۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۵۰۵۷۷۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور تشریح کرد؛

حکم استفاده از صندلی برای ادای نماز

کارشناس مسائل شرعی با بیان اینکه نماز خواندن بر روی صندلی شرایط و اوصافی ویژه دارد، گفت: نماز نافله مغرب و عشا را نمی توان بر روی صندلی بجا آورد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین وحیدپور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به تشریح احکام نماز افرادی که توان ادای نماز به‌صورت ایستاده ندارند پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه ادای نماز بر روی صندلی در جامعه اسلامی به گونه عجیبی در حال شیوع است.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) با انتقاد از برخی از مساجد مروج این فرهنگ پرداخت و عنوان داشت: مشاهده می‌شود که برخی از مساجد به سبکی در ترویج بدون آموزش نماز بر روی صندلی به نحوی اقدام کرده‌اند که برخی اوقات صحن علنی نماز جماعت مسجد به تالار پذیرایی شباهت پیدا می‌کند؛ این در حالی است که تعداد ردیف‌های صندلی‌های نماز از نمازگزاران قیام کرده بیشتر می‌شود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان اینکه نماز خواندن بر روی صندلی از منظر شرع مقدس اسلام شرایط و اوصافی ویژه دارد، گفت: جانبازان دفاع مقدس از جمله مؤمنانی هستند که در طول عمر خود بر ویلچر نشسته و توان بلند شدن از جای خود ندارند؛ بنابراین شرع مقدس اسلام برای اقامه نماز آنان شرایطی ویژه ترسیم کرده است.

وی ادامه داد: این دسته از جانبازان که به‌طور کل توان قیام ندارند می‌توانند بر روی همان ویلچر نماز خود را اقامه کرده و برای رکوع به میزانی مختصر خم‌شده و اگر صندلی و تکیه‌گاه برای سجده برایشان موجود است سجده را بر روی میز یا صندلی به‌جا آوردند در غیر این صورت می‌توانند مهر را با دست بالا آورده و به‌پیشانی نزدیک کنند و سجده را به‌جا آورند؛ بر این اساس جانبازانی که به‌طور کل توان بلند شدن از جای خود را نداشته از منظر شرع مقدس به ادبیاتی که تشریح شد باید عمل کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور در ادامه بابیان این‌که بیش از 90 درصد نمازگزاران توان قیام در نماز را دارند، اظهار داشت: نمازگزاران معمولاً برای قیام نماز مشکلی ندارند؛ بنابراین این دسته از نمازگزاران باید قیام نماز را ایستاده و رکوع آن را نیز به هر مقداری که می‌توانند ادا کنند این در حالی است که اگر پزشک معالج بی‌غرض آنها را به هر دلیلی از خم شدن زانوها در سجده و هر عملی شبیه آن منع کرده می‌توانند سجده خود را بر روی میز نماز بجا آورند.

وی افزود: اگر بیمارانی همچون مبتلایان دیسک کمر دکتر معالج آنان درصورتی‌که پزشک متخصص بی‌غرض باشد، آنان را از اعمالی شبیه به رکوع منع کرده است می‌توانند برای اقامه رکوع بر روی میز نماز نشسته و مقداری مختصر عمل رکوع را اجرا کرده و پس‌ از آن در سجده‌گاه صندلی نماز سجده خود را بجا آورند.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) در پایان با بیان این‌که نماز نشسته به دو گونه است، عنوان داشت: نماز نشسته گاهی به دلیل کسالت جسمی است که مکلف می‌تواند با ادبیات فقهی که توصیف شد نماز خود را نشسته بجا آورد؛ اما گاهی نمازهایی هستند مانند نماز نافله مغرب و عشا که مؤمن باید نشسته بر روی زمین بجا آورد از منظر فقه اسلام مکلف نمی‌تواند این نماز را نشسته بر روی صندلی نماز بجا آورد؛ اگر چنین کند نماز او باطل است./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات