۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۸۲۳۵۴
آیت‌الله محمدی ری شهری:

نیکی اندوخته فرد نیکوکار است

آیت‌الله محمدی ری شهری نیکی را گنج فرد نیکوکار دانست و گفت: احسان اندوخته انسان نیکو کار است بنابراین به کسی که امانتدار احسان است باید نیکی کرد.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، در ادامه تبیین این فراز از دعای شریف مکارم الاخلاق «الْإِفْضَالِ عَلَی غَیرِ الْمُسْتَحِقِّ» گفت: امام سجاد(ع) در این فراز از دعای نورانی مکارم الاخلاق احسان کردن به کسانی که نیازمند نیستند را مذموم دانسته و از رذائل اخلاقی معرفی می‌کنند.

وی افزود: روایات متعددی از ائمه معصومین(ع) در زمینه احسان کردن به دیگران ذکر شده است که برخی از روایات شامل نیکی کردن نسبت به همه افراد اعم از انسانهای خوب و بد می‌شود، دسته دیگر این گونه بیان می‌شود که نیکی باید در جای خودش صورت بپذیرد و روایاتی هم وجود دارد که مربوط به جمع بندی این دودسته می‌شود.

آیت‌الله محمدی ری شهری با اشاره به دسته دوم، بیان داشت: ائمه معصومین(ع) در روایات متعددی مسلمانان را به نیکی کردن نسبت به افرادی که متدین و دارای اصالت خانوادگی هستند توصیه می‌کنند؛ بنابراین بر اساس این روایت انسان باید به کسی که قدر نیکی را می‌داند احسان کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری نیکی را گنج نیکوکار دانست و عنوان کرد: انسان عاقل ثروتش را نزد کسی که امانت‌دار است، می‌سپارد بنابراین احسان اندوخته‌ای است که انسان نیکوکار آن را به صورت امانت نزد دیگری می‌گذارد پس باید مراقب باشد اندوخته‌اش نزد چه کسی است.

رییس دانشکده علوم و حدیث در پایان خاطر نشان کرد: در روایت است که ظلم کرده کسی که نیکی را در نزد کسی که اهل معروف نیست قرار دهد؛ بنابراین انسان نمی‌تواند نسبت به همه مردم احسان کند./813/202/ب1

ارسال نظرات