۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۵۲۱۰۹۰

گفت‌وگوی متفاوت رسا با مبلغ تبریزی

حجت الاسلام عباسپور روحانی حوزه علمیه تبریز است که با لباس روحانیت در ورزشگاه حاضر می شود و تا مرز لیدری هواداران تیم تراکتورسازی در استادیوم نیز پیش رفته است.
بهزاد عباس پور، مبلغ حوزه علمیه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، این روزها حضور روحانی معروف تبریزی به عنوان حامی تراکتورسازان در ورزشگاه، تعجب مردم و جامعه روحانیت را در پی داشته است. این مبلغ حوزوی که در ورزشگاه همچون سایر هواداران تراکتورسازی شور زاید الوصف خود نسبت به تیم محبوب خویش را نشان می دهد، از اهداف و آرمان های خود سخن می گوید.

حجت الاسلام بهزاد عباسپور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار رسا در تبریز با اشاره به اهداف و برنامه های خود گفت: شاید در نگاه اول، همگان اهدافی را برای من فرض کرده اند؛ اما در واقع حمایت از تیم تراکتور سازی و نیز ترویج مسائل فرهنگی از زمره برنامه های من در ورزشگاه بوده است.

وی افزود: فعالیت های من در این حوزه اهداف یگانه ای را دنبال نمی کند و در این راستا ابعاد متعددی وجود دارد؛ چرا که فاصله میان مردم و روحانیت در این سال ها تا حدی افزایش یافته که باید این مسأله را به عنوان یک واقعیت قبول کرد و برای از بین بردن آن و نیز نزدیک کردن جوانان به ارزش های فرهنگی حرکت کرد.

حجت الاسلام عباسپور گفت: برنامه روحانیون در این سال ها برای تحقق این هدف شاید نتیجه بخش نبوده و حال مبلغان جوان‌گرای حوزوی باید با اتخاذ سیاست های بدیع و نو فقدان های فرهنگی را از بین ببرند.

وی افزود: در بازی اول تیم فوتبال تراکتورسازی در فصل جاری که با لباس روحانیت تصمیم به حضور در ورزشگاه گرفتم، با نوعی دلهره مواجه بودم و گاهی افکار و تبعات منفی احتمالی، ذهنم را درگیر خود می کرد؛ اما استقبال بی نظیر هواداران تراکتورسازی سبب شد تا به لباس روحانیت بیشتر از قبل افتخار کنم.

 

وی گفت: در واقع هواداران تراکتورسازی بهترین و با شخصیت ترین هوادارانی هستند که در این سال ها نظاره گر بودم. رفتار و نوع تشویق آن ها باید الگوی تیم های دیگر باشد . تشویق تیمی که سه باخت متوالی داشته، نشان از شخصیت هواداران این دیار دارد و اینکه بعد از باخت، سی دقیقه بعد از بازی، به بازیکنان خود روحیه دهند، همان معیاری است که آنان را با هواداران دیگر تمایز می دهد.

حجت الاسلام عباسپور در جواب خبرنگار رسا مبنی بر عجیب بودن حضور یک روحانی در ورزشگاه و نیز انتقاد های وارده از طرف مردم و دیگر روحانیان تصریح کرد: سبب تعجب من است که چرا حضور روحانی در فعالیت های روزمره، نوعی هنجار شکنی تلقی می شود. حضور من در ورزشگاه برای بار نخست نبوده و من چندین سال قبل در ورزشگاه قدیمی باغشمال هم حضور داشتم. ما روحانیون از ورزش جدا نیستم و ما حتی تیم های ورزشی هم در سطوح بالا تشکیل داده ایم. حضور روحانیان در اجتماعات و جامعه حساسیت خاصی ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: اعتراض برخی هم‌کسوتان بنده نسبت به این فعالیت ها موضوعی است که باید با نگرش درون سازمانی حل شود. چون عاشق روحانیت هستم، انتقاد ها را هم با دید مثبت قبول می کنم و برای دیدگاه های خویش و نیز آرمان هایم دلیل دارم و حاضرم برای هر قشری اثبات کنم.

حجت الاسلام عباسپور افزود: فعالیت تبلیغی من تنها در ورزشگاه ها نیست، بلکه این موضوع فقط انعکاس خبری بیشتری در پی داشته ‌است. من حتی در پارک ها، فضاهای فرهنگی -تفریحی حضور فعال دارم؛ اما استادیوم ها،  با توجه به خیل عظیم هواداران و قشر جوان پتانسیل بالایی دارد که برای تبلیغ اسلام و پیشبرد فعالیت های فرهنگی بهترین گزینه است. حضور بنده به عنوان روحانی در ورزشگاه تبعات قابل توجه و مثبتی در پی داشته که از این حیث می توان به برگزاری نماز جماعت، طرح مسائل فقهی و شبهه زدایی در برخی مسائل جوانان نام برد.

وی درخصوص حضور بانوان در ورزشگاه ها نیز گفت: حضور بانوان در ورزشگاه باید همراه با فراهم شدن برخی شرایط باشد، چراکه این امر می تواند به لحاظ فرهنگی تبعات مثبت و منفی داشته باشد.

حجت الاسلام عباسپور در مورد آفت های موجود در فوتبال اشاره کرد و افزود: فوتبال و سیاست دو امر جدا از هم تلقی می شوند، گرچه فوتبال خود یک نوع سیاست است؛ اما ادغام این دو با یکدیگر شرایط مناسبی را به دنبال نخواهد داشت. دلیل وجود برخی حاشیه ها که با روح ورزش هم در تضاد است، همین مسأله است. باید توجه داشت که حمایت از تراکتورسازی، فعالیت سیاسی نیست و این مورد کاملا با شالوده و ذات ورزش که اولیای دین تاکید داشته اند، منافات دارد اما به نظر من دفاع از زبان و هویت، مترادف با دفاع از اسلام، کشور و ناموس است.

 

وی در خصوص حضور در استادیوم با لباس روحانیت اظهار داشت: لباس مقدس روحانیت، بیرق اسلام و تبلیغ آن است و حضور من با این لباس به منزله رواج دین و احیا ارزش های فرهنگی است. عده ای لباس یک پزشک یا مکانیک را با این لباس مقایسه می کنند و همواره در صفحات مجازی به این امر انتقاد می کنند؛ ولی باید گفت که این لباس مقدس اهداف والایی دارد که با دیگر پوشش ها قابل قیاس نیست. همنشینی من با این لباس با مردم معطوف به این هدف است که شکاف بین روحانیت و مردم از بین برود نه برای اینکه با پوشیدن این لباس «بهزاد عباسپور» را تبلیغ کنم.

این مبلغ حوزوی تصریح کرد: با توجه به حاشیه‌ هایی که با حضور من در استادیوم به وجود آمد، باید اعلام کنم که در آینده قصد کاندیداتوری در هیچ انتخاباتی را ندارم و نخواهم داشت و هیچ وابستگی به گروهی ندارم؛ چرا که هدف اول، ترویج اسلام و ادای وظیفه به آن است.

وی در انتقاد به شایعه سازی های صورت گرفته در خصوص حضورش در ورزشگاه تصریح کرد: عده ای بر این باورند که این فعالیت ها، در قالب برنامه ریزی هایی بوده که از طرف برخی نهاد ها اجرا می کنم که این موضوع را به جد تکذیب می کنم، ولی آرزویم این است که کاش از طرف فدراسیون یا دیگر ارگان ها حضور می یافتم؛ ولی من با هزینه شخصی و با درآمد ناچیز طلبگی در این راه قدم گذاشته ام که آرمان های اسلامی را در جامعه پیاده کنم.

حجت الاسلام عباسپور ادامه داد: با شروع این اقدامات، هیچ حمایتی از سوی مسؤولان به عمل نیامد و آنان توجهی به این تفکر نداشتند. حال سؤال اینجاست که اگر من از هواداران پرسپولیس یا سپاهان بودم باز این وضعیت حاکم بود؟ متاسفانه در این راه هیچ نهادی اعلام حضور نکرد و من به تنهایی به این کار تبلیغی ادامه خواهم داد، ولی امیدوارم در ادامه متولیان این امر به این مسائل واقف شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه حتی حضور من در کنار هواداران هم در موردی با مخالفت همراه شد که در بازی با نفت تهران در یادگار امام، مدت طولانی را پشت در های ورزشگاه منتظر ماندم و اجازه حضور نداشتم و در آن هنگام نسبت به من رفتار های ناشایستی را هم انجام دادند که امید دارم این تفکر اصلاح شود.

این مبلغ حوزوی در پایان با قدردانی از هواداران پرشور تراکتورسازی در ورزشگاه اظهار داشت: از تمامی هواداران تراکتورسازی نسبت به حمایت بی دریغ از فعالیت تبلیغی بنده، سپاسگزارم و امیدوارم در ادامه راه مسؤولان امر نسبت به این حرکت تبلیغی عنایت ویژه داشته باشند.

گفتنی است، حضور طلاب و روحانیت در فضاهای ورزشی و برخی از مناطق همچون سواحل دریا مورد بحث، نقد و تامل بسیاری از اساتید و حوزویان است و این بحث موافقان و مخالفان زیادی داشته و دارد؛ از این رو انتشار گفت وگوی مذکور در خبرگزاری رسا نیز به منزله تایید آن نبوده و مقدمه ای برای بحث های جدی در موضوع هویت طلبگی و کارکردهای تبلیغی روحانیت است. در همین راستا خبرگزاری رسا در آستانه سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه، جهت ترویج، تبلیغ و تقویت زی طلبگی، سلسله گفت وگوهایی را تحت عنوان «هویت طلبگی» با علما و اساتید حوزه منتشر کرده که مخاطبان گرامی خبرگزاری می توانند اخبار مربوطه را در سرویس حوزه و روحانیت مشاهده و یا از اخبار مرتبط ذیل همین خبر استفاده کنند./935/ت۳۰۱/ب۱

گفت و گو: میرمحمد معصومی

ارسال نظرات