۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۵۹۳۳۰۶
گفت وگوی تفصیلی رسا با حجت الاسلام دهقانی؛

قرارگاه خاتم الانبیا؛ سازندگی در اوج تحریم

قرارگاه خاتم الانبیا؛ سازندگی در اوج تحریم
مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه خاتم الانبیاء از فعالیت 250 روحانی در این قرارگاه خبر داد و تاکید کرد که حضور روحانیت فرصت ساز است.

اشاره: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) از زیرمجموعه های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از بزرگ ترین پیمانکاران کشور است که در سال 1368 و درست یک سال پس از پایان جنگ تحمیلی بر اساس موافقت رهبر معظم انقلاب و با هدف کمک به سازندگی و بازسازی کشور تاسیس شد.

از همان زمان قرارگاه خاتم الانبیا(ص) همه توان و ظرفیت خود را در خدمت سازندگی کشور قرار داد و توانست با تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی بیش از 1800 پروژه مهم و زیربنایی را اجرایی سازد؛ پروژه هایی که هر کدام جلوه ای از شعار« ما می توانیم» است.

قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در کنار انجام پروژه های مهم عمرانی در عرصه های نفت وگاز، پتروشیمی، صنعت ومعدن ،خطوط انتقال گاز ، راه وباند ،ساخت بنادر، سد و سازه های دریایی، هیچ گاه خود را رقیب بخش خصوصی قلمداد نکرده و به اذعان مسؤولان در دولت های مختلف به عرصه هایی ورود کرده که بخشی خصوصی توان ورود به آن عرصه را نداشته است.

انجام پروژه های آب رسانی، احداث بزرگراه و جاده های شهری و روستای و نیز طرح های محرومیت زدایی در نقاط مختلف کشور از دیگر خدماتی است که قرارگاه خاتم توانسته با اجرایی سازی آن لبخند رضایت را بر صورت مردمان رنج دیده مناطق محروم بنشاند.

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به مناسبت بیست و نهمین سالگرد تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) است، خبرنگار خبرگزاری رسا با حجت الاسلام والمسلمین دهقانی مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه به گفت وگو نشسته است.

وی در این گفت وگو از ظرفیت ها و توانمندی های بالای جوانان و متخصصان داخلی می گوید و تاکید می کند که قرارگاه خاتم با توان بالای فنی و مهندسی خود آماده کمک به دولت در حل مشکلات و پیشبرد پروژه های بزرگ عمرانی است.

حجت الاسلام والمسلمین دهقانی از فعالیت 250 روحانی در قرارگاه خاتم الانبیا(ص) خبر می دهد و در پاسخ به برخی شبهات و شایعات می گوید حضور روحانیت در این عرصه ها فرصت ساز و نوعی سرمایه گذاری و تولید قدرت است.

مشروح گفت وگوی خبرنگار رسا با حجت الاسلام والمسلمین دهقانی مسؤول حوزه نمایندگی در قرارگاه خاتم که همزمان با ایام سالگرد تاسیس قرارگاه خاتم الانبیا(ص) انجام شده است، تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

رسا: تشکر می کنیم از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید؛ در ابتدا قدری درباره اهداف، فعالیت ها و عملکرد قرارگاه خاتم الانبیا(ص) برای ما و مخاطبان خبرگزاری رسا بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

من هم تقدیر و تشکر می کنم از همکاران خبرگزاری رسا، که با همت بلند و با توجه به مقتضیات زمان مساله معرفت، معنویت و بصیرت را در کشور ترویج می کنند؛ انصافا این زحمت قابل تقدیر و تشکر است.

سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را گرامی می داریم؛ بیست و نهمین سالگرد تاسیس قرارگاه خاتم الانبیا(ص) را به همه بزرگ مردان عرصه سازندگی کشور بویژه برادران و همکاران عزیزم در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تبریک می گویم. وجود قرارگاه در کشور هم فرصت و هم نعمت است؛ هم عزیزان ما در قرارگاه باید این موقعیت را مغتنم بدانند و هم دولت و ملت این فرصت و موقعیت را ارزشمند بدانند.

وقت که جنگ به پایان رسید با دو نعمت بزرگ مواجه بودیم، نخست تجربه فنی مهندسی در جبهه جنگ و دیگری ماشین آلات و سرمایه بسیار با ارزش ماشین آلات فنی مهندسی برای دوران جنگ؛ از طرفی ما باید کشور را می ساختیم چراکه از یک سو ما وارث خرابی های زمان طاغوت بودیم و دوم وارث مشکلات دوران جنگ بودیم.

قرارگاه خاتم الانبیا؛ تجلی«ما می توانیم»| فعالیت 250 روحانی در قرارگاه

طبیعی بود بازسازی کشور تنها از عهده دولت برنمی آید و دیگران حتما بایستی به کمک دولت بیایند؛ قانون اساسی این اجازه را به نیروهای مسلح داده بود و این موقعیت را برای دولت اسلامی بوجود آورده بود تا از این تجریبات و امکانات در باسازی کشور استفاده کند.

لذا قرارگاه بر اساس موافقت قانون اساسی(اصل 147) و فرمانده معظم کل قوا تشکیل شد، مدیریت و فرماندهان با استفاده از تجارب دوران جنگ تلاش کردند، این فرصت را مغتنم دانستند و تلاش کردند تا قرارگاه را برای کمک به دولت اسلامی در باسازی کشور و تقویت بنیه مهندسی برای مواقع بحران و نیز انجام پروژه های دفاعی و غیر دفاعی در نقاط مختلف کشور و عمق بخشی به تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی در کشور و کشورهای همسو با انقلاب اسلامی از جمله ایجاد و تقویت امنیت پایدار در کشور و تقویت منزلت اجتماعی نظام اسلامی ایجاد کنند.

از این رو این مجموعه با برکت و بسیار ارزشمند با سه اصل سرعت، کیفیت و اقتصادی بودن شروع به فعالیت کرد و در عرصه سازندگی به فعالیت پرداخت.

رسا: عملکرد قرارگاه خاتم الانبیا(ص) را در بخش سازندگی کمک به کشور در حل پروژه های بزرگ و نیز اشتغال آفرینی چطور تحلیل می کنید؟

به لطف الهی و با همت همکاران و برداران ما از بدو تاسیس، قرارگاه پرونده قابل دفاعی در حوزه باسازی و اشتغال آفرینی در کشور و نیز کیفیت بخشی به فرهنگ پیمانکاری دارد و در هر یک از این بخش ها می توان گزارش و عملکرد مشروحی را بیان کرد.

رسا: قرارگاه خاتم الانبیا(ص) چقدر توانسته در راستای تقویت بنیان های اقتصادی کشور، تکیه به ظرفیت های داخلی و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کند؟

یکی از کارهای مهم و اصلی قرارگاه خاتم این بود که ما هرچه می توانیم از ظرفیت های داخلی برای حل مشکلات کشور و انجام پروژه ها بهره بگیریم. هرچقدر توانمند باشیم و از این توانمندی بتوانیم استفاده کنیم دست مستکبران را از کشور کوتاه می کنیم.

قرارگاه خاتم الانبیا؛ تجلی«ما می توانیم»| فعالیت 250 روحانی در قرارگاه

به همین دلیل علی رغم تحریم ها و مشکلات متعددی که جبهه استکبار بوجود آورد ما توانستیم در حوزه نفت و گاز پالایشگاه 15 و 16 را در زمان تحریم عملیاتی کنیم، یا امروز توانسته ایم پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس را مراحل نهایی آن را طی کنیم.

مدیران ما که یادگاران دوران دفاع مقدس هستند با همه ظرفیت تلاش می کنند تا سیاست های کلی نظام را در باسازی کشور در نظر داشته باشند و بتوانند از این رهگذر به توانمند سازی کشور کمک کنند.

تاکید می کنم اینها همه با تکیه بر توانمندی داخل، اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی محقق شده است.

محدودیت و مشکلات بود اما اراده قوی هم بود که با ظرفیت سازی در داخل کشور و استفاده کردن از توانمندی های نیروهای داخلی و جوانان این مرز و بوم و متخصصان بتوانیم در تمام حوزه ها خود را مدیریت کنیم و مجموعه های پیچیده صنعتی و اقتصادی را با تکیه بر همین ظرفیت ها اجرایی کنیم.

این دستاورد بسیاری بزرگی برای سازندگی کشور است که قابل رصد و ارزیابی است و همه می توانند آن را رصد کنند و ببینند.

رسا: به درستی اشاره داشتید به ظرفیت و توان بالای مهندسی و فنی قرارگاه خاتم؛ چقدر این ظرفیت را می توان به سایر حوزه ها تعمیم داد و سؤال دوم این که تا چه اندازه این توانمندی در حل مشکلات و اجرایی کردن پروژه ها از سوی مسؤولان و کارگزاران مورد توجه قرار می گیرد؟

در پاسخ به بخش اول پرسش شما باید عرض کنم راهکارش این است که قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به این توان خود قانع نباشد و مدام به فکر افزایش توانمند سازی خودش باشد و ظرفیت ها و توانمندی های خود را به روزرسانی کند.

دوم این که  دولت و کارفرمایان این توانمندی را باور کنند، سوم برای تامین نیازمندی های کشور در عرصه ساخت و ساز این توانمندی را بکار گیرند و بتوانند از این توان و ظرفیت به خوبی بهره بگیرند.

قرارگاه به برکت یادگاران دفاع مقدس امروز در اجرایی کردن سیاست های کلان نظام و توانمند شدن در حوزه مدیریت جهادی و فنی و مهندسی در بسیاری از حوزه هایی که کشور نیاز دارد و مسؤولان و فرماندهان عالی رتبه صلاح می بینند حضور پیدا کند و به دولت اسلامی در جهت تامین نیازمندی های کشور، عمق بخشی به معنویت و معرفت در جامعه اسلامی و ایجاد امنیت پایدار کمک کند.

تاکید می کنیم قرارگاه این فرصت و توانمندی را دارد، اما باید دولت اسلامی از این توانمندی در جهت حل مشکلات کشور استفاده کند، قرارگاه آمادگی کامل دارد از همه ظرفیت ها بهره بگیرد و بتواند این موقعیت را داشته باشد و به دولت در جهت در جهت امنیت، آرامش و آسایش جامعه اسلامی کمک کند.

رسا: ممنونم از توضیحاتی که حضرتعالی درباره عملکرد قرارگاه ارائه فرمودید؛ اگر اجازه بدهید برسیم به حوزه نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه خاتم الانبیا(ص)؛ قدری درباره عملکرد، ماموریت ها و اهداف این حوزه نمایندگی ولی فقیه برای ما و خوانندگان بفرمایید.

افزون بر فعالیت در عرصه سازندگی، حوزه نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه خاتم الانبیا(ص) فعال است؛ مسؤولیت ما نیز تقویت معرفت دینی، افزایش و ارتقای بصیرت سیاسی، معنویت افزایی و صیانت از ارزش های اخلاقی است.

در حوزه نمایندگی ولی فقیه بیش از 250 روحانی فاضل، با تجربه و متدین در سراسر قرارگاه مشغول انجام وظیفه هستند.

مسؤولیت این عزیزان نیز بیان احکام شرعی، برگزاری جلسات مذهبی و تقویت معرفت دینی و بصیرت سیاسی است.

قرارگاه خاتم الانبیا؛ تجلی«ما می توانیم»| فعالیت 250 روحانی در قرارگاه

در این حوزه خدای متعال کمک کرده و همکاران ما برنامه های بسیار خوبی را دنبال کرده اند و بحمدلله فضای قرارگاه یک فضای دینی، انقلابی و معنوی است.

در کشور ما پیمانکار کم نیستند، شرکت ها و پیمانکاران بزرگی در کشور فعال هستند؛ اما وجه تمایز قرارگاه خاتم الانبیا(ص) با بسیاری از این شرکت ها که در اقتصاد و بازسازی کشور دخالت دارند در همین برخورداری از روحیه انقلابی، معنوی و دینی است.

هرکجا که یک کارگاه و پروژه فعال هست یک روحانی وجود دارد که مسؤولیت بیان معارف و احکام اسلام را به عهده دارد و با برگزاری کلاس های آموزشی، برپایی جلسات ادعیه مثل دعای کمیل، دعای ندبه، زیارت عاشورا و بیان معارف تلاش می کنند تا فضا به لحاظ فرهنگ معنوی، اخلاقی و دینی قابل تحمل باشد.

هم برای براداران پاسدار، هم برای نیروهای قراردادی و حتی برای خانواده ها برنامه های فرهنگی داریم و در همه این بخش ها طبق برنامه انجام وظیفه می شود.

هدف ما هم این است که فضای قرارگاه معنوی و انقلابی باشد که صعوبت کار را قابل تحمل کند و بتواند از براداران در عرصه سازندگی با این شکل کار کردن حمایت کند.

رسا: برخی می گویند در انجام پروژه های اقتصادی تخصص حرف اول و آخر را می زند و نباید مسائل فنی و مهندسی را با چنین موضوعاتی قاطی کرد؛ نظر صریح حضرتعالی درباره پیوند معنویت با مسائل فنی و مهندسی چیست؟

سخن ما این است که هم تخصص مهم است و هم تعهد و مسائل ارزشی؛ پیوند این دو عنصر مهم در پیشبرد کارها بسیار راهشکار است و خوشبختانه این مساله در قرارگاه وجود داشته و دارد و برکاتش عاید کشور و مردم شده و گره های بزرگی از مشکلات کشور باز شده است.

توصیه ما این است که باید از ظرفیت ها بسیاری سازنده فرهنگ دینی و اخلاق اسلامی استفاده کنیم؛ هر قدر کار ما دینی تر، انقلابی تر و اخلاق مدارانه تر باشد اثر و ماندگاری ما بیشتر خواهد بود و کیفیت کار نیز تقویت خواهد شد.

کاری که انجام می دهیم بایستی با همه کسانی که سابقا این کار را انجام می دادند فرق کند، ما به دستور دین، و انقلاب بزرگان موظفیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم و هرچه می توانیم کیفیت کار را بالا ببریم، چون لازم است این سرمایه برای آیندگان هم حفظ شود.

قرارگاه خاتم الانبیا؛ تجلی«ما می توانیم»| فعالیت 250 روحانی در قرارگاه

فکر نکنیم حضور و بودن یک روحانی و انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی در کنار پروژه های عمرانی و فنی مهندسی، صرفه اقتصادی ندارد؛ اینها سرمایه گذاری و فرصت سازی است و به عزیزان ما در عرصه سازندگی در همه پرژوه ها و کارخانه و مجموعه هایی که در اقتصاد فعالیت می کنند، کمک می کند.

وجود روحانیت و فرهنگ اسلامی و اخلاق اسلامی فرصت ساز است و برای ما سرمایه و قدرت تولید وامنیت و آرامش ایجاد می کند.

وجود حوزه نمایندگی ولی فقیه و روحانیت که در این مجموعه ها هستند و پرداختن به مسائل بصیرتی و معنوی صیانت بخش و حمایت کننده برادران ما در عرصه سازندگی است.

رسا: تشکر می کنیم از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

من هم از شما عزیزان کمال تقدیر و تشکر را دارم؛ ان شاءلله در رسالتی که عهده دار هستید موفق باشید. /924/ج

گفت وگو از حسین عجمی

ارسال نظرات