابود می‌شود. محبت ولی خدا محور حیات بشر است.

وی با تاکید براینکه اربعین تمدنی برای تمدن پوسیده غیر انسانی غرب باقی نخواهد گذاشت، گفت: کسانی که می‌گویند اربعین را نمی‌توان به عنوان الگو برای ایجاد تمدن قرار داد مانند کسانی هستند که پیامبران را مسخره می‌کردند. کسانی که می‌گویند سال آینده موکب‌های مرزی را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم هنوز نتوانسته‌اند اربعین را درک کنند و نمی‌دانند مردم براساس محبت آن موکب‌ها را اداره می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اربعین تجلی ایثار و گذشت است، گفت: اربعین زندگی فراتر از قانون، اخلاق، عدالت بلکه سراسر ایثار است سقف حیات بشر، حقوق بشر نیست بلکه مانند آدم زندگی کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید براینکه اربعین دنیا را فرا خواهد گرفت، گفت: حکومت امام زمان(عج) جهان را فرا خواهد گرفت بنابراین حقیقت این محبت آن است که یک تمدن ایجاد خواهد کرد ما این ایثاری که در اربعین می‌بینیم جهانی را تغییر خواهد داد، ما نباید وقت خودمان را برای متقاعد کردن کسانی که تا به امروز متقاعد نشدند، تلف کنیم، ما باید دین مبتنی بر محبت و عشق به اولیای الهی را به جهان معرفی کنیم تا سوء تفاهمهایی که دشمنان علیه اسلام ایجاد کردند، رفع شود./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات