۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۵۹۳۱۱۳
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

تأثیر عفو و گذشت در پایداری زندگی مشترک

تأثیر عفو و گذشت در پایداری زندگی مشترک
حضرت آیت الله مکارم با اشاره به تاثیر عفو در قوام و پایداری زندگی مشترک، گفت: اگر از اشتباهات کوچک نگذریم بهمن وار نظام خانواده را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌ الله مکارم شیرازی در درس اخلاق هفتگی خود و در ادامه مباحث مربوط به ازدواج، به موضوع مهم رعایت اخلاق اسلامی در زندگی مشترک پرداخت.

این مرجع تقلید که چهارشنبه شب و در جمع طلاب و خانواده های شان در مدرسه امام کاظم(ع) قم سخنرانی می کرد،  با بیان این که زندگی انسان یک زندگی اجتماعی است، تصریح کرد: انسان طبیعتا خواهان زندگی اجتماعی است، انسان ها حاضر نیستند جدا از هم زندگی کنند؛ این روح اجتماعی انسان نعمت بزرگ الهی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: اگر این روح اجتماعی نبود بشر به این میزان از پیشرفت و ترقی دست نمی یافت؛ بشر در سایه این تعاملات و روحیه اجتماعی به دستاوردهای کم نظیری دست پیدا می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خانواده را نوعی از زندگی اجتماعی در مقیاس کوچک تر دانست و تاکید کرد: دین مبین اسلام برای خوشبختی و سعادت خانواده اسلام برنامه ها و تاکیدات ویژه ای دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه شریفه «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» تصریح کرد: شوهران و همسران لباس یکدیگر هستند، این تعبیر بسیار جالب است، لباسی که ما می پوشیم پنج فایده دارد، نخست، ما را از سرما و گرما حفظ می کند، دوم انسان را در برابر آسیب ها محافظت می کند، سوم عیوب انسان را می پوشاند.چهارمین فایده، لباس زینت انسان است، پنجمین فایده این که لباس وسیله ای برای شناخت انسان است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: همسران نیز چنین ویژگی هایی دارند، این تشبیه قرآنی پیام های متعددی برای ما دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«عاشروهن بالمعروف» گفت: از دیدگاه قرآن کریم اساسی ترین اصل در رفتار و تعامل میان زن و شوهر معاشرت به معروف است؛ معاشرت بالمعروف تمامی مسائل زندگی را به صورت کامل دربرمی گیرد.

وی با تاکید بر این که زن و شوهر نباید نسبت به یکدیگر تکبر داشته باشند، گفت: تکبر بلایی برای خانواده ها و جامعه است، عدم امانت داری و بی صداقتی نیز از مشکلاتی است که می تواند یک خانواده و جامعه را دچار فروپاشی و مشکل کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: مساله عفو و گذشت نیز از دیگر ویژگی ها و شاخصه هایی است که در آیات قرآن کریم و روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تاکیدات صریح بسیاری در این زمینه شده است.

این مرجع تقلید افزود: عفو و گذشت در زندگی فردی، اجتماعی و زندگی مشترک نیز برکات بسیاری دارد، گاهی زوجین به خاطر یک سری حرف ها و مسائل کم اهمیت وکوچک دچار مشکلات بزرگی می شوند؛ در حالی که می توانند با گذشت از این موضوعات زندگی را برای خود شیرین کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به داستان افک در قرآن کریم برای تخریب وجهه پیامبر، تصریح کرد: خداوند در این آیات، مردم را به دلیل تهمت زدن و دامن زدن به شایعات سرزنش کرده است. در این آیات ضمن اینکه تهمت‌زنندگان به عذابی بزرگ تهدید شده‌اند، مومنان نیز از اینکه شایعات را بدون دلیل و بررسی باور کنند نهی شده‌اند.

این مرجع تقلید خطاب به جوانان و زوج های جوان تصریح کرد: اگر زندگی می خواهید عفو و گذشت داشته باشید، زن و شوهر از خطاها و اشتباهات یکدیگر بگذرند، اگر از این اشتباهات نگذرید و به آن دامن بزنید بهمن وار بر سر نظام خانواده فرود می آید. /924/ج

ارسال نظرات