۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۴۸۲۰۶۹
آیت‌الله ری شهری:

نیکی به دیگران از نشانه‌های عقل است

آیت‌الله محمدی ری شهری با بیان اینکه احسان کردن از نشانه‌های عقل است، گفت: احسان ابتدایی به کسی که سزاوار نیکی نیست از رذائل اخلاقی محسوب می‌شود.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، با اشاره به یکی دیگر از فرازهای نورانی دعای مکارم الخلاق، گفت: امام سجاد(ع) در این دعای شریف اشاره به «الْإِفْضَالِ عَلَی غَیرِ الْمُسْتَحِقِّ» یعنی احسان ابتدایی می‌کنند.

وی در تبیین احسان ابتدایی، اظهار داشت: احسان ابتدایی کردن بر کسی که سزاوار احسان و نیکی نیست از رذائل اخلاقی محسوب می‌شود.

آیت‌الله محمدی ری شهری ابراز کرد: امام سجاد(ع) در این دعای شریف از خداوند متعال درخواست می‌کند که بارالها؛ مرا از سرزنش کنندگان و کسانی که احسان به غیر نیازمند می‌کنند قرار مده؛ این فراز از دعای مکارم الاخلاق بیانگر آن است که احسان به کسانی که نیازمند هستند از فضائل اخلاقی و در مقابل نیکی به کسی که شایسته نیکی نیست از رذائل اخلاقی به شمار می‌رود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: روایات متعددی از ائمه معصومین(ع) در زمینه احسان کردن به دیگران ذکر شده است که برخی از روایات شامل نیکی کردن نسبت به همه افراد اعم از انسانهای خوب و بد می‌شود، دسته دیگر این گونه بیان می‌شود که نیکی باید در جای خودش صورت بپذیرد و روایاتی هم وجود دارد که مربوط به جمع بندی این دودسته است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی در تبیین نخستین دسته‌ از روایات که در زمینه احسان به همه انسانها است، عنوان کرد: در روایات متعددی احسان کردن از نشانه‌های عقل است، امام حسین(ع) می‌فرمایند: کار خیر باید همانند باران شدید به انسانهای خوب و بد ببارد./202/813/ب1

ارسال نظرات