۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۴۷۷۶۴۲
از سوی انجمن علمی مهدویت؛

جایگاه استخاره در تشخیص حجت خدا بررسی شد

نشست علمی بررسی جایگاه استخاره در تشخیص حجت خدا با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صالحی از سوی انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه برگزار شد.
استخاره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید هادی صالحی در نشست علمی جایگاه استخاره در تشخیص حجت خدا که عصر سه شنبه در سالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه برگزار شد، استخاره را معضل جدید اجتماعی در ایران دانست و بیان داشت: استخاره در ایران دارای جایگاه ویژه ای است به گونه ای که حتی استخاره کنندگان در حرم عتبات نیز ایرانی هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به معنای لغوی و اصطلاحی استخاره اظهارداشت: استخاره در لغت به معنای طلب بهترین حالت و در اصطلاح به معنای واگذاری امور به عنایت الهی است؛ شیخ مفید(ره) بیان می کند در اموری که مورد نهی یا امر قرار گرفته است استخاره جایز نیست به عبارت دیگر استخاره در کارهای حرام و واجب جایز نیست.

وی با با بیان این که مدعی یمانی برای اثبات خود همچنین یارانش برای اثبات وی از استخاره استفاده می کنند، گفت: احمد بن حسن و یارانش برای اثبات و حجیت دانستن استخاره که دلیل اثبات ادعای آنها است به راوایات و عمومات تمسک می کنند در حالی که تمسک به عمومات موجب تعطیل شدن احکام می شود به عنوان مثال در امر قضا در صورت نیاز به شاهد یا هنگام شک در نماز می توان از استخاره استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسملین صالحی ادامه داد: در روایات فراوانی از واژه خارالله لک استفاده شده که مدعی یمانی و یارانش آن را به معنای استخاره گرفته اند در حالی که معنای آن طلب خیر است نه استخاره با قرآن کریم که متأسفانه امروزه در جامعه رواج پیدا کرده است.

وی به روایتی از صفوان که در کتاب غیبت شیخ طوسی نقل شده است اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از روایت های مورد استفاده احمد الحسن روایت شیخ طوسی از صفوان است که دلیل قطع خود به امام رضا(ع) را استخاره می داند در حالی که شیخ طوسی این روایت را برای رد کردن استخاره بیان کرده است نه اثبات آن.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: یاران مدعی یمانی به روایتی مبنی بر استخاره با قرآن کریم در زمان پیامبراکرم(ع) تمسک می کنند در حالی که باید گفت قرآن کریم نه تنها در زمان پیامبراکرم(ص) به صورت واحد جمع آوری نشده بود بلکه به صورت کامل نیز نازل نشده بوده است./1324/پ202/ی

 

ارسال نظرات