۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۵۱۸۲۰۱
آیت‌الله سعیدی در دیدار اعضای خبرگزاری رسا:

خبرگزای رسا یک رسانه با برکت است/ خبررسانی از شؤون انبیاء است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) تاکید کرد: خبرگزاری رسا به‌عنوان یک رسانه حوزوی و انقلابی در بدنه متخصصان خود قرآن محوری را اساس رفتارهای رسانه‌ای خود قرار دهد.
 آیت الله سعیدی دیدار اعضای  خبرگزاری رسا با آیت الله سعیدی آیت الله سعیدی دیدار اعضای  خبرگزاری رسا با آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار با اعضای خبرگزاری رسا که در سالن محراب شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، بررسی ابعاد مواجهه متفاوت یک انسان در دو فضا به‌عنوان فضای مجازی و حقیقی را امری ضروری دانست و اظهار داشت: بررسی و کشف جواب این سؤال که «چگونه می‌شود یک انسان در فضای مجازی و حقیقی دو رفتار متفاوت در الگوی اخلاقی از خود نشان می‌دهد؟» مسأله مهمی است؛ چراکه نمی‌توان به‌صراحت این مسأله را مرتبط به دشمنان جهان اسلام دانست.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که رعایت تقوای مؤمن در خلوت یکی از توصیه‌های اساسی دین مبین اسلام است، ابراز داشت: رعایت تقوا در خلوت‌ها از سوی مؤمن یکی از دردهای قدیمی اخلاق و دین مبین اسلام است؛ بر این اساس وقتی انسان مشابه فضای خلوت را برای خود احساس کند بلافاصله واکنش‌های ساحت‌های خلوت خود را نمایان خواهد ساخت.

آیت‌الله سعیدی بابیان این‌که در فضاهایی که ناظر در آن نیست و یا ناظر در آن محترم شمرده نشده رفتارهایی از انسان سر می زند که در خلوت‌ها از سوی وی صادر می‌شود، عنوان داشت: انسان‌هایی که وارد فضای مجازی می‌شوند به میزان ضعف تقوا از خود رفتارهایی را به نمایش می‌گذارند که نمایشگر سبک زندگی فردی آنان است.

امام‌جمعه قم در ادامه از فعالیت های خبرگزاری رسا تقدیر و از این رسانه به عنوان یک رسانه با برکت یاد کرد و سرمایه‌گذاری برای انتشار خبر به زبان ترکی را زمینه مناسبی برای خبرگزاری رسا دانست.

آیت الله سعیدی در ادامه با بیان توصیه هایی گفت: تعامل با حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید دامنه بسیار وسیعی دارد و ادبیات و ادب خاص خود را دارد که رسانه هایی که در حوزه دین و روحانیت فعالیت می کنند باید به این نکته توجه لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: ترویج کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند  زمینه مناسبی برای رسالت خبری خبرگزاری رسا باشد؛ بر این اساس خبرگزاری رسا در مواجهه با عناوینی همچون«برخورد انفعالی با مسائل» باید با تکیه‌بر مبانی قرآن عمل کند؛ چراکه این عنوان در جوامع بشری الگویی از ضد ارزش‌ها است، اما باید توجه داشت در شرایطی خاص همین ضد ارزش رسالت اصلی یک رسانه انقلابی خواهد شد چنانکه در برخی از ادبیات روایی مواجهه انفعالی مؤمن با برخی از مسائل ممدوح بیان‌شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بررسی ابعاد فقهی خبررسانی معیار از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: خبرگزاری رسا به‌عنوان یک رسانه حوزوی و انقلابی در بدنه متخصصان خود قرآن محوری را اساس رفتارهای رسانه‌ای خود قرار دهد؛ بر این مدار رسانه خبری می‌تواند خبرنگارانی مؤمن و انقلابی را پرورش دهد.

آیت‌الله سعیدی به بیان نمونه‌های قرآنی خبررسانی معیار قرآن کریم پرداخت و گفت: ترسیم آیین‌نامه قرآنی برای یک رسانه می‌تواند برمدار نمونه‌ها و مصداق‌های قرآنی شکل پذیرد؛ بر این اساس باید توجه داشت که رسالت انبیاء در یک بعد بر رسالت خبررسانی است.

امام‌جمعه قم با اشاره به این‌که خبررسانی یکی از شؤون انبیای الهی است، گفت: تأمل در نمونه‌ها و مصادیق قرآنی می‌تواند در تعیین الگویی کنش‌های رسانه‌ای بسیار مؤثر باشد تا جایی اطلاع‌رسانی اخبار امت اسلام برمدار پایبندی به مبانی عقیدتی استوار بر مشی اختصاصی اسلامی است؛ بر این اساس باید توجه داشت که یک خبرنگار مؤمن هر خبری را تولید و منتشر نمی‌کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان برخی از قصه های قرآنی تصریح کرد: تأمل در الگوی رفتاری قصص قرآنی رسالت خبری را در حین سنگینی برای خبرنگار سهل و آسان خواهد کرد.

آیت‌الله سعیدی به  آیه 22 سوره ص اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه به‌حقیقتی آموزنده در تاریخ اشاره دارد چنانکه در این آیه فرموده است «إِذْ دَخَلُوا عَلَى دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ  قَالُوا لَا تَخَفْ  خَصْمَانِ بَغَى بَعْضُنَا عَلَى بَعْضٍ فَاحْكُمْ بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَلَا تُشْطِطْ وَاهْدِنَا إِلَى سَوَاءِ الصِّرَاطِ؛ هنگامی‌که (در محراب) بر داود داخل شدند و او از آنان سخت هراسان شد (که مبادا دشمن باشند) آنان بدو گفتند: مترس، ما دو تن (یا دو گروه) خصم یکدیگریم که برخی بر دیگری ستم کرده (و به حکومت پیش تو آمده‌ایم)، میان ما به‌حق حکم کن و با هیچ‌یک جور و طرفداری مکن و ما را به راه راست دلالت فرما.»

وی ادامه داد: حضرت داود(ع) ا زجمله انبیاء الهی بود که از محافظان زیادی برخوردار بود بر این اساس ذکر واژه « قَالُوا لَا تَخَفْ » نشان می‌دهد که دونفری که برای قضاوت به حضرت مراجعه کرده بودند از دیواره‌های امنیتی عبور کرده و به محضر حضرت رسیدند؛ بر این اساس قضاوت زودهنگام حضرت داود که بلافاصله با توبه همراه بود  تعیین‌کننده الگوی مواجهه معیار قرآن کریم با رویدادها است./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات