۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۸۴۹۲۱

گزارش فعالیت‌های گروه جهادی میثاق در سالگرد زلزله کرمانشاه

در روزهای اولیه پس از زلزله غم بار کرمانشاه، گروه جهادی میثاق با حضور در روستاهای زلزله زده به خدمات رسانی به آسیب دیدگان پرداختند.
زلزله زدگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه جهادی میثاق متشکل از شماری از طلاب حوزه و دانشجویان با حضور در مناطق زلزله زده کرمانشاه به خدمت رسانی به مردم پرداختند.

در ایام سالگرد این زلزله نگاهی گذار می کنیم به بخشی از فعالیت های این گروه جهادی که بدون هیچ چشمداشتی در منطقه حضور یافتند و با تلاش های خود از آلام و درد مردم کاستند.

فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی گروه جهادی میثاق در روستاهای منطقه گیلان غرب

به گزارش خبرگزاری رسا گروه جهادی میثاق به شکل رسمی فعالیت خود را در تابستان 1396 زیر نظر سازمان بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) استان خراسان رضوی با هدف محرومیت‌زدایی مادی و فرهنگی آغاز کرد

در روزهای اول پس از زلزله دلخراش و جانسوز کرمانشاه تعدادی از اعضای شورا و هسته مرکزی گروه به همراه تیم اجرایی قرارگاه «فرستادگان امام رضا (ع)» که توسط سازمان بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) تاسیس و مدیریت می شد؛ جهت شناسایی و یاری و همدردی مردم منطقه سر پل ذهاب راهی منطقه شدند. پس از مشورت‌های فراوان روستاهای ترشکیبان، کله جوب علیا و کله جوب کرمی منطقه زلزله‌زده گیلان غرب به عنوان مقصد این اردو به دلیل محرومیت‌های شناسایی شده و عدم توجه کافی به این منطقه انتخاب شد. در گزارش بازدید میدانی تیم شناسایی، علاوه بر محرومیت در امکانات اولیه زندگی و خسارات وارده ناشی از زمین لرزه، مسائل و مشکلات فرهنگی بسیاری نیز مشهود بود فلذا ترکیبی از نیروهای فرهنگی و سازندگی به این منطقه اعزام شدند.

در زمینه مسائل فرهنگی برنامه‌های اجرا شده برای مردم روستاهای ذکر شده عبارتند از:

دیدار با خانواده‌های شهدا و تکریم آنها، برپایی نماز جماعت در هر روستا.

Untitled-1   Untitled-1

دیدارهای روزانه با اهالی در منازل آنها (این دیدارها زمینه بسیار مناسبی برای ابراز همدردی و کمک‌رسانی به اهالی این روستاها فراهم کرد)، دیدار با محرومین و خسارت‌دیدگان منطقه و بررسی و حل مشکلات آنها.

Untitled-3   Untitled-4

برگزاری مسابقات فوتبال و والیبال بین بچه‌های روستا و اعضای گروه، برگزاری مراسم‌های مناسبتی گوناگون از جمله جشن‌ها.

Untitled-1_2 Untitled-2

اهدای هدایا به کودکان و نوجوانان حاضر در منطقه برای ابراز همدردی و التیام بخشی سختی‌های وارد شده به آنها.

Untitled-2  Untitled-20

در گزارش اولیه ارائه شده در بخش عمرانی، مشکلات بسیار مهمی در منطقه شناسایی شد. پس از برگزاری جلسات هماهنگی با قرارگاه شهید جعفری و بنیاد تعاون بسیجیان که مسئولیت ساخت و ساز و پیمانکاری این مناطق را بر عهده گرفته بود، موارد زیر به عنوان اساسی‌ترین مشکلات مناطق هدف شناسایی گردید:

روستای ترشکیبان، کله جوب علیا، کله جوب سفلی تعداد 27 منزل مسکونی غیر قابل سکونت با تخریب 100 درصد داشتند. این روستاها به خاطر فقر و محرومیت در قبل زلزله نیز نیاز به کمک و بازسازی داشته‌اند، اهالی این روستاها توانایی باز پرداخت وام دولت جهت بازسازی منازل را ندارند.

گزارش1-68

هزینه ساخت منازل این روستاها خیلی بیشتر از مقدار وام تعلق گرفته توسط دولت به روستاییان بود‌، خانه‌های روستا فاقد سرویس بهداشتی و حمام بودند، خانواده‌های خسارت دیده فاقد اسکان موقت و کانکس بودند، روستاییان هیچ‌گونه جیره غذایی از هلال احمر و ارگان‌های دولتی دریافت نکرده بودند و کمک‌های مردمی اندکی به این مناطق رسیده بود.

گزارش1-73

نداشتن راه ارتباطی مناسب با شهر و دیگر روستاها به علت بدبودن جاده و خرابی بیش از حد جاده‌های خاکی از دیگر مشکلات روستاهای منطقه گیلان غرب بود. این روستاها فاقد گاز شهری بودند و لوله کشی گاز به آنها نرسیده بود، نداشتن مرکز بهداشت و مدرسه در روستاها، نبود راه مناسب برای رسیدن به مرکز بهداشت و پزشک، نداشتن نانوایی در روستا، کمبود مواد غذایی و مواد اولیه مصرفی خانوارها به علت مسافت زیاد تا شهر و نبود هیچ گونه کمک دولتی در این راستا.

از این رو کمیته عمرانی گروه جهادی میثاق در قالب 5 تیم 8 نفره جهت فعالیت‌های عمرانی و سازندگی به این روستاها اعزام شدند که هر گروه از تعدادی افراد متخصص و نیروی کار عادی تشکیل می‌شد. عملیات‌های عمرانی انجام شده در روستاهای ذکر شده عبارتند از:

کاشی‌کاری 4 چشمه سرویس بهداشتی عمومی مدرسه روستای ترشکیان.  

گزارش1-19  گزارش1-9

تکمیل دیوارچینی 2 پروژه در روستای کله جوب علیا، رنگ آمیزی درب‌ها و دیوارهای مدرسه روستای ترشکیبان.

گزارش1-25   گزارش1-31

پر کردن فنداسیون‌های 5 منزل در روستاهای محل حضور گروه، کرسی‌چینی و دیوارچینی یک پروژه در روستای کله جوب علیا، ساخت دیوار حیاط بلوکی 40 متری در روستای ترشکیبان.

گزارش1-65    گزارش1-51

لوله‌کشی و برق‌کشی کانکس‌های سرویس‌های بهداشتی عمومی روستای ترشکیبان، جابه‌جایی مصالح مورد نیاز هر پروژه از شهر تا محل پروژه، پی‌کنی و آماده‌سازی برای آرماتوربندی و فنداسیون و کرسی‌چینی 2 منزل در روستای ترشکیبان.

گزارش1-2  گزارش1-48

کمک به اهالی جهت جابه‌جایی و انتقال وسایل به چادر یا منازل امن، جابه‌جایی مصالح از انبار به محل پروژه‌ها، پرکردن و همسطح کردن پی‌ها و فنداسیون 3 منزل در روستای کله جوب علیا، 2 منزل در روستای ترشکیبان و 1 منزل در روستای کله جوب کرمی، تکمیل ساخت آشپزخانه مسجد روستای کریم آباد.

گزارش1-67  گزارش1-68

تعمیر لوله‌کشی و شیرآلات مسجد روستای ترشکیبان، همسطح‌سازی حیاط مسجد و آماده کردن آن جهت برگزاری مراسمات، مسطح و هموار کردن جلوی مسجد و حسینیه جهت سنگ فرش کردن محدوده، طراحی نقشه ساخت سرویس بهداشتی و ساخت انباری برای مسجد، خارج کردن سنگ‌ها و نخاله‌های ساختمانی از محل پروژه در روستای کله جوب کرمی کف‌سازی و مسطح کردن حیات مسجد برای ساخت انباری، تهیه بلوک و مصالح برای ساخت انباری مسجد، کف‌سازی و سیمان‌کاری کف انباری مسجد، سیمان‌کاری دیوارهای انباری مسجد.

گزارش1-37   گزارش1-3

تعمیر پنجره های سرویس بهداشتی، نوسازی و تعمیر و نصب شیرهای آب، آبخوری و تهیه کاشی و سرامیک جهت سرامیک کاری سرویس بهداشتی مدرسه روستای ترشکیبان، تهیه رنگ روغن و پلاستیک جهت رنگ‌آمیزی مدرسه و آبخوری و سرویس بهداشتی، رنگ‌کاری و نقاشی دیواره های سرویس بهداشتی، کاشی‌کاری دیوارهای سرویس بهداشتی و نقاشی و شعارنویسی دیوارهای مدرسه. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

گزارش1-42   گزارش1-5

ارسال نظرات