۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۸۹۷۱۰
آیت‌الله ری شهری:

حقیقت ایمان بالاترین مرتبه یقین است

آیت‌الله محمدی ری شهری با بیان اینکه حقیقت ایمان بالاترین مرتبه یقین است، گفت: بالاترین مقام یقین تنها به ائمه معصومین(ع) اختصاص دارد.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در نخستین جلسه تفسیر قرآن کریم در سال 96 که در همین آستان مقدس برگزار شد، در تفسیر فرازی از آیه چهارم سوره بقره، گفت: یکی از ویژگی‌های انسا‌های متقی داشتن یقین به آخرت است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در تبیین مراتب یقین به آخرت، بیان داشت: یقین به آخرت مراتب متفاوتی دارد که یکی از آن مراتب برهان عقلی و رویت قلبی است.

آیت‌الله محمدی ری شهری درباره اینکه چه حقایقی از غیب قابل رؤیت است، ابراز کرد: انسان توانایی دارد همه حقایق غیبی را با چشم دل ببیند اما این مشاهده متناسب با حقیقت وجودی خودش میسر می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره اینکه انسان با حقیقت ایمان می‌تواند خداوند را مشاهده کند، گفت: حقیقت ایمان بالاترین مرتبه یقین است.

رییس دانشکده علوم حدیث با اشاره به اینکه چه کسانی حقایق قلبی را مشاهده می‎کنند، ابراز کرد: حقایق قلبی را کسانی درک می‌کنند که ادراک باطنی دارند و یقین آنها براساس رؤیت است که در صدر این افراد پیامبران و ائمه معصومین(ع) قرار دارند.

این مفسر قرآن کریم درباره اینکه چه کسانی می‌توانند با دیده قلب مسائل اخروی را مشاهده کنند، ادامه داد: انسان اگر عمل به ایمان برهانی داشته باشد به طور قطع به درجه یقین شهودی دست می‌یابد چرا که تقوا نور به همراه دارد و این نور موجب بصیرت است.

وی افزود: انسان در مرحله اول، نخست مسلمان می‌شود سپس ایمان کسب می‌کند و اگر انسان به آن ایمان عمل کند تقوا در وجود او ملکه می‌شود و در نهایت در استمرار تقوا به مقام یقین دست می‌یابد و کمتر کسی به این مقام می‌تواند برسد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: برخی افراد در همین دنیا بهشت را مشاهده می‌کنند و این شهودی قلبی است گویی با چشم بیرونی بهشت را می‌بینند.

این استاد اخلاق در پایان خاطرنشان کرد: بالاترین مقام یقین که دائمی است تنها مختص معصومین(ع) است./202/813/ب1

ارسال نظرات