۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۴۲۳۵۷۸
فرزند ارشد شهید مطهری:

شهید مطهری: معنویت امام خمینی و علامه طباطبایی مرا تحت تأثیر قرار داد، نه علم‌شان

فرزند ارشد شهید مطهری گفت: بارها از پدر بزرگوارم شنيدم آن‌چه من را خيلي تحت تأثير علامه طباطبایی و امام خمینی قرار داده است، علم آن‌ها نیست، علم اين دو بزرگوار خيلي بالاست و از اساتيد بزرگي هستند؛ اما آن‌چه که مرا شیدای حضرت امام و علامه طباطبایی کرده است، معنويت ایشان است، نه علم‌شان.
دکتر مجتبی مطهری مجتبی مطهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجتبی مطهری، فرزند ارشد شهید مطهری در جلسه طلاب و فضلای اردکانیِ مقیم قم که در ساختمان مجمع طلاب استان یزد برگزار شد، به سیره اخلاقی و علمی استاد مطهری پرداخت.

 

وی درباره انتخاب روز معلم به مناسبت شهادت استاد مطهری، گفت: گاهی سؤال می‌کنند که چرا به جای روز تولد استاد مطهری، روز شهادت ایشان را روز معلم نامیدند؛ حكمت آن این است كه مطهري با شهادتش تولد ديگري پيدا كرد.

 

مطهری درباره روحیه اخلاقی استاد مطهری گفت: پدرِ شهید مطهری یعنی آقاشیخ محمدحسين مطهري، در شخصيت فرزندشان نقش داشتند؛ پدر ایشان دائم‌الوضو بود و شهید مطهری از همان کودکی سعی می‌كرد وضو گرفتن پدرشان را تقليد كنند.

 

وی افزود: وقتی مادر شهید مطهری از او می‌پرسید چرا این‌قدر دست و صورتت را با آب می‌شویی، جواب می‌داد: می‌خواهم وضو بگیرم تا روحم پاك باشد. این نشان می‌دهد شهید مهطری از همان دوران کودکی به مسأله معنويت، تزكيه نفس و سلوك روحاني علاقه خاصي داشت.

 

فرزند ارشد شهید مطهری خاطرنشان کرد: بارها از پدر بزرگوارم شنيدم آن‌چه كه من را خيلي تحت تأثير علامه طباطبایی و امام خمینی قرار داده است، علم آن‌ها نیست، علم اين دو بزرگوار خيلي بالاست و از اساتيد بزرگي هستند؛ اما آن‌چه که مرا شیدای حضرت امام و علامه طباطبایی کرده است، معنويت ایشان است، نه علم‌شان.

 

وی ابراز داشت: با اين‌كه ايشان حكيم، فيلسوف، فقيه، متفکر و آیت‌الله بودند، اما روي جلد كتاب‌هايشان «مرتضي مطهري» مي‌نوشتند و حاضر نبودند برای خودشان از هیچ کدام از این عناوین استفاده کنند؛ تمام این عناوین مانند «آیت‌الله، متفكر و علامه شهيد» بعد از شهادت به ایشان گفته شد.

 

مطهری به خاطره دیگری درباره اخلاص شهید مطهری اشاره کرد و افزود: سال 44 دوازده ساله بودم که کتاب داستان راستان، برنده جایزه یونسکو شد و من از پدر پرسیدم شما آیا خوشحال نیستید که داستان راستان برنده یونسکو شده است؟ ایشان گفت «خیلی اهمیت ندارد و خوشحال نیستم». به پدر گفتم اگر من بودم از خوشحالی در پوست خودم نمی‌گنجیدم. آن موقع تعجب کردم و نمی‌فهمیدم، ولی بعدها فهمیدم خوشحال نشدنِ ایشان چه سری داشت.

 

وی افزود: زمانی که امام خمینی از فرانسه به ایران برمی‌گشتند و میلیون‌ها مردم به استقبال ایشان آمده بودند، وقتی خبرنگار از ایشان پرسید چه احساسی دارید، امام فرمود احساسی ندارم. چنین انسان‌هایی واقعا جز خدا چیزی را نمی‌بینند، در این مسائل انقطاع از دنیا دارند و از دنیا برید‌ه‌اند و ارتباطشان را با دنیا به حداقل و در حد ضرورت رسانده‌اند.

 

فرزند ارشد شهید مطهری گفت: زمانی که در جوانی خود را فرزند استادِ دانشگاه معرفی کردم، وقتی شهید مطهری شنیدند، به این مسأله روی خوش نشان ندادند و بعدها فهمیدم که باید پدر خود را یک طلبه و روحانی معرفی می‌کردم.

 

وی با اشاره به سخنان امام خمینی به مناسبت شهادت استاد مطهری، گفت: امام (ره) فرمودند: «اگر خون این عزیز ما روی زمین نمی‌ریخت این انقلاب تأیید نمی‌شد. بریزید خون‌ها را، تا انقلاب زنده بماند.» در واقع شهید مطهری در پایان، حقانیت این انقلاب و معارف الهی و تشیع را با خون خودش امضا کرد.

 

گفتنی است، در ابتدای این مراسم، آقای مصطفی زارع، پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم و مسؤول گروه پژوهشی حامیان ولایت با اشاره به این‌که در زمان استاد مطهری پژوهش‌ها از شکل فردی به شکل گروهی تکامل یافته بود و مرحوم مطهری در کتاب ده گفتار به‌خوبی به این مطلب اشاره کرده اند.

 

وی گفت: پژوهش‌ها بعد از انقلاب اسلامی باید به پژوهش‌های سازمانی تکامل یابد و اساسا پژوهش‌های سازمانی جز بعد از تشکیل حکومت اسلامی امکان‌پذیر نیست./202/845/ب1

ارسال نظرات